Dinsdag 1 december 2020

Nummer 108
Inhoud:

215
1101
1165
1227
Tentoonstelling
Exploitatie
Diversen
215
De draaistelframes van de 215 gaan op korte termijn naar een straalbedrijf.
De voorbereidingen voor het transport zijn in gang gezet.
Twee reserve PCC draaistellen worden van spoor 4 naar spoor 1 gerangeerd.
Een draaistelframe wordt behulp van de kraan op een PCC draaistel geplaatst, zodat hij makkelijk verplaatst kan worden.
Er wordt ruimte gemaakt zodat de kraan naar voren kan rijden.
Voor de tractieschakelaars van de 215 is een prototype van een vonkenschot gemaakt.
Naar boven ^
1101
Er is begonnen met het herstel van de schade aan de tractieinstallatie.
Een isolatieplaat van pertinax (rechts) heeft brandschade en wordt vervangen door een nieuwe plaat, gemaakt van een moderner materiaal.
De bekleding van enkele ‘zware’ kabels moet ook worden verbeterd.
De nieuwe beschermplaten zijn gemonteerd.
De commutator van de motorgenerator heeft schade.
Hersteld.
Naar boven ^
1165
Er wordt gewerkt aan de ombouw van de binnenverlichting van de 1165: gloeilampen worden vervangen door LED lampen. Daarbij wordt de bedrading vernieuwd. Inmiddels hebben we besloten de VETAG installatie te vervangen door een meer moderne VECOM installatie.
Van de 36 lampen zitten er zeven in de lijnnummer- en richtingfilmkasten, de overige 29 in het interieur. De armaturen worden allemaal stuk voor stuk schoongemaakt in onze ultrasoonreiniger. Links een onbehandelde glazen afdekplaat, rechts eentje die net is schoongemaakt.
We doen een test om te zien of het licht van de gekozen LED lamp een beetje lijkt op dat van de gloeilamp.
We zijn er tevreden mee en sluiten de eerste lamp aan. De bedrading is voorzien van kabelmerkjes.
Het is de lamp in de achterste lijnnummerfilmkast. Hij doet het.
Links hangt nog oude bedrading, rechts komt de nieuwe bedrading van de filmkast uit het plafond.
De lijnnummerfilmkast zit weer op z‘n plaats.
Filmrol zit er weer in. Het testen van de lampen doen we met behulp van een snoer aangesloten op de 230 volt.
De afdekplaat is schoongemaakt en voorzien van een rand kit.
Gemonteerd op de wagen.
Grondverf op de nieuwe schroefjes.
En in de lak gezet.
Inmiddels is op het dak een slechte plek in de lak ontdekt.
De losse verf is weggeslepen.
Grondverf er op.
En gelakt. Wel wat kleurverschil, maar dat verdwijnt vanazelf in de loop van de tijd.
De armaturen in het interieur worden er uit gehaald. Eerste rij aan de ramenzijde.
De armaturen komen na het schoonmaken weer terug op dezelfde plaats, daarom worden ze genummerd.
Ze zijn uit elkaar gehaald.
En gaan een voor een de ultrasoonreiniger in.
Daarna laten drogen en weer in elkaar zetten.
Gereed om te worden gemonteerd.
De armaturen aan de deurenzijde worden er nu ook uitgehaald.
Het kost wat tijd en moeite, maar het knapt er enorm van op.
Ook deze zijn gereed om weer ingebouwd te worden.
De VECOM installatie heeft wat meer ruimte nodig dan de VETAG. En om de VECOM te kunnen bedienen moet het bedieningsscherm in de nabijheid van de bestuurder zitten. We offeren het zonekastje op, dat werd gebruikt voor het op de juiste zone instellen van de stempelautomaten. Dat kastje zag je normaal gesproken toch niet, want er zat een spiegel voor. Bovendien wordt het niet meer gebruikt, aangezien de stempelautomaten niet meer gebruikt worden.
De beide scharnierende afdekplaten voor de filmkast zijn er af gehaald.
Het zonekastje.
En losgemaakt.
