Donderdag 1 oktober 2020
Nummer 106
Inhoud:

215
1101
1165
1180
1193
Luchtleiding
Onderhoud gebouw
Exploitatie
Diversen
215
Verder met het demonteren van de onderstellen van de 215.
Er zitten veel onderdelen op een draaistel, flinke hoeveelheid werk om alles er af te halen.
Regelklep van het remsysteem.
Constructie die de railremmen op de juiste hoogte boven het spoor houdt.
Zandbak.
Een van de wiegveren.
Railrem.
Meeste is er inmiddels afgehaald.
Alleen nog wat kleine onderdelen, zoals de scheenplaten.
De wielen gaan op transport richting Duitsland, waar ze zullen worden voorzien van nieuwe wielbanden.
Naar boven ^
1101
De 1101 gaat defect en moet worden weggesleept.
De 1165 is op weg om de gestrande 1101 op te halen.
De 1101 staat op de Prinsegracht, gelukkig niet in de weg voor de exploitatie.
Aangekoppeld.
Nu naar het HOVM.
In de boog Om en Bij - Hobbemastraat.
En aangekomen bij het HOVM.
De 1302 neemt de wagen over om hem naar binnen te rijden.
Het blijkt dat de bufferweerstanden defect zijn.
En ook de bekabeling die er naast zit is defect geraakt, zal allemaal vervangen moeten worden.
Naar boven ^
1165
De 1165 krijgt een storing en wordt terug naar het HOVM gesleept.
Ook de 1165 krijgt te maken met een defect en laat zich ophalen vanaf Scheveningen Haven.
Niet veel later is de wagen weer rijvaardig.
Na een geslaagde testrit wordt de wagen weer vrijgegeven.
Naar boven ^
1180
Onderhoudsbeurt 1180.
De 1180 staat op de put voor een onderhoudsbeurt van de MG (motor generator).
Schoonmaken, koolborstels controleren, etc.
Naar boven ^
1193
De 1193 wordt voorbereid voor de keuring.
De 1193 is de eerste die een gereviseerde bestuurdersstoel krijgt. De oude stoel wordt losgemaakt vanuit de put.
Dat moet je met z‘n tweeën doen, anders blijven de bouten ronddraaien.
Oude stoel is weg, je kan nog precies zien waar hij heeft gestaan.
De gereviseerde stoel is geplaatst, wordt uitgeprobeerd.
Nog wel de oude gaten dichtmaken.
Kit in de gaten en de bouten in de grondverf.
Bouten gelakt.
Mechaniek van de stoel werkt nu goed, zitting en rugleuning opnieuw bekleed.
Het nieuwe koppelinghaakje is grijs gelakt.
Van een van de railremmen mankeert een stootplaatje.
Detail.
De ophanging is er af gehaald.
Nieuw stootplaatje bevestigd.
De ophanging is teruggeplaatst en de railrem is afgesteld op de juiste hoogte boven de rail.
Tijdens een testrit zij de juiste rij - en remstromen ingesteld.
De achterbel functioneert niet goed, er komt bijna geen geluid uit en de belschaal zit los.
De belschaal is er af gehaald.
Blijkt dat de bevestiging niet optimaal meer is.
Met een holpijp worden twee leren schijven uitgesneden.
Die daarna elk een gat in het midden krijgen.
Nieuw tapeind in de bel, daar overheen een van de leren schijven.
Vervolgens de belschaal, de tweede leren schijf en een moer om alles vast te zetten.
De bel doet het weer prima.
Daarna krijgt de 1193 onderhoud aan de MG.
De keuring en de testrit erna verlopen voorspoedig, de wagen kan weer worden ingezet.
Naar boven ^
Luchtleiding
De leiding is compleet gemaakt, maar moet nog worden vastgezet.
De nodige onderdelen die zijn gemaakt om de leiding vast te kunnen zetten, zijn in de lak gezet.
Nu vastzetten aan de kolom.
Het lijkt wat omslachtig, maar het voorkomt dat er gaten moeten worden geboord in de draagconstructie van het gebouw.
Twee aansluitingen voor luchtslangen.
Daarna is de leiding in de blauwe lak gezet.
En daarmee is deze klus afgerond.
Naar boven ^
Onderhoud gebouw
Laatste schilder werkzaamheden aan het gebouw. De deuren van spoor 7 gaan als proef hersteld worden.
Het schilderwerk aan het gebouw is bijna klaar.
Als laatste is de entree gelakt.
De remisedeuren zijn niet geschilderd. Dit omdat het hout eerst gerepareerd moet worden. Als proef zullen de deuren van spoor 7 worden gereviseerd en geschilderd. Volgend jaar jaar komen dan de andere deuren aan de beurt. Houten balken zijn bevestigd op de deurhelften om ze makkelijk te kunnen uithijsen.
Enkele dagen later worden ze weggehaald.
Dat gebeurt met een kraan, de deuren zijn behoorlijk zwaar.
Ook de tweede deurhelft is er uit.
Dei gaan naar de aannemer die ze gaat herstellen.
De deuropening wordt provisorisch dichtgemaakt.
Naar boven ^
Exploitatie
Museum en diverse ritten.
Tourist Tram op de Laan van Meerdervoort.
En in het centrum.
Op weg naar het Kerkplein.
En op het Kerkpein zelf.
De 1210 wordt voorzien van een kuchscherm.
Uitmeten van het plastic scherm.
Het kuchscherm hangt, de wagen kan reizigers vervoeren.
Wordt meteeen ingezet!
Veel besloten vervoer is er niet meer in deze Coronatijd, maar zo af en toe is er nog een rit te rijden. De 1022 aan Scheveningen Haven.
En tijdens een andere rit in de Rijnstraat.
De 36 is onlangs goedgekeurd. De bestuurders met bevoegdheid op deze wagen moeten laten zien dat ze het maken van een noodremming nog steeds beheersen, en daarvoor rijdt de wagen een rit op lijn 11.
Nog een dergelijke rit, nu in de avonduren.
Naar boven ^
Diversen
Diversen.
Een stalen hoekprofiel dat gemonteerd moet worden in de kelder, ligt verkeerd om in de wagenwerkplaats. Hij is 6 meter lang, dus keren we hem buiten het gebouw.
Profiel is gekeerd en wordt weer neergelegd.
De vissen hebben hun dagelijkse voer gekregen. Te zien is dat er ook een paar jonge visjes bijgekomen zijn. Die hadden we het hele seizoen nog niet gezien.

Naar boven ^