Dinsdag 1 oktober 2019

Nummer 94
Inhoud:

215
1180
1193
1302
1321
Werkplaats
Modelbaan
Exploitatie
Diversen
215
De wielen van de 215 zijn een tijdje geleden afgekeurd, ze waren te ver gesleten. Het wordt tijd om er nieuwe wielen onder te krijgen.
Eerste actie is het lichten van de wagenbak, zodat de draaistellen vrij komen.
Draaistel wordt onder de wagen weggetrokken.
En vervolgens naar spoor 1 gereden.
De wagenbak blijft achter.
Nu kunnen de draaistellen uit elkaar gehaald worden.
Motoren moeten er uitgehaald worden.
Eerste is er uit.
Nummer twee hangt in de kraan.
Het draaistelframe is van de wielassen gehaald.
Van die wielassen moeten de aspotten nog worden afgehaald.
Naar boven ^
1180
De 1180 is buiten dienst genomen voor enkele aanpassingen.
De hoofdschakelaars zijn vervangen voor nieuwe.
Vorige maand is de rijvrijgaveschakeling ingebouwd, die er voor zorgt dat je niet vanaf de hulpcontroller kan rijden met een geopende eerste deur. Nu kunnen we met een gerust hart de spiegel terugplaatsen op de eerste deur.
Gemonteerd en netjes gelakt.
De wielprofielen worden gemeten, alsmede de speermaten.
Naar boven ^
1193
De 1193 heeft een aanrijding gehad en daardoor is de voorste koppeling beschadigd.
De schade aan de wagen valt mee, alleen de koppeling is beschadigd.
De koppelinghaak zit vastgeklemd in het huis.
De koppeling moet er af.
Opgevangen door een oude PCC zitting.
Nu kan er gerepareerd worden. Maar de haak is niet los te krijgen.
De centrale pen moet er uit.
Eerst wordt er een lading vet weggehaald, zodat de borgring bereikbaar wordt.
Ring is er af, pen kan er uit.
Maar daarmee komt de koppelinghaak nog steeds niet los. Het huis is gestuikt aan de oppervlakte en de haak zit vast. Na voorzichtig slijpen komt hij los.
De haak wordt er uitgehaald.
Moet een beetje schoongemaakt worden.
Het gat waar de koppelinghaak doorheen steekt wordt met een vijl terug op maat gemaakt.
Nu nog schoonmaken....
Daar hebben we een ultrasoonreiniger voor.
Tsja, beetje te groot. Gelukkig zitten de vette delen in de vloeistof.
Vuil zit nu in de vloeistof...
Schoon geworden.
De koppelinghaak is weer in elkaar gezet.
De 1193 wordt naar spoor 2 gereden, waar er beter aan kan worden gewerkt.
Het koppelingshuis wordt gebikt, zodat verf en roest er af zijn.
Ook het uiteinde van de koppelstang wordt schoongebikt.
Koppeling in de menie.
Evenals de koppelingsbuis en ophanghaakje.
De koppelinghaak is teruggeplaatst in het koppelinghuis.
Nu moet de koppeling weer vast worden gezet op de buis.
Met een slim bedacht touw wordt de contactdoos boven de koppeling opgehangen.
Koppeling is vastgezet, de bevestigingsbouten worden aangedraaid.
Die zit weer vast.
Koppeling in de grijze lak.
Contactdoos vastgezet.
Als laatste het kapje zwart gelakt. Koppeling is weer als nieuw.
De ultieme test: werkt de koppeling zoals hij zou moeten doen?
Gekoppeld aan de 1180.
En rijdt het stel?
Probleemloos.
Voor een laatste check gaat de 1193 nogmaals op de put.
De apparatuur onder de wagen wordt nagelopen, alles is in orde.
Dat wordt bevestigd door een geslaagde testrit, de wagen kan weer worden ingezet.
Naar boven ^
1302
Afronde werkzaamheden en keuring.
De 1302 staat op spoor 2 in afwachting van het meten van wielprofielen en speermaten.
Dat meten gebeurt regelmatig om de slijtage van de wielen in de gaten te kunnen houden.
Acht nieuwe railremstootplaatjes liggen gereed voor montage in de 1302.
Een van de plaatjes op de foto.
De nieuwe blankstalen wielen passen niet helemaal bij de donkergekleurde draaistellen.
Eerst in de menie.
Daarna komt er zwarte lak op.
Nu nog veel zwarter dan de rest van het draaistel, maar na verloop van tijd krijgen de wielen vanzelf dezelfde kleur.
Tijdens een testrit aan Scheveningen Haven.
Naar boven ^
1321
Schilderen, vervolg.
Plamuren en schuren is veel werk.
Maar inmiddels is de 1321 zover dat er gelakt kan worden.
Eerste laag creme zit er op.
Ziet er meteen een stuk beter uit.
In verband met een evenement moet de wagen een paar dagen op een ander spoor staan, daarom mag hij even naar buiten.
Naar boven ^
Werkplaats
De washoek is inmiddels gereed, maar de lastrafo wacht nog op het aflakken.
De tweede laklaag zit er op. Nog steeds onvoldoende dekking.
Derde laklaag.
Nu zijn we er tevreden mee.
Alle kabels schoongemaakt en aangesloten. We kunnen weer elektrisch lassen.
Naar boven ^
Modelbaan
Tijdelijk een mooie modelbaan in het HOVM.
Tijdens de Open Monumentendag stond er een fraaie modelbaan in het HOVM.
De Haagse Module Groep is de trotse eigenaar.
Leuk voor kinderen en volwassenen.
Naar boven ^
Exploitatie
Diverse ritten.
De 1101 bij de halte Kurhaus.
En bij de halte Keizerstraat.
In Kraayenstein staat het stel 265 met 769.
Samen met een Citadis.
En een Avenio.
De 1022 krijgt een uitgebreide wasbeurt.
Twee Tourist trams op het Kerkplein.
Gezeldschap in klederdracht voor de Tourist Tram.
Naar boven ^
Diversen
Diversen.
We kunnen niet verder met het aanleggen van de voedingskabel, omdat er allerlei spullen in de weg staan. Onder andere deze kledingkasten.
Bij spoor 9 is ruimte gemaakt om ze tijdelijk neer te zetten.
De eerste kast is onderweg.
En staat op zijn plek.
De volgende...

Naar boven ^