Maandag 1 juni 2020

Nummer 102
1321
Onderhoud
Gereedschapsbakje
Luchtleidingen
Deuren en hekken
Onderhoud gebouw
Exploitatie
Diversen
1321
Verder met de 1321
Ook de contactdoos van de voorkoppeling van de 1321 is kapot en moet vervangen worden.
Daarvoor staat de wagen boven de put.
De contactdoos met bekabeling en aansluitblok is gerepareerd.
Koppelingscontactdoos gemonteerd op de koppeling.
Nu nog even een paar draadjes aansluiten...
Gelukt, alles zit vast.
Na het schilderen gaat de kap er op.
Tekst ‘Ingang’ is geplaatst bij de voorzijde.
Nu is dezelfde tekst op de zijkant aan de beurt. Uitlijning met een laser.
Aanduidingen voor de hefpunten.
En het wagennummer op de zijkant.
Twee nieuwe rubber stootbuffers liggen gereed.
En zijn gemonteerd in de bufferbalk.
Wagennummer op de voorzijde is aan de beurt. Het zal maar net passen tussen bufferbalk en koplamp.
Past precies!
De stroomafnemer heeft nieuwe koolstaven en nieuwe litzes gekregen.
De deuren moeten hun laatste laag creme nog krijgen. Afplakken van de deuren.
Naar boven ^
Onderhoud
Vorige maand waren de wielen gemeten van de 1180 en 1165. Daarna gaven we de wagens onderhoud. HTM heeft ze vervolgens gekeurd.
Een van de onderdelen van de keuring is een testrit, waarbij de rij- en remstroom, alsmede de trommelrem- en noodremvertraging worden gemeten. De 1180 is er zojuist naar tevredenheid doorheen gekomen.
En een uurtje later de 1165 ook.
Naar boven ^
Gereedschapsbakje
Hulpje voor de hoogwerker.
Het nieuw gemaakte gereedschapsbakje is bijna klaar. Als finishing touch worden de ophanghaken voorzien van krimpkous.
Daarna voor het eerst in een hoogwerker. Gereedschappen en materialen zijn nu veel makkelijker te gebruiken door degene die moet werken op de hoogwerker.
Het bevalt zo goed dat we er nog een paar gaan maken, dan hoeven we niet steeds te wisselen. Hout gezaagd voor twee exemplaren.
Beide in elkaar gelijmd/geschroefd.
In de grondverf en de binnenzijde in de witte lak.
Om ze makkelijk uit elkaar te houden krijgen ze elk een eigen kleur.
Groen en rood.
En ook bij deze twee zijn de ophanghaken voorzien van krimpkous.
Naar boven ^
Luchtleidingen
Luchtleidingen en waterleidingen.
De masthoogwerker in gebruik bij het vervangen van de luchtleidingen.
Ook bij dit spoor wordt alles vervangen.
De isolatie van de waterleiding is helemaal verteerd. Dat kan problemen opleveren in de winter.
Isolatie voor waterleidingbuizen van 28 mm.
Het zit er op, maar moet tzt nog eens opnieuw. We hebben geen rekening gehouden dat de buis wel 28 mm in diameter is, maar er nog een tracing (warmtelint) tegen de buis aan zit. Volgende keer dus isolatie kopen met een grotere diameter.
Maar voorlopig kan het hiermee de winter wel weer door.
We zijn aan onze laatste leidingen toe. De steiger wordt opgebouwd.
Moet wel aan de voorzijde van dit spoor, anders komen we er niet bij.
Grootste deel van de steiger staat.
De leiding boven de rest van de put doen we met de masthoogwerker.
Die wordt gesteund boven de put met een stalen plaat.
De eerste stukken leiding worden vervangen.
Deze scheider van de bovenleiding ligt net op een van de werkplateaus van de steiger.
Ook hier een compleet verteerde isolatie van de waterleiding.
We werken nu met isolatiebuizen die een net even grotere diameter hebben en daarom past het nu perfect.
Dit gaat weer jaren goed.
Aan de voorzijde van het spoor is alles klaar, de steiger wordt verhuisd naar de achterzijde.
Helemaal opgebouwd.
Nu kunnen we hier goed bij om de leidingen te vervangen.
Ook hier een waterleiding, deel van de isolatie al vervangen.
Alle luchtleidingen klaar, steiger weer weg. Met de hoogwerker wordt het laatste stuk van de waterleidingisolatie vervangen.
Voor de komende winter moeten er nog een paar stukken isolatie vervangen worden op andere plaatsen, dan is de waterleiding weer winterklaar.
Naar boven ^
Deuren en hekken
Er zijn nog een paar remisedeuren die geen mogelijkheid hebben om vastgezet te worden als ze opengezet worden. En het hek aan de zijde van de Ter Borchstraat (onze normale ingang) willen we graag op dezelfde manier aanpassen als al eerder is gebeurd met het hek aan de zijde van de Wouwermanstraat. Zeker het hek moet op tijd af, voordat de schilders aan de gang gaan, dan wordt het nog mooi meegeschilderd.
Eerst wat materiaal gereed maken voor het hek.
Hele uitstalling.
De geleiders voor de nieuwe grondpen zijn gelast.
Tussendoor worden een paar oude haken opgeknapt voor het ‘deurvastzetpaaltje’.
Het paaltje zelf was een tijdje geleden al in beton gestort. Nu zitten ook de haken er op.
De nieuwe grondplaat, hier kan straks de grondpen in (om de eerste hekhelft vast te kunnen zetten).
