Zaterdag 1 februari 2020

Nummer 98
Inhoud:

215
1180
Putverlichting
Wagenwerkplaats
Voedingskabel
Exploitatie
Diversen
215
De wielassen van de 215 moeten worden ontdaan van de astaplagers. Dat is een flinke en lastige klus...
Vier wielassen, twee astappen per wielas en elke astap heeft twee lagers. Totaal dus 16 lagers te verwijderen.
En het blijkt dat je per lager soms meerder uren bezig bent.
Nog wel een paar dagen werk...
De lagers van dichtbij gezien.
Naar boven ^
1180
Herstel van de ophangingen van de voorste railremmen.
De 1180 heeft geen werkende railremmen op dit moment, maar kan nog wel rangeren.
Natuurlijk nog wel een elektrische rem en trommelremmen.
Een van de ophangingen, flinke laag roest. Dat wordt er eerst afgetikt, voordat het staal behandeld wordt.
En dit onderdeel is vervormd door de roest van het onderdeel van de vorige foto. Dat wordt eerst hersteld.
Schoonmaken van de onderdelen gebeurt in een straalcabine.
Ophanging voor één railrem gestraald. Totaal 24 onderdelen.
Alles in de menie gezet.
En daarna in de grijze lak.
Naar boven ^
Putverlichting
Verder met het tweede deel van de putverlichting van spoor 2.
Gaten boren in de kolommen met behulp van een mal.
Daarna kunnen de bevestigingssteuren worden gemonteerd.
Ruim 40 van dit soort steuntjes moeten vastgezet worden.
Nu kunnen de planken aan de steuntjes worden vastgemaakt.
Een van de verlichtingsarmaturen.
Alles ligt in de juiste volgorde naast de put, klaar om gemonteerd te worden.
En alles zit er in. Maar nog niets werkt, want er zijn nog geen elektrische aansluitingen gemaakt.
De apparatuur is verdeeld over drie groepen: verlichting voorzijde, verlichting achterzijde en wandcontactdozen.
Bij het monteren zit de rail aardig in de weg...
Voorste deel is aangesloten en werkt!
Restant volgt een weekje later.
En ook dat deel functioneert goed.
Naar boven ^
Wagenwerkplaats
Verder met het opnieuw leggen van de vloer, aanpassen van de schuifdeur en opruimen van de spullen.
Met tape is aangegeven waar de nieuwe opening moet komen in de scheidingswand.
De beplating wordt doorgeslepen.
Eerste deel is eruit.
Nu nog wat balken weghalen.
Net even wat ruimer geworden dan de oorspronkelijke opening.
De tegels owrden opnieuw gelegd.
Tegels leggen gaat relatief snel, vergeleken met straatklinkers.
Hoekje ook gedaan.
De houten stijl tussen oude en nieuwe opening blijkt kwalitatief niet geweldig, dus die gaat er ook uit.
Nu moet de oude opening dichtgemaakt worden. Eerst een onderbalk.
Vervoglens het nodige stijl - en regelwerk.
Het heeft niet veel gekost, allemaal hout dat we nog in voorraad hadden.
Het voorlopige resultaat.
Ook de aluminium plaat in de lichtblauwe kleur komt uit de voorraad.
Plaat is bevestigd. Op een later moment moet hij nog een keer geschilderd worden.
Houten planken als vulling tussen de stijl en beplating.
Wordt afgewerkt met een dunne houten plank.
De houten stijlen aan weerszijden van de opening worden voorzien van aluminium profielen, zodat het hout niet beschadigd als er een palletwagen tegen het hout aan rijdt.
Gaten zijn geboord en verzonken.
Vastgeschroefd tegen het hout.
Profiel zorgt meteen voor het vastzetten van de beplating.
Het tegelwerk is weer wat verder gekomen.
Verder gaan we niet, er liggen twee stalen profielen in de weg.
Deze moet eerst opzij gelegd worden.
Netjes gestapeld en uit de weg.
De nieuwe opening is niet voor niets zo hoog gemaakt, nu zou de hoogwerker er ook doorheen moeten kunnen.
Dat lukt met gemak.
Weer een paar rijen tegels.
Laatste strookje wordt voorzien van straatklinkers, daarna kunnen eerst de spullen weggehaald worden.
/Eerste pallet, gevuld met PCC ruiten, wordt weggereden.
