Dinsdag 1 september 2020

Nummer 105
Inhoud:

36
215
1101
1180
1210
1227
1321
Hek
Luchtleiding
Onderhoud gebouw
Exploitatie
Diversen
36
De 36 krijgt onderhoud en wordt gekeurd.
Staat gereed op spoor 2 boven de put.
Olie voor de glijlagers.
Smeren van de astaplagers (foto), motorsteunlagers en tandwielkasten.
Tijdje nadat het laatste onderhoud is uitgevoerd wordt de wagen (goed)gekeurd.
Naar boven ^
215
In eerste instantie worden de onderstellen van de 215 schoongemaakt. Niet zoveel later wordt besloten om er nog een schepje bovenop te doen en gaan ze helemaal uit elkaar.
Losgemaakt vuil wordt weggezogen met een stofzuiger.
De wiegbalk. Links is al een stuk schoongemaakt.
Ook delen van het frame zijn schoongemaakt.
Alleen de bovenzijde en de uiteinden van de wiegbalk zijn bereikbaar. Om overal bij te kunnen wordt de wiegbalk uit het onderstel gehesen.
Nu zijn er ook weer meer delen van het onderstel bereikbaar.
Een van de uitgenomen onderdelen is deze remcilinder.
Naar boven ^
1101
De 1101 moet gekeurd worden. Werk aan de winkel.
Testrit om de remvertraging te controleren. We komen de 1165 tegen die een dienst op de Touristtram rijdt.
Vanaf Scheveningen Haven weer terug.
Zelfde lokatie, maar nu tijdens de keuring.
Uit de keuring komen een paar restpunten die eerst moeten worden opgelost voordat de wagen ingezet mag worden. De commandolat hangt niet helemaal recht.
Ingesteld, nu klopt het wel.
Nadat de resterende restpunten ook zijn opgelost, wordt er opnieuw gekeurd. Nu wordt de wagen goedgekeurd.
Plastic vellen op maat maken, dat betekent...
In verband met het Corona virus krijgt ook deze wagen een kuchscherm, een afscheiding tussen bestuurder en reizigers.
Naar boven ^
1180
Behalve keuringen krijgen de trams met regelmaat onderhoud.
De spanningsregelaar van de 1180 werkt niet optimaal meer. En dat is nodig voor het op de juiste wijze laden van de accu. Wagen gaat boven de put.
Een van de afdekluiken wordt verwijderd.
Zodat we bij de apparatuur kunnen. De kolen worden schoongemaakt en de regelaar werkt weer zoals het moet.
Naar boven ^
1210
Ook de 1210 is aan de keuring toe.
Een testrit om te zien of de remvertraging voldoende is.
De voorkoppeling hangt aan een ketting omdat het ophanghaakje gebroken was.
Er wordt een nieuwe ophanghaak gemaakt. Twee stripjes staal en een stukje rondstaf.
Die worden aan elkaar gelast.
Geslepen.
Gaten zijn geboord in de stalen strippen en het rondstaf is gebogen, zodat het een haakje is geworden.
Na de grondverf in de grijze lak.
En voor de keuring een testrit. Er wordt niet voor niets gekeurd, de remvertraging haalt het net niet. Terug en opnieuw afstellen.
En voor de keuring een testrit. Er wordt niet voor niets gekeurd, de remvertraging haalt het net niet. Terug en opnieuw afstellen.
Daarna lukt het wel en is de wagen goedgekeurd.
Naar boven ^
1227
De 1227 heeft jarenlang een zwervend bestaan geleid. Laatste standplaats was Amsterdam, waar de wagen behoorlijk in de weg begon te staan. Het HOVM heeft de wagen overgenomen, in de hoop dat we hem weer rijvaardig kunnen maken en kunnen inzetten als Tourist Tram. Uiteindelijk hebben we voor het museum al de 1210.
De komende tijd zal worden onderzocht of het haalbaar is de wagen op te knappen.
De 1227 is per vrachtwagen van Amsterdam naar Den Haag overgebracht.
Afladen.
Verplaatsen, in eerste instantie met handkracht.
