Zaterdag 1 december 2019

Nummer 96
Inhoud:

215
1165
1193
1302
1321
Deuren en hekken
Netwerk
Exploitatie
Diversen
215
De lagers moeten van de assen gehaald worden.
Speciaal gereedschap is aangeschaft om de lagers van de astappen af te halen.
Enigzins moeizaam, maar het eerste lager is er af.
Naar boven ^
1165
De 1165 had last van een storing in de tweede deur. Het probleem wordt onderzocht.
De oude schakelaars blijken soms niet te doen wat ze zouden moeten doen: schakelen.
Daarom komt er een compleet nieuwe set schakelaars in. Deur 2 werkt weer naar behoren.
Naar boven ^
1193
De 1193 beleeft niet het meest gelukkige seizoen en heeft om verschillende redenen een paar keer buiten dienst gestaan. De wagen valt nu uit tijdens een rit op lijn 11.
Met wat moeite komt de wagen in de keerlus Scheveningen Haven, van waar hij wordt weggesleept door de 1165.
De 1165 is gedriehoekt aan de Duinstraat en via tegengesteld spoor naar Scheveningen Haven gereden. Aldaar aangekoppeld aan de defecte 1193.
De volgende dag wordt de 1193 door de 1101 op een putspoor geplaatst.
Vier Tourist Trams bij elkaar. Van links naar rechts de 1180, 1193, 1101 en 1321.
Het blijkt dat een 50 A zekering is gesneuveld. De reden?
De stroomkabel aan de stroomafnemer zat niet meer helemaal vast, door dat slechte contact is uiteindelijk de zekering doorgeslagen.
Het blijkt bovendien dat de stroomafnemer er verkeerd om op staat, waarschijnlijk al jaren. Het was niet eerder opgevallen. Normaal geen probleem, maar als de koolsleper blijft haken achter de bovenleiding zal de breekstang in dit geval niet breken. We gaan de stroomafnemer daarom keren. Heeft overigens niets te maken met de opgetreden storing.
Naar boven ^
1302
De 1302 (partytram) heeft al langer last van een storing in de tractieinstallatie. Lastig is dat het slechts een enkele keer optreedt en daarom lastig te traceren is. We gaan een datalogger inbouwen die een paar essentiële signalen in de gaten gaat houden. Om het allemaal een beetje betaalbaar te houden wordt een bouwpakket van een datalogger aangeschaft, die dan natuurlijk nog wel in elkaar gezet moet worden.
Op het eerste gezicht valt het best mee hoeveel onderdelen er in het pakket zitten.
Maar als je degene bent die ze vast moet solderen is het toch wel veel...
Print gereed en getest, zodra er ruimte is op spoor 2 (onze werkput) gaan we hem inbouwen.
Naar boven ^
1321
Schilderen, vervolg.
De 1321 krijgt zijn tweede laklaag.
Meeste tijd gaat zitten in de voorbereiding, met name het schuren kost veel tijd.
De verflaag heeft goed gedekt.
Als alles voldoende is gedroogd gaan we kijken of dit voldoende is of dat er nog een laag overheen moet.
Naar boven ^
Deuren en hekken
Verder met het maken van vastzetvoorzieningen voor deuren en hekken.
De twee poortvangers voor het hek aan de Wouwermansstraat gaan de grond in.
De eerste is ingegraven.
Straatwerk weer dichtgemaakt.
En de voegen gevuld met zand.
Tweede poortvanger bij de andere hekhelft.
Eerste fase nu gereed.
De huidige grendel bevalt niet. Hij zit te hoog vastgelast op het hek en is daarom regelmatig krom, de pen is te dun en je moet steeds bukken om hem te bedienen. Wat we willen is niet te koop, daarom gaan we zelf een nieuwe maken die deze problemen niet heeft. De nodige onderdelen zijn gemaakt.