Volgende pallet. Dit had door de oude schuifdeur niet gepast.
Er is al flink wat weggehaald.
Deze hoek moet nog leeg.
Testje met de hoogwerker op de tegels.
Ja, gaat dus niet helemaal goed, daar waren we al bang voor.
Beter zal zijn om hier betonstraatstenen neer te leggen in plaats van tegels.
Naar boven ^
Voedingskabel
De voedingskabel moet nog van spoor 10 naar de werkplaats, waar hij kan worden aangesloten op de verdeelkast. Nu de wagenwerkplaats is opgeruimd, kunnen we het laatste deel van de voedingskabel in de kabelgoot leggen.
Om te voorkomen dat de voedingskabel in de knoop komt, moet hij telkens worden uitgelegd voordat hij weer een stukje de goot in kan.
Links de scheidingswand tussen de sporen 9 en 10, vanaf hier gaat de kabel verder de kabelgoot in.
Opnieuw uitleggen.
Met de hoogwerker telkens weer een stukje verder.
In het deel waar de tegels nog niet opnieuw gelegd zijn, blijkt de hoogwerker in staat om alles aan gruzelementen te rijden. Komt waarschijnlijk omdat er brekerzand onder de tegels ligt in plaats van ophoogzand.
Uiteindelijk zijn de voedingskabel en een netwerkkabel aangekomen ter hoogte van de werkplaats. Vanuit de kabelgoot met twee zakleidingen naar beneden.
Twee gaten zijn geboord in de muur om ze naar binnen te krijgen.
In de werkplaats gaan ze dan door in de kabelgoot die daar aan het plafond hangt. Dit deel van de muur moet trouwens nog worden opgeknapt.
De loszittende bladders worden meteen weggehaald.
Houten blokje tegen de muur waar straks twee buijes op kunnen afsteunen.
Muur krijgt sde eerste laag wit, moet later nog een keer.
Kabels zijn door de muur gevoerd.
En aan de werkplaatszijde via twee buisjes naar de kabelgood geleid.
De rest van de voedingskabel moet nu door de kabelgoten in de werkplaats naar de verdeelkast worden gehaald.
Gelukkig is het hier niet zo hoog als in de remise, werkt een stuk makkelijker.
Aangekomen bij de verdeelkast. Nu moet de kabel aan beide einden nog worden aangesloten en dat is dit project eindelijk gereed.
Naar boven ^
Exploitatie
Museuminrichting en diverse ritten.
In een van de expositielokalen wordt een plank tegen de muur geplaatst.
Die vervolgens gevuld wordt met modellen van typisch Haagse huizen.
Ook nieuw: een infopaneel gewijd aan de PCC.
Nieuwe borden worden opgehangen.
Zodat de museumbezoekers weten waar ze terecht kunnen.
Ook boven de balie.
Twee rangerende PCC‘s.
De 1210 rijdt een besloten vervoer.
Halteert aan Voorburg Station.
Bij de tweede rit naar Voorburg station even wachten op de Hoftrammm, die aan het inladen is.
Naar boven ^
Diversen
Diversen.
Net na de jaarwisseling blijkt dat er een flinke hoeveelheid water uit de vijver verdwenen is.
Het overlooppijpje blijkt afgebroken ruim onder de waterlijn, waarschijnlijk doordat vuurwerk net naast de pijp ontploft is. Tijd voor een vuurwerkverbod!
Nieuw pijpje op het restant gelijmd en een dag laten drogen.
Na het drogen wordt de vijver bijgevuld. Geen lekkage.
Er zaten nog wat restanten van het oude beveiligingssysteem op het loopdeurtje van spoor 1, die zijn weggehaald.
Volgende houten plaat opgehangen bij spoor 1.
En erboven weer eentje.
Aan de onderzijde een plaat erbij.
en helemaal onderaan nog een.
De laatste. Nu is alles gereed voor het aanleggen van de leidingen en apparatuur.
Overzicht.
De kast waar wij onze elektrische apparatuur in opbergen in de werkplaats, heeft een andere plaats gekregen, zodat de muur links ervan opgeknapt kan worden.
Tegen een ander deel van de wand hangt allerlei netwerkapparatuur. Dat gaan we een beetje netter ophangen. Voordat het zover is wordt eerst de muur geschilderd.
Eerste deel is vrijgemaakt van apparatuur en behandeld met witte muurverf.

Naar boven ^