De lijnnummerfilm van de linker filmkast wordt er uitgehaald. Daarmee wordt de lampfitting bereikbaar.
Inmiddels zijn de eerste twee armaturen in het interieur aangesloten.
Zeven stuks.
Normaal zie je nooit alleen dit deel van de tram verlicht...
De 1165 is verplaatst van spoor 2 naar spoor 12.
De afdekplaat van de voorste lijnnummerkast is er af gehaald.
De richtingfilmkast is aan de linkerzijde in de kast scharnierend bevestigd. De bedrading van de drie lampen zit aan de onderzijde van de kast.
Ook van de rechter lijnnummerfilmkast wordt de filmrol verwijderd.
Ook van de rechter lijnnummerfilmkast wordt de filmrol verwijderd.
De meeste armaturen aan de ramenzijde zijn bedraad, gemonteerd en voorzien van LED lampen.
De bedrading naar de lijnnummerfilmkast is de lastigste, die gaat eerst, daarna de naastliggende armaturen.
Die werkt.
De achterste twee armaturen aan de deurenzijde zijn inmiddels ook aangesloten.
De filmrol kan er weer in.
Fijne van de LED lampen is dat ze ook veel minder warmte produceren, dat betekent een langere levensduur van de nummerfilm.
Dit is een van de twee omvormers die nodig zijn voor de verlichting. De omvormer zet 24 volt gelijkspanning om in 230 volt wisselspanning. Het aansluitblokje komt er naast, voor een zekering en voor het aansluiten van de verschillende lichtgroepen.
De bevestiging van de omvormer in de tram betekent maatwerk. Enkele stalen strippen zijn op lengte gemaakt.
Een plank gaat fungeren als mal om de strippen op de juiste plaats te houden bij het lassen. Het plankje moet ruim 10 PCC's mee gaan.
De strippen zijn aan elkaar gelast, de lassen zijn glad geslepen. Gaten zijn geboord voor de bevestiging van de omvormer en de aansluitstrip.
Dit is de VETAG transponder onder de 1165. De transponder zendt en ontvangt signalen tussen de wal en het voertuig, zodat bijvoorbeeld wissels in de juiste richting kunnen worden gesteld.
De transponder is van de steun gehaald.
De steun is verwijderd en een VECOM steun is pas gemaakt en bevestigd.
Vervolgens weer verwijderd om het staal van de tram te kunnen conserveren.
Eerst grondverf, een dagje later de lak.
Dit is het duimwielkastje, het bedieningskastje van de VETAG. Hiermee kan de bestuurder de lijncode instellen.
Onder de voorzijde van de tram is een gat in de vloer waar de kabel naar de transponder doorheen loopt.
De transponder met kabel is verwijderd.
En ook het duimwielkastje is verwijderd.
Naar boven ^
1227
Sinds half augustus wordt er gewerkt aan de 1227. De wagen heeft lange tijd buiten dienst gestaan en het zal nog wel even duren voordat hij klaar is. Net als de 1321 zal hij geschikt gemaakt worden voor gebruik als Tourist Tram.
Eeen van de deurstangen wordt geschilderd.
Er wordt gewerkt aan de binnenzijde...
...en aan de buitenzijde.
Naar boven ^
Tentoonstelling
Regelmatig krijgt de tentoonstelling in het museum een uitbreiding.
Een fotostrip tegen de wand in een van de expolokalen.
Nieuwe foto‘s en tekstborden over de buitenlijnen!
Naar boven ^
Exploitatie
Museum en diverse ritten.
De 1210 in Kraayenstein tijdens een zondagse museumrit.
Naar boven ^
Diversen
Diversen.
Schoonmaken van het dak.
Elk jaar wordt er een flinke hoeveelheid blad van het dak gehaald.
De verlichtingsarmaturen die al tijdenlang mankeerden op het terrein, worden opgehangen.
We zijn blij dat HTM deze klus heeft uitgevoerd, zij hebben er betere spullen voor dan wij!
Alles hangt weer.
En meteen beter licht op het terrein.

Naar boven ^