Motorwagen 36

Tramnummer 36

• Serie: 21-101
• Soort: Motorwagens
• Bouwjaar: 1905/1930
• Fabrikant: Werkspoor Amsterdam / La Brugeoise, Brugge (België)
• Capaciteit: 20 zitplaatsen, 38 staanplaatsen
• Lengte: 9580 mm
• Gewicht: 13000 kg
• Motoren: 2 x 43 kW
• Buitendienst: 1960

In de periode van 1929-1931 liet de HTM bij diverse fabrikanten 81 motorwagens uit de serie 21-150 (1905) reviseren. Deze revisie was zo ingrijpend dat van een complete ombouw kan worden gesproken. Van de originele wagen bleef alleen het middengedeelte over. Aan dit gedeelte werden nieuwe balkons gebouwd. De houten langsbanken werden vervangen door met leer beklede dwarsbanken. Ook kregen de wagens een nieuw onderstel met sterkere motoren en een nieuwe stroomafnemer. Door deze ingrijpende werkzaamheden kregen deze wagens de bijnaam "ombouwers". Een aantal van deze wagens kon ook als “éénmanswagen” (dat wil zeggen zonder conducteur) dienstdoen. Behalve op lijn 11 hebben de wagens op vrijwel alle stadslijnen gereden. De 36 is in de staat van de jaren dertig gerestaureerd.

Terug naar overzicht
Motorwagen 57

Tramnummer 57

• Serie: 51-80
• Soort: Motorwagens
• Bouwjaar: 1923
• Fabrikant: Hofmann Lauchhammer Keulen
• Capaciteit: 30 zitplaatsen, 58 staanplaatsen
• Lengte: 14000 mm
• Gewicht: 27000 kg
• Motoren: 4 x 50 kW
• Buitendienst: 1965

Deze motorwagens zijn speciaal gebouwd om dienst te doen op de interlokale lijnen naar Delft, Voorburg en Leiden (via Wassenaar). Op deze zogeheten buitenlijnen had de bovenleiding een spanning van 1200 volt. Omdat in de stad de spanning 600 volt was, reden de wagens hier op halve kracht. Behalve over de 51-80 beschikte de HTM ook nog over de twee-assige motorwagens 1-6, eveneens voor de buitenlijnen. In 1950 werd het buitenlijnmaterieel nog aangevuld met de zogenaamde Limburgers 81-90. De serie 51-80 deed voor het laatst dienst op de lijn naar Delft. De 57 is gerestaureerd in de toestand van de jaren vijftig.

Terug naar overzicht
Motorwagen 164

Tramnummer 164

• Serie: 151-168
• Soort: Motorwagens
• Bouwjaar: 1908
• Fabrikant: Werkspoor Amsterdam
• Capaciteit: 20 zitplaatsen, 31 staanplaatsen
• Lengte: 9520 kg
• Motoren: 2 x 22 kW
• Buitendienst: 1949

De serie 151-168 was een vervolg op de serie 21-150 die de HTM in de jaren 1905-1907 aangeschaft had. De 151-168 waren echter met een lager dak gebouwd, zodat deze wagens dienst konden doen op de toenmalige lijnen 3 en 4 die onder de poortjes van het Binnenhof doorreden. Zij hadden daarom ook de bijnaam laagdakkers. Omdat de bovenleiding onder deze poortjes spanningloos was, waren de wagens voorzien van een olielamp, die voorop geplaatst kon worden, zodat de tram in de avonduren toch zichtbaar bleef. De 164 is in de toestand van 1908 gerestaureerd.

Terug naar overzicht
Motorwagen 215

Tramnummer 215

• Serie: 201-216
• Soort: Motorwagens
• Bouwjaar: 1948
• Fabrikant: Werkspoor Amsterdam
• Capaciteit: 30 zitplaatsen 46 staanplaatsen
• Lengte: 13100 mm
• gewicht: 20600 kg
• Motoren: 4 x 45 kW
• Buiten dienst: 1965

De motorwagens van de serie 201-216 waren de eerste nieuwe trams die de HTM na de oorlog aanschafte. Voor het rijden en remmen waren de wagens voorzien van een elektro-pneumatische stuurstroominstallatie naar Zwitsers ontwerp. Daarnaast hadden de 200'en als eerste Haagse trams railremmen. Tevens was er een luchtdrukrem aanwezig, terwijl ook de deuren door middel van luchtdruk door de bestuurder geopend en gesloten konden worden. De wagens hebben hoofdzakelijk gereden op de lijnen 3, 9, 11 en 14. De 215 is nog vrijwel in originele toestand.

