Bij het reviseren van PCC 1227 wordt deze ook geschikt gemaakt voor het rijden onder 750 volt bovenleidingspanning. Daarmee kan de tram in de toekomst als proefwagen dienen als de spanning bij het verdwijnen van de GTL-trams omhoog gaat van 600 naar 750 volt.

Een PCC heeft in totaal 10 verwarmingselementen, om de extra voltage te kunnen verdelen worden er aan beide zijden van de wagen twee extra verwarmingselementen bij geplaatst, in totaal worden het er dan 14. Zo kunnen we wat betreft de verwarming de 750 volt opvangen en verdelen.

De elementen zijn schoongemaakt, dit zijn de twee extra elementen vanwege de 750 volt

Dit weekend is er nog meer gebeurd aan de 1227. Er is geschuurd aan het interieur, de achterbank is in de grondverf gezet,  het verwarmingskanaal aan de blinde zijde van de wagen is in de teer gezet.

De achterbank is geschuurd en in de primer gezet

Ook is er gewerkt aan het demonteren van het deurmechanisme van de midden- en de achterdeuren en hebben de mannen met verstand van elektronica het dashboard verder aangepakt.  De onderkant van de PCC is bekeken ter voorbereiding van de werkzaamheden daaraan.

De draadjes van de voltmeter worden weer bij elkaar gebonden

De accelerator, hier zijn alle rij- en remcontacten te zien en de fiets die ze in- en uitschakelt

Foto’s: John Baltus