Woensdag 1 januari 2020

Nummer 97
Inhoud:

1165
1180
1193
Deuren en hekken
Putverlichting
Wagenwerkplaats
Exploitatie
Diversen
1165
De 1165 krijgt een stevige storing.
De 1165 is tijdens een besloten vervoer defect geraakt. Tijdelijk weggezet op het Prins Hendrikplein, waar de 1101 de onfortuinlijke wagen komt ophalen.
Terug bij het HOVM. De 1210 koppelt aan de andere zijde aan om de 1165 naar binnen te kunnen rangeren.
Wagen is op de put gezet.
Lichte brandschade aan enkele hamers van de ACC.
Doorgebrande weerstand in de hulp ACC.
Ook het begrenzingsrelais heeft brandschade, daarom wordt een ander exemplaar uit de voorraad gehaald ter vervanging. Net voorzien van nieuwe contacten en een nieuw relais.
De hulp ACC is losgenmomen.
Zodat er in de werkplaats aan gewerkt kan worden.
Verbrande weerstand is vervangen.
Storing is nog niet opgelost, wagen dus nog niet inzetbaar.
Naar boven ^
1180
Er staan de nodige klussen te wachten voor Tourist Tram 1180. Koppeling en railremmen in eerste instantie.
Onze nieuwe metaallintzaagmachine gaat helpen bij het herstel van de koppeling.
Van een stalen strip is het uiteinde omgezet. De zaagmachine zaagt de strip door.
Dit wordt een koppelingophanghaakje.
De vorige was een tijdje geleden afgebroken. Eerst wordt er een kleine hoeveelheid roest verwijderd.
Restant van het afgebroken haakje is schoongeslepen.
Idem voor het nieuwe haakje.
Met een hechtlasje vastgezet aan de tram.
Verder vastgelast, geslepen en in de menie gezet. Daarna de juiste kleuren er op.
De 1180 is op spoor 2 geplaatst, zodat er ook aan de onderzijde gewerkt kan worden.
De achterste twee railremmen zijn een tijdje geleden al vervangen door gereviseerde exemplaren, de voorste twee moeten nog.
De slijtstukken zijn nog redelijk, maar er toch voldoende reden ze te vervangen.
Flink wat roestvorming bij de ophangpunten.
En ook bij de bevestiging van de aansluitkabels. Het kost nogal wat moeite om ze los te krijgen.
Maar uiteindelijk lukt dat.
De boutjes waarmee de bevestigingsbeugels van de aansluitkabels vast zitten, breken bijna allemaal af.
Dat wordt uitboren en opnieuw draad tappen.
De aansluitkabels zijn nu helemaal los, de railremmen kunnen er onderuit.
Daarvoor moeten we eerst de nodige bouten losgemaakt worden.
Eerste (linksvoor) is er onder vandaan.
Vanwege ruimtegebrek binnen gaat de wagen naar buiten voor het demonteren van de rechter railrem.
Alles weer binnen.
De ophanging is er ook onderuit, de revisie gaat beginnen.
Naar boven ^
1193
De 1193 is vorige maand defect geraakt. Er moet aan de stroomafnemer gewerkt worden om hem weer aan het rijden te krijgen.
De stroomafnemer moet een halve slag gedraaid worden en er moet een nieuwe stroomaansluiting aan gelast worden. Omdat de draaistellen van de 215 uit elkaar worden gehaald op spoor 1, waar onze portaalkraan staat, kunnen we daar niet terecht om de stroomafnemer van het dak te tillen.
Daarom wordt er speciaal voor de 1193 tijdelijk een elektrische takel opgehangen boven spoor 12.
De takel hangt via een ketting aan een spant van de dakconstructie.
Takel hangt gereed.
Voor de nieuwe stroomaansluiting moet een aansluitplaat gemaakt worden.
Met onze magneetboormachine wordt wordt in een oude stootstrip een gat geboord.
Eigenlijk worden het twee plaatjes die elk een gat hebben. Eentje voor de 1193, de andere wordt later gebruikt voor het hek bij de Ter Borchstraat als grondplaat.
Voorbereidingen zijn gedaan, nu kunnen we verder. De 1180 rangeert de 1193 van spoor 2 naar spoor 12.
De stroomafnemer van de 1193 staat recht onder de takel.
Verf weggeslepen op de plaats waar de aansluitplaat moet komen.
We gaan eerst de plaat vastlassen, daarna wordt de stroomafnemer gekeerd.
Met een MIG lasapparaat lukt dat prima, mobiel genoeg om op het dak te krijgen.
Na het lassen wordt de las vlak geslepen en kunnen we de stroomafnemer gaan draaien.
Alle bouten losgemaakt en de stroomafnemer kan de hoogte in.
Nu een halve slag draaien en dan weer vastzetten. Stroomkabel wordt vastgezet op de nieuwe plaat.
Alles schoongemaakt en geschuurd. De blanke delen zijn in de metaalmenie gezet.