Terug naar overzicht
Motorwagen 265

Tramnummer 265

• Serie 250-279
• Soort: Motorwagen
• Bouwjaar: 1920
• Fabrikant: HAWA Hannover
• Capaciteit: 20 zitplaatsen, 41 staanplaatsen
• Lengte: 9880 mm
• Gewicht: 12900 kg
• Motoren: 2 x 66 kW
• Buiten dienst: 1963

De 50 motorwagens van de serie 250-299 werden met tussenpozen geleverd in de jaren 1919-1926. Hierdoor zijn er nogal wat onderlinge verschillen tussen de diverse deelseries. Zo hadden de 290-299 een andere technische installatie en werden zij direct met lijn- en richtingfilms geleverd. Aan de 250'ers zijn in de loop der jaren vele wijzigingen aangebracht. De wagens hebben op vrijwel alle stadslijnen dienst gedaan. De 265 was de eerste museummotorwagen van de HTM en is zoveel mogelijk in de staat van 1920 teruggebracht.

Terug naar overzicht
Motorwagen 810

Tramnummer 810

• Serie: 801-815
• Soort: Motorwagen
• Bouwjaar: 1927
• Fabrikant: Allan Rotterdam
• Capaciteit: 23 zitplaatsen, 44 staanplaatsen
• Lengte: 11100 mm
• Gewicht: 14000 kg
• Motoren: 2 x 43 kW
• Buiten dienst: 1963

Op 15 juni 1927 nam de HTM de nieuwe tramlijn 11 in gebruik. Deze lijn volgde de route van de voormalige HSM-stoomtramlijn naar Scheveningen. Voor deze geheel op vrije baan liggende "sneltramlijn" werden nieuwe motor- en aanhangwagens aangeschaft. Om het publiek voor deze snelle trams te waarschuwen was op het dak van de motorwagens een repeterende elektrische bel aangebracht. Tot 1945 reden van deze serie alleen de 801-815 op lijn 11, daarna ook de 821-830. Verder hebben de 800'en ook op de meeste andere stadslijnen gereden. De 810 is in de toestand van 1927 gerestaureerd.

Terug naar overzicht
Motorwagen 819

Tramnummer 819

• Serie: 816-820
• Soort: Motorwagens
• Bouwjaar: 1927
• Fabrikant: Allan Rotterdam
• Capaciteit: 23 zitplaatsen, 44 staanplaatsen
• Lengte: 11100 mm
• Gewicht: 14000 kg
• Motoren: 2 x 43 kW
• Buitendienst: 1965

Van de in 1927 aangeschafte serie 801-820 waren de 816-820 in plaats van een star onderstel uitgerust met twee één-assige draaistellen. Men verwachtte hierdoor minder slijtage aan wielen en rails in bogen. Hoewel enigszins aan deze verwachting werd voldaan, was het experiment geen succes omdat de wagens op recht spoor zeer onrustig reden. Daarom hebben de 816-820, hoewel met een dakbel uitgerust, nooit dienst gedaan op lijn 11. Het meest hebben zij dienst gedaan op de lijnen 1 en 8. De 819 is gerestaureerd in de toestand van de jaren vijftig.

Terug naar overzicht
Motorwagen 826

Tramnummer 826

• Serie: 821-830
• Soort: Motorwagens
• Bouwjaar: 1929
• Fabrikant: La Brugeoise, Brugge (België)
• Capaciteit: 23 zitplaatsen, 44 staanplaatsen
• Lengte: 10720 mm
• Gewicht: 13600 kg
• Motoren: 2 x 43 kW
• Buitendienst: 1965

De motorwagens 821-830 waren een vervolg op de 801-820 uit 1927, maar de wagens waren 38 cm korter en hadden andere balkondeuren. De wagens hebben op de meeste stadslijnen dienstgedaan, op lijn 11 echter pas na 1945. De 826 is gerestaureerd in de toestand van de jaren vijftig.

