Zondag 1 november 2020
Nummer 107
Inhoud:

215
1165
1321
Poortjes
Tentoonstelling
Exploitatie
Diversen
215
Er wordt verder gewerkt aan de draaistellen van de 215.
Van het tweede draaistel zijn de meeste onderdelen verwijderd. Tussentijds wordt het draaistel schoongemaakt.
Naar boven ^
1165
De 1165 is uitgekozen om als eerste PCC LED binnenverlichting te krijgen.

De aanleiding: zodra de laatste GTL trams bij HTM zijn uitgefaseerd zal de spanning op de bovenleiding worden verhoogd naar nominaal 750 volt. Met de toleranties op die 750 volt is de maximale spanning op de bovenleiding straks 900 volt. Er daar kunnen de oude trams niet tegen. De nieuwere trams van HTM, de Citadis, de Avenio en de nog te bestellen opvolger van de Avenio, zijn wel geschikt voor deze spanning. Als we niets doen betekent het dat we over enkele jaren niet meer kunnen rijden met ons materieel en dat willen we voor zijn.
Een van de aanpassingen waar we al direct plezier van hebben is het aanpassen van de verlichting. We merken nu al dat onze gloeilampen sneller defect zijn dan vroeger. Bij de meeste PCC's staan er telkens drie gloeilampen voor 230 volt in serie op de bovenleidingspanning. Er staat nu nominaal 600 volt op de bovenleiding, maar in de praktijk is dat maximaal 720 volt. Per lamp betekent dat 240 volt en dat is aan de hoge kant.
Algemeen bekend is dat de gloeilamp wordt uitgefaseerd en wordt vervangen door LED lampen. Deze zijn veel energiezuiniger en bovendien scheelt het tijd in het onderhoud omdat er veel minder vaak defecte lampen zijn. Op dit moment zijn gloeilampen nog wel verkrijgbaar, maar dat houdt een keer op.
We hebben gekozen om de bovenleidingspanning om te zetten naar een spanning van 24 volt met behulp van een omvormer. Een tweede omvormer zet de 24 volt om naar 230 volt wisselspanning en daarmee worden de lampen gevoed. Voordeel is dat er geen lampen meer in serie hoeven te staan, zodat bij uitval van een lamp niet de hele serie uitvalt. Liever hadden we een enkele omvormer gehad die direct naar 230 volt zou omvormen, maar die zijn slecht verkrijgbaar en als ze er zijn, zijn ze te groot voor inbouw in de tram en redelijk onbetaalbaar.
Interieur 1165 met de binnenverlichting aan.
Gloeilamp in een van de lijnnummerfilmkasten.
De 600 volt zekeringen van de binnenverlichting zijn uit de houders gehaald.
Er zal veel nieuwe bedrading moeten komen, ook op plaatsen waar het nu niet ligt. Met behulp van een endoscoop kijken we op plaatsen waar je normaal niet bij kan.
Zoals in de voorste bakstijl, waar een draad voor de voeding van een van de omvormers doorheen gehaald moet worden.
Via de endoscoop zien we een flexibele buis waarin een hele bundel draden zit en een grijze kabel van de mobilofooninstalltie.
Dit is een afbeelding van de ruimte tussen dak en plafond. Te zien is een stalen buis die door een opening van de dakligger loopt.
Voor in de wagen is geen ruimte voor de te plaatsen omvormers. Wellicht passen ze achter de friesen.
Afdekplaat is losgemaakt. Eerste indruk is dat het net moeten kunnen.
De bedrading naar de achterste lijnnummerfilmkast zit boven een deel van het plafond dat praktisch niet verwijderd kan worden.
Daarom halen we alvast twee armaturen weg zodat we kunnen zien hoe de bedrading nu loopt.
Boven de enkele rij banken zijn inmiddels al meerdere armaturen weggehaald.
Ook aan de deurenzijde halen we een deel van de afdekking van de friesen weg, twee omvormers passen niet in één ruimte.
Het idee is nu om aan beide zijden van de wagen één omvormer te plaatsen.
Totaal zijn er 36 armaturen, waarvan 29 in het interieur. De overige zeven zitten in de lijnrichtingfilmkast (3) en de lijnnummerfilmkasten (4).
De gloeilampen van de gedemonteerde armaturen gaan de reservevoorraad in en worden gebruikt zodra er een lamp defect is in een van de overige PCC's.
De gedemonteerde armaturen zijn voorzien van een nummer en wachten op een schoonmaakbeurt.
De achterste lijnnummerkast wordt gedemonteerd.
De afdekplaat is verwijderd.
Die gaat er later weer op.