De 1321 had al een groen geschilderde stroomafnemer, de 1193 wordt de volgende.
Zelfde kleur als de groene band op de zijkant.
Van boven gezien.
De verf is droog en de wagen wordt getest. Hij doet het weer.
Eerst testen op het remiseterrein, daarna een rit op lijn 11. Alles verloopt naar wens en de wagen is weer beschikbaar voor de exploitatie.
Naar boven ^
Deuren en hekken
Verder met het maken van vastzetvoorzieningen voor deuren en hekken.
Ook het hek ter bij de Ter Borchstraat (onze hoofdingang) krijgt poortvangers.
Eerste geplaatst.
Nu voor beide hekhelften.
Straatwerk hersteld.
Naar boven ^
Putverlichting
Vorig jaar hebben we in de put van spoor 2 putverlichting aangebracht. Maar slechts aan een zijde. De ander kant moet nog en dat gaan we nu doen.
De verlichting zit een stukje onder de rail. Toch maken we de rails vrij van roest, zodat ze geschilderd kunnen worden. Ziet er mooi uit, maar maakt alles ook een stuk lichter.
Flink deel ontroest, gaat in de roestbindende menie.
Dat wordt tweemaal gedaan.
Daarna gaan er twee lagen grijze lak overheen.
In de tussentijd worden de houten delen in elkaar gezet waar straks de verlichtingsarmaturen, wandcontactdozen en leidingen op worden gemonteerd.
Daar hebben we veel van nodig...
Eerst in de grondverf, daarna in de grijze lak.
Aan de onderzijden worden zadels geschroefd waar later de buizen met kabels in worden geklemd.
Verlichtingsarmaturen (LED) aan de voorzijde, aansluitdoos aan de bovenzijde.
Bekabeling aanbrengen in elke plank
Zo krijgen we kant en klare units die straks zo de put in kunnen.
Zelfde recept voor de wandcontactdozen.
Nu wachten op het gereedkomen van de put.
Want eerst moet er nog een flinke lengte rail ontroest worden.
Ontroesten gebeurt met behulp van een pneumatische naaldhamer.
Nu is alles ontroest.
En in de menie gezet.
En na droging ook in de grijze lak.
Naar boven ^
Wagenwerkplaats
De achterste 20 meter van de sporen 10, 11 en 12 is afgescheiden van de rest van de remise en heet bij ons de wagenwerkplaats. Grote herstellingen vinden over het algemeen hier plaats. De voedingskabel moet nog in de kabelgoot worden gelegd, daarvoor moet er eerst worden opgeruimd. De vloer is behoorlijk verzakt, die moet opnieuw worden gelegd. En de smalle schuifdeur tussen spoor 9 en spoor 10 is in de praktijk lastig omdat er bijna niets doorheen past.
Deel van de vloer is vrijgemaakt van spullen en is schoongeveegd.
Goed te zien dat vloer verzakt is.
De eerste tegels zijn opgenomen.
Extra zand erbij.
En opnieuw straten en tegels leggen.
We vragen ons wel af of dit gaat werken. De tegels zijn erg dun (4,5 cm) en eigenlijk alleen geschikt voor een terras, bovendien is vroeger het verkeerde zand gebruikt onder de tegels (brekerzand).
Het ziet er nu netjes uit, maar de kans dat een palletwagen of de hoogwerker straks alles kapot rijdt is aanzienlijk.
Deze schuifdeur gaat het veld ruimen (gezien vanaf spoor 9). We willen een werkbank tegen de muur erachter, maar die staat dan voor de deur. Verder is de opening eigenlijk te smal en te laag, dus gaan we een grotere schuifdeur maken een stukje van de muur af.
Naar boven ^
Exploitatie
Diverse ritten.
Enkele jaren geleden ontspoorde de 1022 ongeveer op deze plaats. Gelukkig gaat het nu een stuk beter!
De 1101 wordt versierd, de wagen gaat kerstritten rijden.
Op Scheveningen Haven tijdens een van die ritten.
De 1210 tijdens een besloten vervoer in de Rijnstraat.
Tweemaal op dezelfde plaats.
Tijd afwachten aan het eindpunt Zwarte Pad.
De laatste rit in 2019 wordt gereden door de 1210.
Naar boven ^
Diversen
Diversen.
De Tourist Tram vlaggetjes staan het hele jaar te wapperen bovenop de tram, daar worden ze niet schoner van. Daarom hebben ze een wasbeurt gekregen.
En nu hangen ze netjes te drogen.
Voor het monteren van elektrische apparatuur bij spoor 1 zijn zeven houten platen op maat gezaagd. Enkele liggen in de werkplaats, zijn net in de lak gezet.
Ook een stel in de wagenwerkplaats.
Na drogen wordt de eerste plaat tegen de muur bevestigd. De 1321 staat tijdelijk buiten om werkruimte maken.
Nog zes platen te gaan.

Naar boven ^