Woensdag 1 juli 2020

Nummer: 103
1210
Doorgang
Onderhoud gebouw
Exploitatie
Diversen
1210
De 1210 krijgt zijn rijvrijgaveschakeling. Een beveiliging om te zorgen dat de wagen alleen vanaf de hulpcontroller kan worden gereden als de eerste deur, waar de spiegel op zit, dicht is.
De 1165, 1180 en 1193 waren er al van voorzien, nu is de 1210 aan de beurt.
Het is altijd spannend of de draden er doorheen te krijgen zijn, gelukkig lukt dat ook bij de 1210.
Draden vastzetten en aansluiten op de rijremwals, en we hebben weer een PCC waarvan de spiegel er niet meer afgereden kan worden.
Naar boven ^
Doorgang
Tussen spoor 3 en spoor 4 hebben we een vrij smalle doorgang. Deze bevindt zich zich in een deel van het gebouw dat niet toegankelijk is voor het publiek. Onze medewerkers moeten er echter regelmatig doorheen. Als je spullen bij je hebt is dat lastig, met een kruiwagen lukt het al helemaal niet. We gaan een en ander aanpassen zodat we wat makkelijker heen en weer kunnen lopen.
Op een van de houten stijlen zit een persluchtleiding die wordt gebruikt als we bijvoorbeeld roest moeten bikken. De leiding moet worden ingekort en op een later moment worden verlegd. De koppeling aan de onderzijde waar de snelkoppelingen op zitten wordt eraf gehaald.
Daarna wordt de leiding doorgeslepen.
De leiding hangt nog in de bevestiging, deze wordt losgemaakt.
De leiding zal worden omgelegd naar de stalen kolom ernaast. Om aan te kunnen sluiten wordt er alvast schroefdraad gesneden op het nieuwe uiteinde.
Stevige gasbuis met een diameter van 5/4“.
Nu wordt het kozijn losgemaakt en uitgenomen. Aan de andere zijde wordt het stalen hek losgemaakt, dit moet worden ingekort.
Het kozijn is verwijderd. Een extra toegevoegde schoor moet er voor zorgen dat de wand niet verzakt als we de houten stijl rechts weghalen.
Inmiddels is het hek een stukje korter gemaakt. De paal moet nog wel worden vastgezet op de vloer.
Ook tegen deze wand een schoor.
De houten stijl wordt doorgezaagd.
Nu is de doorgang anderhalf keer zo breed als voorheen.
De eindkolom van het hek wordt vastgezet met keilbouten. Gaten boren.
Keilbouten aanbrengen.
Het hek vastmaken aan de eindpaal en alles goed vastzetten.
Hek aangepast.
De oude keilbouten waarmee de paal vast zat zijn doorgeslepen.
Er moet nog wel het een en ander worden afgewerkt, maar we kunnen er nu een stuk makkelijker doorheen.
Naar boven ^
Onderhoud gebouw
Het dak wordt schoongemaakt en de schilders gaan verder met het schilderen van de bovenleidingmasten en het gebouw.
Het hele dak is zo‘n 1000 m², dus dat is even doorwerken.
Dit kleine lage deel van het dak is al helemaal schoongemaakt.
Er komt aardig wat vuil vanaf.
Voorlopig is alles weer netjes en schoon!
Vanaf het dak een mooi uitzicht op het remiseterrein.
Lastige bovenleidingmast, er viel veel aan te schuren.
Gezien vanaf een ander standpunt.
Deze mast staat direct naast de vijver en daar kom je lastig bij. Maar met de hoogwerker lukt het prima.
Masten in de grondverf.
En gelakt.
Bestrating hersteld bij de masten die gereed zijn.
Meeste masten zijn nu gereed.
Er moet er nog eentje aangepakt worden, daar moet eerst een andere hoogwerker voor komen.
De steigers langs het gebouw worden gebruikt voor de daklijsten en de stalen raamkozijnen.
De daklijsten worden geschuurd, gaten worden hersteld.
Zelfde recept voor de stalen kozijnen.
Daklijst staat in de grondverf.
Lakken van de daklijst.
Daarna zijn de kleine ramen aan de beurt boven de sporen 2, 5, 8 en 11. Eerst schuren en repareren.
Daarna in de grondverf.
En tenslotte in de lak.
De steigers zijn niet meer nodig en zijn daarom weggehaald. Daar zijn we blij mee!
Want nu kunnen we het materieel rangeren zodat het allemaal weer op de juiste plaats staat.
De schilders zijn inmiddels bezig met het hek aan de zijde van de Wouwermanstraat.
De helft is geschuurd, de andere helft staat in de grondverf.
En nu het hele hek in de grondverf.
Voor de daklijst en de stalen raamkozijnen bij spoor 1 wordt gebruik gemaakt van een rolsteiger. Dat kan hier, omdat er geen bovenleiding hangt.
Elke dag staat de steiger weer een stukje verder.
De eerste fase bestaat uit schuren en repareren.
Daarna weer schuren en in de grondverf.
Het verschil is goed te zien.
Inmiddels hangt er een informatiedoek aan de gevel van de pekelremise.
Naar boven ^
Exploitatie
Museum en diverse ritten.
Zoals altijd blijft het onderhoud aan het materieel gewoon doorgaan.
Vanaf half juni mag het HOVM, net als andere musea, weer bezoekers verwelkomen. Daarvoor moet wel het een en ander geregeld worden, om te kunnen voldoen aan de vereiste Corona maatregelen. Zo wordt het gebruik van de toiletten aangepast.
En wordt het hele museum voorzien van pijlen op de vloer die ervoor moeten zorgen dat het publiek de juiste route loopt zonder elkaar te hinderen.
De vitrines zijn trouwens voorzien van LED verlichting, die de oude halogeenverlichting vervangt.
Voor de kinderen zijn er speciale info - en kleurplaten.
Op de eerste openingsdag konden we eindelijk weer bezoekers verwelkomen, die zich allemaal netjes hadden aangemeld via de website.
De week erna gaan we ook weer rijden. Het spoor ‘naar buiten’ wordt schoongemaakt.
Daar kwam aardig wat troep uit.
De hele boog naar de Parallelweg is schoongemaakt.
De tweede openingsdag begon regenachtig.
Maar later kwam de zon! Rit naar Voorburg Station.
Naar boven ^
Diversen
Diversen.
Voor het nog te maken entresol in de wagenwerkplaats zijn alvast een grote hoeveelheid opbergbakjes gereserveerd.
Er zijn nieuwe planten gekocht rond de vijver.
Alles geplant.
Ziet er fleurig uit.
Zo af en toe een regenbuitje er over...
Dan blijven ze het doen.
Was er trouwens niet een droge zomer voorspeld?

Naar boven ^