Zondag 1 maart 2020

Nummer 99
Inhoud:

215
1165
1180
1321
Voedingskabel
Exploitatie
Diversen
215
Verder met het uit elkaar halen van de wielassen van de 215.
Van deze as zijn de astaplagers al verwijderd.
Maar hier kunnen ze er alleen maar af met behulp van een slijpschijf.
Dit worden in elk geval de nieuwe lagers.
De hardheid van een van de wielrubbers wordt gemeten.
Zit aardig in de buurt van een nieuw wielrubber van een GTL.
Voor de zekerheid wordt er nog een wielrubber gemeten.
Ook die zit in dezelfde range qua hardheid. Betekent wellicht dat we geen nieuwe rubbers hoeven aan te schaffen.
Alles wat losgenomen is, owrdt soort bij soort bij elkaar gelegd.
Meten van de afstand tussen de binnenwielen.
Naar boven ^
1165
Verder met het storingsherstel.
Op een mooi moment is de storing in de elektrische installatie opgelost.
Alleen de trommelremvertraging is niet voldoende. Op dit remsegment is te zien waarom.
De helft geschuurd.
De andere helft ook. Dit is ook gedaan met de overige zeven segmenten, daarna was de trommelvertraging voldoende.
Tijd voor een testrit op het net.
Scheveningen Haven.
Statenlaan.
En een rondje Statenkwartier. Over een paar jaar kan dat hier niet meer, dan is de keerlus weg.
Op deze plaats kreeg de 1165 een poos geleden de storing die uiteindelijk nog lang geduurd heeft om op te lossen.
Voorburg.
Nog een testrit, dit keer om de instelling van de antislip installatie te testen.
Die blijkt in orde te zijn.
Nu kan de wagen onderhoud krijgen.
Naar boven ^
1180
Verder met de revisie van de voorste railremmen.
Een deel van de ophanging moet worden gereviseerd. Eerst uit elkaar halen.
Nu moeten de onderdelen worden opgeknapt.
Erg veel roest!
En vervormd door die roest. Roest er grotendeels afgebikt en het onderdeel gericht.
Daarna is alles gestraald.
Onderdelen in de menie.
En later in de grijze lak.
Terwijl de verf droogt, verder met de draaistellen. De boutjes waarmee de railrem bekabeling vast zat, zijn bijna allemaal afgebroken. Dat wordt uitboren en opnieuw draad tappen.
In totaal zes maal.
M6 schroefdraad, voor de liefhebbers.
Het draaistel is schoongemaakt en de blankstalen delen zijn in de menie gezet.
De onderdelen van de ophanging kunnen in elkaar worden gezet.
De groene stootplaatjes zijn voorzien van gaten.
De plaatjes worden met kit vastgezet, om zoveel mogelijk te voorkomen dat water de zaak weer laat roesten. Boutjes zijn van roestvast staal.
Eentje klaar.
Grote plaatjes zitten op de uiteinden, de kleine paaltjes tegen de zijkanten.
Alles zit er op.
Draaistel is toe aan een laagje grijze lak.
Dat ziet er beter uit.
Andere zijde ook.
Naar boven ^
1321
We zijn net niet helemaal tevreden over het schilderwerk, daarom krijgt de 1321 nog een derde laag creme.
Wagen staat gereed voor die derde laklaag.
Lakken betekend eerst schuren.
Met lampen er bij kan je niet over het hoofd zien.
Naar boven ^
Voedingskabel
De voedingskabel moet nog worden aangesloten aan de beide uiteinden.
Eerst komt de nieuwe verdeelkast bij spoor 1, daarna wordt de kabel aangesloten op de bestaande verdeelkast in de werkplaats.
De nieuwe verdeelkast is ingericht, de afzonderlijke componenten zijn zoveel mogelijk bedraad.
De kast is opgehangen bij spoor 1.
En de voedingskabel is aangesloten.
Kap er op. Op een later moment worden de verschillende verbruikers aangesloten op de kast.
Ook aan de voedende kant aangesloten.
Naar boven
exploitatie
Museum en diverse ritten.
De 1304 en 2101 zijn buiten gezet om binnen ruimte te krijgen voor een evenement.
Ruimte!
Halverwege februari nog een dag waarbij het museum geopend is. De 1022 rijdt ritten.
Echt mooi weer was het niet die dag.
De 36 rijdt een besloten vervoer en wacht op lijn 19, zodat hij niet in de weg rijdt.
Naast een GTL van lijn 12 op het Rijswijkseplein.
De 1101 rijdt een besloten vervoer. Tijd afwachten in de Rijnstraat.
Tijd om te vertrekken.
Instructierit met de 1193.
De 1302 geeft nog steeds tractieproblemen. Test met de 1210, om te zien of die hem in geval van nood kan aankoppelen. Dat lukt.
Aan Scheveningen Haven. De 1210 rijdt leeg voor de 1302 uit, om in geval van een storing direct aan te kunnen koppelen.
Maar natuurlijk kreeg de 1302 bij deze rit geen storing...
Naar boven ^
Diversen
Diversen.
Een PLC is aangeschaft voor het besturen van de watersmeerinstallatie.
En de 36 kreeg een nieuwe leren belkoord. Het oude koord was oud en vergaan en was daardoor kapotgetrokken.
Er moeten nog verschillende railremmen worden gereviseerd. Een voorraadje onderdelen staat klaar om gestraald te worden.
Gestraald en in de menie gezet.
En deze aan de drooglijn.
Alweer een kabel die in de goot moet.
Deze is bedoeld om een nieuwe compressor te voeden.
Kabel door de muur van de werkplaats.
Deze narcissen vertellen dat de lente er aan staat te komen.
Bloeiende Spaanse margrieten in februari.
Nog meer bloemen.
En hele bossen tweekleurige narcissen.

Naar boven ^