En daarna met behulp van een tram de werkplaats in.
Naar boven ^
1321
De vloer van de 1321 heeft wat beschadigingen, die tot struikelen zouden kunnen leiden. De slechte delen worden vervangen.
De slechte delen van de vloerbedekking worden uitgesneden, waarna ‘nieuw’ rubber wordt vastgekit.
En na het aanvegen van de vloer is die weer prima beloopbaar.
Naar boven ^
Hek
Een van de hekhelften aan de zijde van de Wouwermanstraat moet een nieuw draaipunt krijgen. De onderdelen daarvoor zijn al gemaakt en gaan nu gemonteerd worden.
Het hek is opengezet en er wordt ruimte gemaakt voor het nieuwe draaipunt.
Het restant van het oude draaipunt is weggeslepen.
Gaten boren in het beton.
De grondplaat is met vier keilbouten vastgezet.
Daarna is het kleinere plaatje op de grondplaat gemonteerd en op een zodanige hoogte ingesteld dat het hek nu goed zou moeten draaien.
Hek wordt neergelaten op het nieuwe draaipunt.
En hij laat zich soepel draaien.
Naar boven ^
Luchtleiding
Tijdje geleden hebben we de doorloop tussen de sporen 3 en 4 ruimer gemaakt. Daarbij is de persluchtleiding die hier aanwezig is, ingekort. Deze moet aangepast worden, zodat we onze perslucht weer kunnen gebruiken.
Eerste deel van de verlenging is gemaakt.
Nog een stukje erbij...
Elk stuk buis moet worden voorzien van schroefdraad, dat is het meeste werk.
We zijn er bijna.
Compleet.
Aan het einde twee aansluitingen om luchtslangen aan te kunnen koppelen.
Wel moet het geheel nog worden vastgezet aan de kolom, daarvoor zijn al de nodige onderdelen gemaakt.
Naar boven ^
Onderhoud gebouw
Er wordt nog volop geschilderd aan het gebouw.
Het hek aan de zijde van de Ter Borchstraat is geschuurd en krijgt een laag primer.
Later gevolgd door een laklaag.
Maar nog veel kozijnen te behandelen in de Ter Borchstraat. De hoogwerker zorgt voor het bereikbaar zijn van de hoger gelegen kozijnen.
Kozijn in behandeling.
Naar boven ^
Exploitatie
Museum en diverse ritten.
In de ochtend rijdt een Tourist Tram de remise uit, op weg naar een dagje Hop On Hop Off.
Er is vandaag maar één echter Tourist Tram beschikbaar, vandaar dat ook de 1165 dienst doet. Helaas zonder audio aan boord.
Audio zit wel in de 'echte' Tourist Trams en geeft uitleg wat er onderweg te zien is.
In tien talen!
Op de Laan van Meerdervoort.
De 1193 gezien vanuit de 1165.
Er mist nog wat informatie in de Tourist Trams, deze zijn door een drukkerij op een grote plaat geprint die nu uitgesneden gaat worden.
Hier een bordje in de 1101.
Naar boven ^
Diversen
Diversen.
De laadpaal op het terrein is aangesloten. Groen betekent: ik ben beschikbaar voor een laadsessie.
En dat wordt blauw als er geladen wordt.
Al geruime tijd staat er een betonnen bovenleidingmast op ons terrein. Hij mist het afdekkapje dat er bovenop hoort te zitten.
Van een bevriende relatie kregen wij een origineel betonnen kapje.
De masthoogwerker is in positie gebracht. We gaan proberen het kapje er op te plaatsen.
Helaas, de bovenzijde van de mast is dichtgemaakt met heel hard beton, de pen van het kapje gaat er niet in. Dat gaan we later nog eens proberen, maar dan met een boormachine erbij.
De deurdrangers van enkele deuren worden opnieuw ingesteld.
Voor de gereviseerde bestuurdersstoelen hebben we de kussens en rugleuningen opnieuw laten bekleden. Die zijn onlangs gearriveerd.
Monteren op de stoelframes.
Twee stoelen gereed.

Naar boven ^