De werkdag van de werkgroep die de 402 renoveert is op 26 mei goed besteed. Rijtuigbak van de tram is op het onderstel geplaatst.

Een bijzonder mijlpaal is het voor de Tramweg Stichting. Het samenbrengen van het onderstel en rijtuigbak van de in restauratie zijnde zomerwagen HTM 402. Het rijtuig is als paardentram het tramleven begonnen in 1896. Het is een tram uit een serie van 15 geweest, 201 – 215.

Op 18 december 2010 komt het tuinhuisje aan in Den Haag.

Toen de paardentrams op stal gingen heeft het aanhangrijtuig nog tot 1946 dienst gedaan in de elektrische dienst. Voor dat doel is de tram aangepast. De tram krijgt hierna de functie zomerhuis op camping De Vossenburcht in IJhorst wat tussen Meppel en Hoogeveen ligt.

In 2010 komt de tram terug naar Den Haag en wordt gelost bij het HOVM aan de Frans Halsstraat. Veel vragen zich af of er nog iets van de bouwval te maken is. Toch wordt er voortvarend gewerkt en wordt de tram in de toestand van 1920 gerestaureerd.

In 2016 staan de restanten van het tuinhuis in de remise Lijsterbesstraat.

Wanneer de open wagen gereed is kan deze dienst doen achter bijna elke vooroorlogse tram. Het mooiste zal de combinatie zijn als beroemde zomertram samen met motorwagen 265 en open aanhangwagen 505. Maar zover is het voorlopig nog niet.

De balkonschermen van het zomer rijtuig.

Nog gerestaureerd en herbouwd dienen de daken en interieur te worden. Deze zijn grotendeels al wel gereed voor montage. De 402 zal straks te zien zijn in het HOVM en kan op een mooie zomerse dag ingezet worden achter één van de historische motorwagens, net zoals 100 jaar geleden.

Foto’s: Raymond Naber