Terug naar overzicht
Aanhangwagen 118

Tramnummer 118

• Serie: 101-120
• Soort: Aanhangwagen
• Fabrikant: Allan Rotterdam
• Capaciteit: 34 zitplaatsen, 16 staanplaatsen
• Lengte: 12480 mm
• Gewicht: 13200 kg
• Buitendienst: 1962

Voor de dienst achter de buitenlijnmotorwagens 1-6 en 51-80 bestelde de HTM 20 aanhangrijtuigen. Het waren fraaie rijtuigen, die al snel salonrijtuigen werden genoemd. Aanvankelijk waren de wagens voorzien van opklapbare treeplanken en kopdeurtjes voor de conducteur, maar later werden dit vaste treeplanken en verdwenen de kopdeurtjes. De 118 is, net als de bijpassende motorwagen 57, gerestaureerd in de staat van de jaren vijftig.

Terug naar overzicht
Aanhangwagen 304

Tramnummer 304

• Serie: 301-307
• Soort: aanhangwagen
• Bouwjaar: 1878
• Fabrikant: Herbrand
• Capaciteit: 14 zitplaatsen, 14 staanplaatsen
• Lengte: 6500 mm
• Gewicht: 3800 kg
• Buitendienst: 1917

Bij de start van de elektrificatie van het Haagse tramnet in 1904, bestond er bij de HTM een grote behoefte aan aanhangrijtuigen. Gelukkig kon van de Keulse paardentram een serie van zeven paardentramrijtuigen worden overgenomen. Deze werden door Werkspoor Amsterdam geschikt gemaakt voor de elektrische dienst. De wagens kwamen in augustus 1904 in dienst op lijn 9. In 1917 zijn ze verkocht aan de stoomtram Heerlen-Hoensbroek. De 304 is in 1997 ontdekt achter een boerderij in Sittard en op 22 december 1997 overgebracht naar Den Haag. De 304 is het oudste in Nederland bewaard gebleven tramrijtuig.

Terug naar overzicht
Aanhangwagen 505

Tramnummer 505

• Serie: 500-526
• Soort: Aanhangwagen
• Bouwjaar: 1905
• Fabrikant: Allan Rotterdam
• Capaciteit: 36 zitplaatsen, 43 staanplaatsen
• Lengte: 12330 mm
• Gewicht: 8600 kg
• Buitendienst: 1957

Om de reizigers op de Scheveningse lijnen in de zomermaanden op luchtige wijze te vervoeren, heeft de HTM meer dan 100 open aanhangwagens in dienst gehad. De 500-526 waren de grootste wagens van dit type. De 507-526 waren op de balkons voorzien van kopramen. In verband met een groot materieeltekort hebben de open wagens tijdens en vlak na de oorlog ook dienst gedaan. Samen met motorwagen 265 en aanhangwagen 614 is de 505 in 1964 ter gelegenheid van 100 jaar tram gerestaureerd in de toestand van 1905.

Terug naar overzicht
Aanhangwagen 769

Tramnummer 769

• Serie: 751-780
• Soort: Aanhangwagen
• Bouwjaar: 1929
• Fabrikant: La Brugeoise, Brugge (België)
• Capaciteit: 29 zitplaatsen, 51 staanplaatsen
• Lengte: 12600 mm
• Gewicht: 12800 kg
• Buitendienst: 1965

Vierassig rijtuig 769 was geschikt om dienst te doen op de stadslijnen, maar ook op de buitenlijnen. Dit is te zien aan de enkele luchtslang voor de luchtrem en de speciale grote contactdoos op het balkon. Deze laatste diende voor het doorvoeren van de stroom voor de verlichting en de verwarming. De 769 is gerestaureerd in de toestand van 1929.

Terug naar overzicht
Aanhangwagen 780

Tramnummer 780

• Serie: 751 - 780
• Soort: Aanhangwagen
• Bouwjaar: 1929
• Fabrikant: La Brugeoise, Brugge
• Capaciteit: 29 zitplaatsen, 51 staanplaatsen
• Lengte: 12600 mm
• Gewicht: 12800 kg
• Buitendienst: 1965

Zestien van deze aanhangrijtuigen werden na de Tweede Wereldoorlog geschikt gemaakt om dienst te doen achter de motorwagens serie 201-216. Dit betekende onder andere het aanbrengen van een dubbele set luchtslangen op de balkons, nodig om aan te sluiten op het Westinghouse-remsysteem van de 201-216. De 780 is gerestaureerd in de staat van de jaren vijftig.