Paar hulpstukken moeten nog wat preciezer op maat gemaakt worden.
Links een blokkeerhoekje, om te voorkomen dat de grondpen kan worden opgetild als het hek gesloten is. Rechts een steuntje waar het handvat van de grondpen op kan rusten als het hek geopend wordt..
Het ‘kommetje’ wordt vastgelast op de steun.
De grondplaat krijgt een laagje groen.
En de haken van het deurpaaltje ook.
Tijd om het hek om te bouwen. Oude blokkeerpaaltje is er af geslepen.
Rechts ook de geleiding van de oude vastzetpen. De nieuwe geleiders voor de nieuwe grondpen worden vastgelast aan het hek.
En het blokkeerhoekje op de andere hekhelft.
Nu ook het ophanghaakje vastgelast.
De grondpen wordt gemaakt. Korte stuk wordt het handvat, rest is de pen zelf.
De grondpen zit op z‘n plaats, alles werkt. Daarna in de grondverf gezet.
Alleen de grondplaat moet nog vervangen worden.
Tijd om het paaltje te plaatsen.
Paaltje op z‘n plaats.
En het straatwerk weer teruggebracht.
Straat tussen spoor 1 en spoor 2. Nu kunnen we deuren weer normaal vastzetten.
Voor het hek is nog een hulpstukje gemaakt waarmee één hekhelft op slot kan worden gezet.
Nu de grondplaat nog.
De zaak wordt opengemaakt.
Rechts de oude: stalen plaat op een betonblokje. Links de nieuwe, geheel van staal.
Op de juiste plaats gesteld.
En alles weer dichtgestraat.
Beetje groene lak er op om de zaak heel te houden. Verder een testje met het hulpstuk. Nu kan er maar één hekdeel open omdat de grondpen niet opgetild kan worden.
Naar boven ^
Onderhoud gebouw
Het gebouw is toe aan een schilderbeurt. De buitenzijde was in 2013 voor het laatst gelakt, dit jaar gaat dat weer gebeuren.
Naast spoor 1 staan nog de nodige spullen die weg moeten, anders kan er geen steiger staan.
Wanneer je dit allemaal weg moet halen kom je er pas achter hoeveel we hebben...
Voor de meeste onderdelen geldt dat ze behoorlijk zwaar zijn.
Maar uiteindelijk is een vrije zone gemaakt en kan er gewerkt worden aan het gebouw.
Bij de sporen 3, 6 en 9 zijn vaste steigers geplaatst.
Betekent dat wij deze sporen niet kunnen gebruiken zolang als de steigers er staan.
Verschoor is de aannemer die het werk uitvoert, in opdracht van de gemeente Den Haag, die eigenaar van het gebouw is.
Als eerste worden de bovenleidingmasten aangepakt.
De bestrating is weggehaald zodat de laag bitumen die rond de voet zit, kan worden weggehaald.
Daarna worden de masten geschuurd.
Na het schuren volgt een laag primer.
Zonder hoogwerker is het niet te doen overal bij te komen.
Vooral de onderzijden van de masten hebben wel een extra laagje primer nodig.
Daarna volgt een laklaag en kan de bestrating worden hersteld.
Knapt enorm op.
We zitten nog wel even met een niet passend luikje in een van de bovenleidingmasten.
Inmiddels is de mast gelakt, het luikje als los onderdeel ook. Mee naar de werkplaats.
Het bevestigingsboutje ziet er niet echt meer netjes uit.
De draad is schoongesneden met een snijplaat, de rest is schoongeborsteld.
Gat in het deksel wordt opnieuw getapt.
Evenals het gat in de mast zelf.
Door de lip aan de onderzijde wat dunner te slijpen krijgen we het deksel weer passend.
De stalen delen die blank waren gemaakt zijn gelakt, alleen hebben wij niet de juiste kleur. Inmiddels is de verf droog en zit het deksel weer in de mast.
Tijdje later heeft de aannemer dat kleurverschil netjes opgelost.
Twee van de terreinlampen zijn ooit van hun mast afgehaald, omdat de bevestiging door storm beschadigd was. Ze worden nu op de grond geschilderd, evenals een uithouder die er ook bij hoort. Alles is geschuurd.
Uithouder en lamparmaturen in de primer.
De steiger wordt ingezet om enkele bomen te snoeien.
De boom links van de steiger doet het niet zo best meer, een groot deel is afgestorven.
We halen een groot deel van het dode hout weg.
Binnenkort wordt de bovenleidingmast geschilderd, de schilders hebben nu geen last meer van de takken.
Deze mast wordt ook lastig om te schilderen, er moeten een paar takken weg.
Vrijgemaakt.
Naar boven ^
Exploitatie
Museum en diverse ritten.
Een van de infopanelen van de nieuwe tentoonstelling.
Een van de nieuwe monitoren wordt uitgeprobeerd.
Zo af en toe moet materieel verplaatst worden. Hier staan de H41 en de 36 van de zon te genieten.
En maakt de 36 zich nuttig door de H25 te verplaatsen.
Schoonmaken en koperpoetsen van het materieel, een telkens terugkerende bezigheid.
Naar boven ^
Diversen
Diversen.
Lakken van railremonderdelen.
In de werkplaats is een patchpanel gemonteerd om vaste netwerkleidingen op vast te kunnen zetten.
De aansluitingen worden doorgezet naar een switch.
De eerste gele lis is vroeg dit jaar.
Niet veel later gevolgd door de eerste waterlelie van dit jaar.
Hier is onkruid verwijderd, het terras ziet er weer gastvrij uit.

Naar boven ^