Zaterdag 1 augustus 2020

Nummer 104
1321
Hek
Onderhoud gebouw
Exploitatie
Diversen
1321
De 1321 nadert het einde van de restauratie en ombouw. Een van de zaken die nog geregeld moet worden is het inbouwen van de voeding voor het audiosysteem.
Deze omvormer hadden we in 2016 al aangeschaft als reserve exemplaar voor de 1101, 1180 en 1193. Hij komt nu mooi van pas voor de 1321. Het apparaat zorgt voor een 24 volt DC spanning, bij een ingangsspanning (van de bovenleiding) van 600 of 750 volt.
De omvormer wordt ingebouwd.
Gemonteerd op de bodem van de kast.
Naar boven ^
Hek
Het hek aan de zijde van de Wouwermanstraat loopt niet zo soepel meer. We gaan kijken of we er iets aan kunnen doen.
De rechter hekhelft loopt zwaar, we gaan eerst kijken wat er mee aan de hand is.
De zware stalen stijl rust waarschijnlijk op een stalen pen, alleen kunnen we dat zo niet zien.
De zaak is vrijgemaakt en we zien geen stalen pen, maar een kromme bout.
Met twee palletwagens wordt de hekhelft een beetje opgelicht.
Deze M12 bout is ingestort in een betonvoet onder het hek. Aan de bovenkant zitten twee moeren waar het hek op draait, een soort primitief taatslager. De bout is krom, waarschijnlijk door de aanrijding met een TT tram van ruim een jaar geleden.
De hele betonvoet is vrijgemaakt, zodat we de afmetingen kunnen bepalen.
We gaan een nieuwe ondersteuning maken voor het hek. Deze stalen plaat wordt de basis.
Doorgeslepen.
En een stuk stalen strip gaat het eigenlijke lager ondersteunen.
Gaten boren. De vier buitenste om de strip op de grondplaat te bevestigen, de middelste voor een bout die als taatslager gaat fungeren.
Schoongeslepen.
Even passen op de grondplaat.
Draad M16 snijden in het kleine plaatje.
Het past.
Deze M16 bout wordt het taatslager waar het hek op komt te rusten.
Daartoe wordt het zeskant aan de bovenzijde zo goed mogelijk rond geslepen.
Inmiddels is de bout onder het hek afgebroken. Hek hek hangt nu alleen nog in een beugel boven aan de kolom.
De plaat en de strip zijn in de lak gezet. Om eventuele lak die in de schroefdraad is gelopen te verwijderen, wordt het gat nog even schoongedraaid.
Dat moet lukken zo.
Naar boven ^
Onderhoud gebouw
De loodgieter komt langs en vervangt een regenpijp. Ook komt er een wateroverstort op het dak. De schilders gaan verder met schilderen.
Een nieuwe regenpijp langs spoor 1. De oude was gebarsten zodat het regenwater er uitliep voordat het in het riool kon lopen.
Het dak boven spoor 10, 11 en 12 liep nog wel eens over bij hevige regenval. Reden is dat het dak van de tentoonstellingsruimte hier ook op afwatert en dat kon de afvoer niet verwerken. Er is nu een overstort gemaakt zodat een eventueel teveel aan regenwater via een lager gelegen dak weg kan komen.
Vanaf het dak in de dakgoot en als die te vol staat via een volgend gat naar het lager gelegen dak. Daar is een soortgelijke oplossing gemaakt om het water daar weer weg te krijgen.
De schilders werken aan de dakrand en ramen bij spoor 1.
Er was flink wat plamuurwerk nodig.
Ramen gelakt.
Gereed!
De rolsteiger staat nu bij de pekelremise.
Een apart uitziende hoogwerker is op het toneel verschenen om bij de ramen van het woonhuis te kunnen komen.
Uitgeschoven zie je pas groot dat ding is.
De rolsteiger is verhoogd zodat de laatste te behandelen bovenleidingmast in de lak gezet kan worden.
In de grondverf, de lak komt een dagje later.
De beide lampen van de terreinverlichting zijn nu afgelakt.
Evenals de uithouder. Nu is het wachten op plaatsen, zodat we weer wat meer licht hebben op het terrein!
Naar boven ^
Exploitatie
Museum en diverse ritten.
Op korte termijn mogen we weer rijden met de Touristtram, omdat het aantal besmettingen met covid-19 flink gedaald is. Daar zijn we blij mee! Om de bestuurder te scheiden van de passagiers worden kuch schermen gemaakt in de 1180 en 1193
Houten frame is compleet.
Op het frame zijn vellen doorzichtige folie bevestigd. In geval van nood kan de bestuurder er zo door heen wandelen, want het middelste vel zit aan de zijkanten alleen vast met klittenband.
Eenvoudig tafeltje, bestaande uit een houten plank, voor het flesje ontsmettingmiddel. Er naast nog een plank voor de folders.
Kort testritje om te zien of alle vast blijft zitten.
De 1193 is de volgende.
Op maat maken van de plastic vellen.
Ook de 1193 kan ingezet worden.
Niet veel evenementen in deze tijd, maar toch nog eentje waarvoor een deel van het materieel een poosje buiten mocht staan.
Zonnig weer tijdens een museum opening op zondag. Alles corona proof.
En na afloop de trams uitvegen.
En binnen de vloer.
Halverwege juli kon de Tourist Tram weer worden ingezet.
Javastraat.
Beginpunt Kerkplein.
Buitenhof.
Vier Tourist Trams op één foto.
Naar boven ^
Diversen
Diversen
De doorloop tussen de sporen 3 en 4 is breder gemaakt. Het straatwerk moest nog worden opgehaald.
Bijna klaar. Het sluit nu mooi aan op de betonnen rand ervoor.
Ook voor spoor 2 ligt het straatwerk te laag, zodat palletwagens met een zware last altijd bleven steken.
Dat wordt nu opgelost!
De wielen van de trams slijten als je er mee rijdt. Ze moeten daarom regelmatig worden gemeten. De 36 staat op spoor 2 waar we de mogelijkheid hebben om er onder te werken.
Na de 36 komen nog enekele PCC‘s aan de beurt.
PCC‘s links en rechts op het terrein.
Ook de 1321 moet er aan geloven.
Eerst wordt de afstand tussen de wielen gemeten (de speermaat), daarna het profiel van de wielen. Uit die profielmeting worden verschillende parameters bepaald: de flenshoogte, de flensdikte, de helling van de wielflens en de gap. In combinatie met de speermaat worden de geleidematen bepaald voor elke as. Uiteindelijk wordt bepaald of de wagen weer kan rijden of dat er eerst iets aan de wielen moet worden gedaan.
Mooi weer in juli, dat vinden deze plantjes bij de vijver ook.

Naar boven ^