De film en de geleiderollen zijn er uit gehaald. De kast moet er uit, omdat anders de fitting niet kan worden voorzien van nieuwe bedrading.
De kast is losgemaakt en er uit gehaald.
Alle lichtbekabeling in de wagen ligt in verschillende 5/8&” buizen.
Met de hoogwerker gaat werken een stuk makkelijker dan vanaf de ladder.
Tussen de beide ruimten waar de omvormers komen, worden flexibele buizen gelegd voor de doorvoer van bedrading.
Naar boven ^
1321
Achterbel en loopplank.
De achterbel van de 1321 klinkt erg dof. Reden is dat de spatlap die er achter hangt tegen de belschaal aan hangt.
De spatlap is erg slecht, moet worden vervangen. Nieuw rubber ligt onder de oude lap.
De nieuwe spatlap is op maat gemaakt.
De belschaal is losgenomen.
Het belmechaniek is de volgende.
Nadat het mechaniek is losgenomen is het bint ontroest en in de verf gezet.
De belschaal is losgemaakt en gelakt met aluminiumverf.
Het aansluitsnoer naar de bel is erg slecht. De isolatie van de twee aders is helemaal weg.
Het mechaniek is meegenomen naar de werkplaats voor een kleine revisie.
De schroefdraad van de bout waar de belschaal op vast zit wordt schoongesneden.
Over de aansluitingen zit een vrijloopdiode, die krijgt een schoonmaakbeurt.
De bevestigingsboutjes zijn schoongemaakt en voorzien van nieuwe moeren.
Mechaniek is schoongeborsteld en in de lak gezet.
De aansluitkabel wordt een stukje ingekort, gelukkig is hij daarvoor lang genoeg.
Nieuwe aansluitklemmen, de aders en de kabel voorzien van krimpkous.
Het mechaniek kan weer teruggeplaatst worden.
De spatlap is opgehangen.
Het mechaniek is aangesloten op de aansluitkabel.
En vervolgens vastgezet.
Belschaal er weer op en testen: bel werkt weer prima.
Volgende klus is het vervangen van de kapotte daklat.
Bij de reguliere bouwmarkten hebben ze geen hardhout van zo'n vier meter lengte, daarom worden twee latten aan elkaar gelijmd met een halfhoutverbinding.
De lijmverbinding wordt op het dak gemaakt.
en daarna in de werkplaats glad geschuurd.
Na de grondverf gaat de lat het dak op en wordt lichtgrijs gelakt. Ook de staalconstructie krijgt wat grijze lak op de plaatsen waar de lat straks wordt vastgezet.
Verf gedroogd, tijd om te monteren.
De lat is vastgezet.
Na de grondverf gaat de lat het dak op en wordt lichtgrijs gelakt. Ook de staalconstructie krijgt wat grijze lak op de plaatsen waar de lat straks wordt vastgezet.
Naar boven ^
Poortjes
Als er werkzaamheden zijn aan het spoor in de stad, kan het zijn dat maatregelen moeten worden genomen om te voorkomen dat weggebruikers in het opengebroken spoor rijden. Daarvoor worden dan poortjes geplaatst, die pas open gaan als er een tram voor staat. Om te zorgen dat dat alleen bij trams gebeurt, zijn de trams alle voorzien van een tag, die door het poortje kan worden 'gelezen'. Wij gaan uitzoeken hoe de tag bij een PCC geplaatst moet worden om effectief te zijn.
We gebruiken de 1193 als testtram. Achter de voorruit is een tag gelegd.
Het houtje zorgt ervoor dat hij niet kan omvallen.
We testen bij de poortjes die staan bij de werkzaamheden naast de Hofvijver. De eerste poging mislukt, maar in een andere stand van de tag werkt het voortreffelijk.
Vervolgens wordt de eerste tag vast gemonteerd in de 1022.
Naar boven ^
Tentoonstelling
Regelmatig krijgt de tentoonstelling in het museum een uitbreiding.
Er wordt gekeken naar de afmetingen van lijnnummer- en lijnrichtingfilms. Ze hangen nog niet, dat komt later.
Maar er zijn ook weer zaken bijgekomen. Voldoende reden om het HOVM weer eens te bezoeken!
Naar boven ^
Exploitatie
Museum en diverse ritten.
De 36 staat aan Scheveningen Haven.
En op de Statenlaan.
Ook Scheveningen, maar nu in Duindorp.
De 1022 op het Spui.
De 1180 staat gereed voor een instructierit.
De 36 en de 1022 rijden dit jaar de avondrit.
Mondkapjes verplicht!
Fotostop aan Scheveningen Haven.
Zelfde locatie, maar de aanleidingis nu het houden van noodremproeven.
Naar boven ^
Diversen
Diversen.
Onze HOVM vijver wordt regelmatig bezocht door vogels, die wat komen drinken.
Deze zie je niet veel: een grote gele kwikstaart.

Naar boven ^