Terug naar overzicht
Aanhangwagen 905

Tramnummer 905

• Serie: 901-920
• Soort: Aanhangwagen
• Bouwjaar: 1927
• Fabrikant: Allan Rotterdam
• Capaciteit: 23 zitplaatsen, 48 staanplaatsen
• Lengte: 11100 mm
• Gewicht: 9030 kg
• Buitendienst: 1963

Vanaf het begin van hun bestaan hebben de 900'en op lijn 11 gereden. Later werden de wagens ook op andere lijnen ingezet. De wagenbak was in feite geheel gelijk aan de motorwagens serie 801-815. Dat kwam goed van pas: helaas zijn alle 900'en in 1963 gesloopt, maar uit de wagenbak van motorwagen 805 werd later het museumaanhangrijtuig 905 gemaakt.

Terug naar overzicht
Werkwagen 2

Tramnummer 292 (H2)

• Serie: 290-299
• Soort: Werkwagen
• Bouwjaar: 1926
• Fabrikant: Werkspoor Amsterdam
• Lengte: 9880 mm
• Gewicht: 12900 kg
• Motoren: 2 x 43 kW
• Buitendienst: 1963

Als vervolg op de serie 250-279 en 280-289 werd in 1926 de serie 290-299 afgeleverd. De wagens verschilden op een aantal punten van hun voorgangers. De wagens werden afgeleverd met een sleepbeugel, maar kregen in 1938-1939 een pantograaf, die als voordeel had dat bij eindpunten in tegenstelling tot een beugel niet gedraaid hoefde te worden. De serie 290 was als eerste serie stadsmotorwagens voorzien van lijncijfer- en richtingfilms in plaats van koersborden. Nadat de wagens de laatste ritten met passagiers hadden gereden, werd de hele serie in de jaren zestig verbouwd tot pekelmotorwagen. In de jaren zeventig werden de wagens nogmaals verbouwd, maar bleven pekelmotorwagen. In 1997 gingen de laatste wagens van deze serie buiten dienst. De H2 heeft tien jaar in Lille (Frankrijk) doorgebracht bij een museum, maar bleek daar uiteindelijk toch overbodig. Op 2 februari 2011 is het rijtuig teruggehaald naar Den Haag. Het is de bedoeling is om de H2 als pekelmotorwagen te herstellen, waarna de H5 kan worden terugverbouwd van pekelmotorwagen naar 295.

Terug naar overzicht
Werkwagen 14

tramnummer 14

• Serie: 13-14
• Soort: Werkwagen
• Bouwjaar: 1927
• Fabrikant: Allan Rotterdam
• Lengte: 4900 mm
• Gewicht: 3550 kg
• Buitendienst: 1965

De pekelaanhangwagens werden in de winter gebruikt voor het sneeuwvrij houden van de sporen. Deze wagens werden getrokken of geduwd (vandaar de grote koplamp), terwijl een bemanningslid op de wagen stond om tijdens het rijden de pekelkranen te bedienen. De 14 is in de toestand van 1927.

Terug naar overzicht
Werkwagen H2

• Tramnummer 292 (H2)
• Serie 290 - 299
• Soort Werkwagen
• Bouwjaar 1926
• Fabrikant Werkspoor Amsterdam
• Lengte 9880 mm
• Gewicht 12900 kg
• Motoren 2 x 43 kW
• Buiten dienst 1963