De oude grendel is losgeslepen van de hekhelft. Goed te zien dat hij ook nog eens krom is...
De nieuwe is van dikker staal en een stuk langer.
De vooraf gemaakte onderdelen zijn vastgelast.
De grendel is op lengte gemaakt en voorzien van een handvat. Ter vergelijking ligt hij naast de oude grendel.
Aangebracht in het hek.
Het moet nog wat mooier worden. Er komt een soort ophanghaakje waar je de grendel in kan hangen tijdens het draaien van het hek, zodat de grendel niet tegen de bestrating aanloopt.
Op maat gemaakt en gelast.
Inmiddels was de nieuwe grendel al in de grondverf gezet.
Het opvanghaakje is op de juiste plaats geklemd.
En vastgelast.
We herkennen de kleur van de voormalige slijptram H23. Een stukje stootstrip gaat gebruikt worden als nieuwe grondplaat voor de grendel van het hek.
Dit stuk stootstrip zat linksvoor...
Gelast op een buis.
De nieuwe grondplaat gaat de oude vervangen.
Links de oude, rechts de nieuwe.
Op de juiste plaats.
Straatwerk teruggelegd.
Voegen gevuld met zand en alles getrild.
Alweer twee poortvangers, maar nu voor het andere hek aan de Ter Borchstraat.
Klaar om in beton te gieten. Links nog een paaltje voor het vastzetten van de deuren bij spoor 1 en 2.
Met beton gevuld.
Waar nodig geschilderd.
Naar boven ^
Netwerk
In het magazijn en bij spoor 1 komen nieuwe netwerkswitches.
De netwerkkabels worden door een PVC buis naar de hoek geleid waar ze naar beneden gaan.
Bekabeling doorgevoerd.
Houten plaat voor afwerking van het plafond.
Plaat gemonteerd.
Een houten plaat is tegen de muur geschroefd. Hier wordt de apparatuur op gemonteerd. De leidingen lopen door een witte pvc buis van het plafond naar beneden.
Links een patchpanel, rechts de switch.
Netwerkkabels aangesloten op het patchpanel.
Kap op het patchpanel.
Voeding voor de switch gemonteerd. Alleen de verbindende patchkabels moeten nog worden aangebracht.
Ook bij spoor 1 een houten plaat tegen de muur.
En voorzien van apparatuur.
Alles aangesloten. Patchkabels zijn tijdelijk, worden nog vervangen door definitieve exemplaren.
Naar boven ^
Exploitatie
Diverse ritten.
Begin november was de ‘Dag voor de museummedewerker’ in Den Haag.
Diverse vrijwilligers van collega organisaties kwamen op bezoek, bekeken het museum en maakten ritjes in bus en tram.
En konden gezellig met elkaar in gesprek.
De 36 tijdens een zondagserit. Erachter een Tourist Tram.
De 1210 en 1022 vertrekken vanaf het remiseterrein van het HOVM.
Beide wagens aan Scheveningen Haven.
De 1165 en 1302, eveneens aan Scheveningen Haven.
De 1165 rijdt voor de 1302 uit, om in geval van een tractiestoring bij de 1302, deze weg te kunnen slepen.
Maar bij deze rit geen storingen.
Sinterklaas met twee helpers gereed om per tram verder te reizen.
De 1022 reed een rit ter gelegenheid van een boekpresentatie.
Naast een fleurig bestickerde GTL van lijn 16.
En in Voorburg naast de Hoftrammm.
Avondritje met een Tourist Tram in de Rijnstraat.
Naar boven ^
Diversen
Diversen.
In de wagenwerkplaats was een aantal houten platen opgeslagen die we daar wel kwijt willen. En we hebben houten platen nodig bij spoor 1, waar kabels leidingen tegenaan moeten komen. De oplossing ligt voor de hand.
Verschillende platen op maat gezaagd. Hier worden ze in de grondverf gezet.
Na de grondverf volgt nog een laag grijze lak, daarna kunnen ze worden bevestigd.

Naar boven ^