Vrijdag 1 november 2019

Nummer 95
Inhoud:

215
1321
Deuren en hekken
Magazijn
Watersmering
Exploitatie
Diversen
215
Verder met het demonteren van de draaistellen van de 215.
Van een van beide draaistellen moeten de motoren er nog uit. Voorbereidende werkzaamheden.
Alle vier wielassen staan gereed, de aspotten moeten er nog afgehaald worden.
Naar boven ^
1321
Schilderen, vervolg.
Nadat de eerste laklaag is aangebracht, wordt alles nog eens geschuurd.
En kost dat niet veel schuurpapier?
Ja!
Het 1300 geel komt op sommige plaatsen weer boven.
Uiteindelijk is hij voldoende geschuurd voor een volgende laag.
Maar eerst worden alle plaatsen waar donkergeel of plamuur naar de oppervlakte is gekomen, in de primer gezet.
De primer droogt snel.
En daarom kan er nog dezelfde dag een laagje creme op, alleen op die plaatsen waar primer is aangebracht.
Daarvoor is de kans dat het bij de tweede laklaag dekt een stuk groter.
Nu een paar dagen drogen.
En daarna opnieuw schuren. Je moet er wat voor over hebben!
Naar boven ^
Deuren en hekken
Een van de remisedeuren van spoor 10 heeft geen paaltje meer waarmee hij vastgezet kan worden als de deur open staat. Daarvoor wordt een nieuwe gemaakt. En het hek bij de Wouwermanstraat krijgt haken waarmee de hekhelften vastgezet kunnen worden.
Twee oude stukken haltepijp zijn op lengte gemaakt en voorzien van de nodige gaten.
Stalen strip op de bovenzijde gelast om de buis af te sluiten.
Twee paaltjes, want tussen spoor 1 en spoor 2 is het oude paaltje ook gesneuveld.
In de grondverf gezet.
Van 8 mm rondstaal wordt een windhaak gemaakt.
En die haak komt vast te zitten aan een oogbout.
Dichtgeknepen.
Het oog is dichtgelast en de haak is in de grondverf gezet.
Oogbout met haak is vastgezet op een van de paaltjes.
En het geheel is in de donkergroene verf gezet.
Aan de onderzijde zijn twee stukken wapeningsstaal vastgezet.
Beton aangemaakt, bodempje in een emmer.
De paal hangt in de emmer, aanvullen met beton.
Nu wachten tot het beton voldoende gehard is.
We staan voor spoor 10. Links mist nog een paaltje.
De oude is afgebroken.
Bestrating opnemen en graven.
De voet van het oude paaltje wordt zichtbaar.
Oude paal eruit en de nieuw gemaakte paal erin op hoogte gesteld.
Verder aanvullen en bestrating terugleggen.
Voor het vastzetten van het hek bij de Wouwermanstraat zijn twee zogenaamde poortvangers aangeschaft.
Deze stalen strippen komen aan de onderzijde om de paaltjes te verlengen en beter vast te kunnen zetten in het beton.
Allebij in een emmer met beton.
Blank staal dat boven het beton uitsteekt is geconserveerd met lak.
Naar boven ^
Magazijn
Op de verdieping van het magazijn zijn nog wat klussen te doen.
De wanden moeten deels nog geschilderd worden.
Eerste laag er op.
En de tweede laag.
De twee ramen met in totaal 32 ruiten krijgen een ondoorzichtige folie, die wel licht doorlaat. Eerst worden de ruiten schoongemaakt.
Schoon.
Deel van de folie is geplakt.
Dit raam is compleet.
En deze ook.
Naar boven ^
Watersmering
Van het watersmeersysteem hoeven nog maar 2 van de 68 nozzles te worden geplaatst. Er komen een paar droge dagen aan, dat is onze kans.
Bestrating opgenomen en geul gegraven.
Helemaal droog hebben we het niet kunnen houden.
Webcam 2 kijkt mee.
Dit is de laatste nozzle!
Alles aangesloten. Het blijkt prima te werken.
Daarom kan alles weer dicht.
Nu het straatwerk nog.
Het straten is het meeste werk.
Laatste stukje...
En alles zit weer dicht.
Naar boven ^
Exploitatie
Diverse ritten.
Hoftrammm en 1022 naast elkaar bij Voorburg Station.
Avenio en 1210 naast elkaar aan Scheveningen Haven.
De 1193 en 1210 naast elkaar aan hetzelfde eindpunt.
De 1022 staat aan het eindpunt Vrederust.
De 1165 en 1210 wachten op de juiste tijd om hun besloten vervoer te starten.
Aan het Zwarte Pad staan de 1165 en 1022 naast elkaar.
Weer een opname met twee trams. De 1101 en 36 staan naast elkaar aan het eindpunt Statenkwartier.
De 1193 moeten wachten op de Hoftrammm, die aan het inladen is in Voorburg.
Onder andere de 265 met aanhangwagen 769 werden ingezet tijdens de Avondrit.
In het museum sfeervol verlichte trams.
Zondagse ritten met tram en bus vanaf het HOVM.
De 1165 en partytram 1302 rijden een besloten vervoer.
Omdat de 1302 als eerste naar binnen gaat, wacht de 1165 even op het middenspoor op de Parallelweg.
Naar boven ^
Diversen
diversen.
De 1101 kreeg een nieuw sleepstuk in de stroomafnemer.
De H5 staat gereed voor een instructierit. In de zon.
Maar zodra de rit begint gaat het regenen...
De laatste kledingkasten zijn verplaatst van spoor 10 naar spoor 9. Alleen het loodzware aambeeld moet nog.
Maar ookt dat is gelukt.
De onlangs opgehangen droogkasten in de werkplaats zijn gevuld met diverse laselektroden.
Een van de switches van ons netwerk is vervangen door een groter exemplaar met 16 ipv 8 poorten. Bovendien is een patchkastje aangebracht, waar de vaste kabels op worden aangesloten.

Naar boven ^