Als vervolg op de serie 250-279 en 280-289 werd in 1926 de serie 290-299 afgeleverd. De wagens verschilden in een aantal opzichten van hun voorgangers. De wagens werden afgeleverd met een sleepbeugel. In 1938-1939 zijn de stroomafnemers aangepast naar het type pantograaf, die in tegenstelling tot de tot dan toe gebruikte sleepbeugel het voordeel had dat bij eindpunten de beugel niet gedraaid hoefde te worden. De serie 290 was als eerste serie stadmotorwagens voorzien van lijncijfer- en richtingfilms in plaats van koersborden. Nadat de wagens de laatste ritten met passagiers hadden gereden, werd de hele serie in de 60'er jaren verbouwd tot pekelmotorwagen. In de zeventiger jaren werden de wagens nogmaals verbouwd, maar bleven pekelmotorwagen. In 1997 gingen de laatste wagens van deze serie buiten dienst. De H2 heeft een tiental jaren in Lille (Frankrijk) doorgebracht bij een museum, maar bleek daar uiteindelijk toch overbodig. Op 2 februari 2011 is de H2 teruggehaald naar Den Haag. De bedoeling is om de H2 als dienstvaardige pekelmotorwagen te herstellen, waarna de H5 zijn pekeltaken kan laten vervallen en terugverbouwd kan worden naar 295.

Terug naar overzicht
Werkwagen H5

Tramnummer 295 (H5)

• Serie: 290-299
• Soort: Werkwagen
• Bouwjaar: 1926
• Fabrikant: Werkspoor Amsterdam
• Lengte: 9880 mm
• Gewicht: 12900 kg
• Motoren 2 x 43 kW
• Buitendienst: n.v.t.

Als vervolg op de serie 250-279 en 280-289 werd in 1926 de serie 290-299 afgeleverd. Deze wagens verschilden in een aantal opzichten van hun voorgangers. De wagens werden afgeleverd met een sleepbeugel maar kregen in 1938-1939 een pantograaf, die het voordeel had dat deze bij eindpunten niet gedraaid hoefde te worden. De serie 290 was als eerste serie stadmotorwagens voorzien van lijncijfer- en richtingfilms in plaats van koersborden. Nadat de wagens de laatste ritten met passagiers hadden gereden, werd de hele serie in de jaren zestig verbouwd tot pekelmotorwagen. In de jaren zeventig werden de wagens nogmaals verbouwd, maar bleven pekelmotorwagen. In 1997 gingen de laatste wagens van deze serie buiten dienst. De H5 zal worden teruggebouwd tot 295, maar voorlopig doet de wagen dienst als pekelwagen in winterse perioden. De wagen wordt dan met name ingezet op de trajecten zonder keerlussen, zoals de eindpunten in Loosduinen en Leidschendam, en de kopeindpunten bij de Monstersestraat en Delft Noord.

Terug naar overzicht
Werkwagen H25

Tramnummer H25

• Serie: H25
• Soort: Werkwagen
• Bouwjaar: 1938
• Fabrikant: Centrale Werkplaats HTM
• Lengte: 4800 mm
• Gewicht: 4000 kg
• Buitendienst: 1980

Bij druk tramverkeer kan er in de loop van de tijd golfslijtage ontstaan op het loopvlak van de rails. Deze slijtage veroorzaakt onder andere geluidsoverlast. Dit kan worden bestreden door de bovenzijde van de kop af te slijpen. De H25 is voorzien van slijpstenen die zich tussen de assen bevinden. Door deze stenen tijdens het rijden op de rails te drukken wordt een dun laagje afgeslepen. Tijdens het slijpen stroomt er water uit de op de wagen staande tank om het slijpsel af te voeren en de slijpstenen te koelen.

Terug naar overzicht
Werkwagen H41

Tramnummer H41

• Serie: H41
• Soort: Werkwagen
• Bouwjaar: 1923
• Fabrikant: Nordwaggon Bremen
• Lengte: 6420 mm
• Gewicht: onbekend
• Motoren: 2 x 18,5 kW
• Buitendienst: 1982

Om tijdens aanleg en onderhoud van de bovenleiding over een zelfbewegend montagevoertuig te kunnen beschikken, schafte de HTM in 1923 een benzine-elektrisch voertuig aan met het nummer HTM 3. De benzinemotor (merk Faun) dreef een generator aan die stroom leverde voor de tractiemotoren. In 1959/1960 kreeg de wagen een grote revisie waarbij de benzinemotor werd vervangen door een Kromhout dieselmotor. Tevens werd een luchtreminstallatie aangebracht. Ook het uiterlijk wijzigde van bruin naar créme met een rood/witte blokrand. Tevens kreeg de wagen het nummer H41. Een van de eerste bovenleidingmonteurs die met de H41 leerde rijden, heette Tinus. Daarom kreeg de wagen de bijnaam "Dieseltinus". Deze naam werd aan het publiek kenbaar gemaakt met een bordje dat aan de voorzijde van de wagen was bevestigd.

Terug naar overzicht
Werkwagen 2310

Tramnummer 2310

• Serie: 2310-2311
• Soort: Werkwagen
• Bouwjaar: 1927
• Fabrikant: Siegener Eisenhandbedarf Siegen
• Lengte: 8900 mm
• Gewicht: 36000 kg
• Motoren: 4 x 50 kW
• Buitendienst: 1974


Toen de HTM in 1927 de voormalige HSM-stoomtramlijn als lijn 11 ging exploiteren, had men ook de verplichting overgenomen om het goederenvervoer naar Scheveningen voort te zetten. Hiervoor werden twee elektrische locomotieven aangeschaft die in feite ongenummerd waren. Men duidde de locs aan met de fabrieksnummers van de elektrische installatie (Siemens 2310 en 2311). Pas in 1960 kregen ze “echte” nummers en wel H51 en H52. Tot 1974 reden zij tussen de Delftselaan, waar de goederenwagens van de NS werden overgenomen, en de Scheveningse Duinstraat, waar een emplacement gelegen was. De 2310 zal worden gerestaureerd in de toestand van 1927.

Terug naar overzicht
Asbreuklorie

Indien van een tram een as breekt, is het bijna onmogelijk om nog op eigen kracht verder te rijden. Met behulp van een asbreuklorrie kan dit ongemak worden verholpen. De asbreuklorrie is in feite een klein en laag aanhangwagentje waar precies één as op past. De defecte wagen wordt opgevijzeld, de lorrie wordt er onder gereden en de wagen kan vervolgens op eigen kracht de remise bereiken.

Terug naar overzicht
PCC 1022

Tramnummer 1022

• Serie: 1003-1024
• Soort: PCC
• Bouwjaar: 1952
• Fabrikant: La Brugeoise, Brugge (België)
• Capaciteit: 40 zitplaatsen, 52 staanplaatsen
• Lengte: 13432 mm
• Gewicht: 16700 kg
• Motoren: 4 x 41 kW
• Buitendienst: 1981

Na het succes van de twee proefwagens 1001 en 1002 uit 1949, besloot de HTM om door te gaan met de trams van het PCC-type. Dit type tram was in de jaren dertig in Amerika ontwikkeld door de zogenaamde Presidents Conference Committee, een werkgroep van de organisatie van directeuren van trambedrijven, die met een moderne tram de concurentie wilden aangaan met het oprukkende autoverkeer. De PCC werd in de VS een groot succes. Tot 1946 werden er duizenden gebouwd. De Belgische firma La Brugeoise kocht een licentie om de PCC in Europa te mogen bouwen en verkopen.
De prototypen 1001 en 1002 hadden alleen deuren aan de voor- en achterzijde. Bij de 1003-1024 waren de achterdeuren vervangen door middendeuren. Van alle PCC-types die bij de HTM hebben gereden, zagen de 1000'en er door de kleine zijramen nog het meest Amerikaans uit. In de jaren zeventig kregen de 1003-1024 een grote revisie. De 1000'en begonnen hun loopbaan op de lijnen 14 en 7. Later reden zij vooral op de lijnen 6, 10, 12 en 16. De 1022 is gerestaureerd in de toestand van de jaren zeventig.

Terug naar overzicht
PCC 1101

Tramnummer 1101

• Serie: 1101-1200
• Soort: PCC
• Bouwjaar: 1957
• Fabrikant: La Brugeoise, Brugge (België)
• Capaciteit: 36 zitplaatsen, 57 staanplaatsen
• Lengte: 13432 mm
• Gewicht: 16700 kg
• Motoren: 4 x 41 kW
• Buitendienst: 1992

De PCC serie 1101-1200 werd in 1957 en 1958 afgeleverd. Deze wagens waren al snel op bijna alle lijnen van de HTM te zien. De honderd wagens werden in de periode 1972-1974 gerenoveerd en hierbij voorzien van de hardgele kleur. De 1101 is grotendeels teruggebracht in de toestand van vlak voor de revisie.

Terug naar overzicht
PCC 1165

Tramnummer 1165

• Serie: 1101-1200
• Soort: PCC
• Bouwjaar: 1957
• Fabrikant: La Brugeoise, Brugge (België)
• Capaciteit: 36 zitplaatsen, 57 staanplaatsen
• Lengte: 13432 mm
• Gewicht: 16700 kg
• Motoren: 4 x 41 kW
• Buitendienst: 1992

De PCC-serie 1101-1200 werd in 1957 en 1958 afgeleverd. Deze wagens waren al snel op bijna alle lijnen van de HTM te zien. De honderd wagens werden in de periode 1972-1974 gerenoveerd en daarbij voorzien van de hardgele kleur. De 1165 is in de toestand gebleven zoals deze buitendienst ging.

Terug naar overzicht
PCC 1180

Tramnummer 1180

• Serie: 1101-1200
• Soort: PCC
• Bouwjaar: 1957
• Fabrikant: La Brugeoise, Brugge (België)
• Capaciteit: 36 zitplaatsen, 57 staanplaatsen
• Lengte: 13432 mm
• Gewicht: 16700 kg
• Motoren: 4 x 41 kW
• Buitendienst: 1993

De PCC serie-1101-1200 werd in 1957 en 1958 afgeleverd. Deze wagens waren al snel op bijna alle lijnen van de HTM te zien. De honderd wagens werden in de periode 1972-1974 gerenoveerd en daarbij voorzien van de hardgele kleur. De 1180 is na zijn buitendienststelling nog een tijdje gebruikt als klusjeswagen. Daarna is de 1180 samen met de 1187, 1193 en 1321 voor enkele jaren naar Amsterdam gegaan. Op 27 november 2004 keerde de 1180 terug in Den Haag. De 1180 wordt voornamelijk ingezet bij de Tourist Tram in Den Haag

Terug naar overzicht
PCC 1193

Tramnummer 1193

• Serie: 1101-1200
• Soort: PCC
• Bouwjaar: 1957
• Fabikant: La Brugeoise, Brugge (België)
• Capaciteit: 36 zitplaatsen, 57 staanplaatsen
• Lengte: 13432 mm
• Gewicht: 16700 kg
• Motoren: 4 x 41 kW
• Buitendienst: 1993

De PCC serie 1101-1200 werd in 1957 en 1958 afgeleverd. Deze wagens waren al snel op bijna alle lijnen van de HTM te zien. De honderd wagens werden in de periode 1972-1974 gerenoveerd en daarbij voorzien van de hardgele kleur. De 1193 is voorzien van aansluitingen voor dubbele bediening, zodat de instructeur, na het aansluiten van een daarvoor bestemd kastje, kan ingrijpen als de leerling-trambestuurder iets te vlot door het verkeer ging. Na zijn buitendienststelling is de 1193 samen met de 1180 en 1321 voor enkele jaren naar Amsterdam gegaan. Op 26 november 2004 keerde de 1193 terug in Den Haag. De 1193 wordt voornamelijk ingezet bij de Tourist Tram Den Haag.

Terug naar overzicht
PCC 1210

Tramnummer 1210

• Serie: 1201-1240
• Soort: PCC
• Bouwjaar: 1963
• Fabrikant: La Brugeoise, Brugge (België)
• Capaciteit: 36 zitplaatsen, 65 staanplaatsen
• Lengte: 13452 mm
• Gewicht: 16250 kg
• Motoren: 4 x 41 kW
• Buitendienst: 1982

Na de serie 1101-1200 uit 1957-1958 bestelde de HTM in 1962 nog eens veertig PCC-wagens om hiermee het laatste oude materieel te vervangen. Deze in 1963 afgeleverde serie 1201-1240 verschilde met de voorgaande PCC‘s onder andere doordat zij vijftien centimeter breder waren. De 1200'en hebben op vrijwel alle lijnen dienst gedaan. De 1201-1225 waren voorzien van een luchthoorn voor de dienst op de lijn naar Delft. In 1982 gingen de 1200'en, die toen nog geen twintig jaar oud waren, buitendienst. De draaistellen werden hergebruikt onder enkele nieuwe GTL's. De 1210 is gerestaureerd in de toestand van 1965.

Terug naar overzicht
PCC 1302

Tramnummer 1302

• Serie: 1301-1335
• Soort: PCC
• Bouwjaar: 1971
• Fabrikant: La Brugeoise, Brugge (België)
• Capaciteit: 27 zitplaatsen, 33 maximaal
• Lengte: 13452 mm
• Gewicht: 17050 kg
• Motoren: 4 x 45 kW
• Buitendienst: 1989, verbouwd naar partytram P1

Na vele verlengingen van het tramnet werd in de periode 1971-1974 de serie 1301-1340 afgeleverd. De 1302 ging al in 1989 buiten dienst. De wagen werd echter een tweede leven gegund: in recordtempo is de wagen door de toenmalige afdeling Trammaterieel van HTM verbouwd naar Partytram P1. Het eerste optreden van de P1 was de optocht op 27 mei 1989, ter gelegenheid van 125 jaar tram in Den Haag. Inmiddels is de wagen een niet meer weg te denken onderdeel van de collectie en rijdt regelmatig als Partytram over het Haagse tramnet.

Terug naar overzicht
PCC 1304

Tramnummer 1304

• Serie: 1301-1335
• Soort: PCC
• Bouwjaar: 1971
• Fabrikant: La Brugeoise, Brugge (België)
• Capaciteit: 36 zitplaatsen, 65 staanplaatsen
• Lengte: 13452 mm
• Gewicht: 17050 kg
• Motoren: 4 x 45 kW
• Buitendienst: 1992

Na vele verlengingen van het tramnet werd in de periode 1971-1974 de serie 1301-1340 afgeleverd. De 1304 ging als een van de laatste PCC's buiten dienst en is in die staat gebleven.

Terug naar overzicht
PCC 1321

Tramnummer 1321

• Serie: 1301-1335
• Soort: PCC
• Bouwjaar: 1971
• Fabrikant: La Brugeoise, Brugge (België)
• Capaciteit: 36 zitplaatsen, 65 staanplaatsen
• Lengte: 13452 mm
• Gewicht: 17050 kg
• Motoren: 4 x 45 kg
• Buitendienst: 1993

Na vele verlengingen van het tramnet werd in de periode 1971-1974 de serie 1301-1340 afgeleverd. De 1321 is nog vrij lang in dienst gebleven en heeft na zijn buitendienststelling enkele jaren in Amsterdam gereden, samen met de 1180, 1187 en 1193. Op 27 november 2004 keerde de wagen terug in Den Haag. Nu in dienst als Tourist Tram.

Terug naar overzicht
PCC 1337

Tramnummer 1337

• Serie: 1336-1340

• Soort: PCC
• Bouwjaar: 1971
• Fabrikant: La Brugeoise, Brugge (België)
• Capaciteit: 36 zitplaatsen, 65 staanplaatsen
• Lengte: 13452 mm
• Gewicht: 17800 kg
• Motoren: 4 x 45 kW
• Buitendienst: 1989

De 1336-1340 waren voorzien van een thyristorschakeling die de originele PCC tractie-installatie verving. Voordeel was een lager energieverbruik. Deze vijf wagens kunnen hierdoor dus geen echte PCC's meer worden genoemd. Deze wagens waren vooral te zien op de wat drukkere lijnen van het Haagse tramnet. De HTM heeft niet veel plezier gehad van de thyristor-wagens. Ze verbleven meer in de werkplaats dan op straat. Daardoor ging de 1337 in 1989 al buiten dienst en werd teruggebracht in de staat van de jaren zeventig.

Terug naar overzicht
PCC 2101

Tramnummer 2101

• Serie: 2101-2130
• Soort: PCC
• Bouwjaar: 1974
• Fabrikant: La Brugeoise, Brugge (België)
• Capaciteit: 40 zitplaatsen, 70 staanplaatsen
• Lengte: 13020 mm
• Gewicht: 15000 kg
• Motoren: 4 x 45 kW
• Buitendienst: 1992

Deze dertig wagens waren anders dan alle andere PCC's door de afwezigheid van een bestuurdersplaats. De wagens waren bedoeld om als gemotoriseerde aanhangwagen dienst te doen achter de 1301-1340. De 2101 is in de toestand van 1974 teruggebracht.

Terug naar overzicht