Vrijdag 1 mei 2020

Nummer: 101
1101
1321
Onderhoud
Gereedschapsbakje
Luchtleidingen
Spoor 1
Wissels
Exploitatie
Diversen
1101
Accu‘s.
De accu's van de 1101 hebben hun beste tijd gehad, ze kunnen niet meer opgeladen worden.
Daarom krijgt de wagen nieuwe.
Die gaan weer een flink aantal jaren mee.
Naar boven ^
1321
Het schilderwerk van de 1321 zit in de afrondende fase.
Afplakken van de groene band.
Schilderen.
En even later het plakband weer verwijderen.
Nu heeft de rechterzijde z‘n banden.
De voorzijde is wat lastiger. De 1210 dient als voorbeeld en is er daarom naast gezet.
De kappen van de bermlampen zijn al apart gelakt.
Ze zijn gemonteerd op de armaturen. Een papieren mal is gemaakt met behulp van de 1210.
Afplakband er op, binnen het te schilderen gebied is de crem lak geschuurd.
En het groen zit er op.
Linkerzijde moet nog. Een laser helpt voor het op de juiste plaats plakken van het afplakband.
Afplakband is aangebracht.
Daarna schuren.
En wat later is ook de linkerzijde voorzien van een groene band.
Als laatste is ook de achterzijde voorzien.
Aan zowel de voor - als de achterkoppeling moet het een en ander hersteld worden.
De contactdoos is van koppeling afgehaald.
De draagveer van de koppeling zit niet op de juiste manier gemonteerd, maar die komt later nog aan de beurt.
De koppeling is verwijderd.
Nieuw exemplaar gemonteerd, inmiddels ook een nieuwe contactdoos.
Dit is de verzameling draden die is losgemaakt van de oude contactdoos.
Nu het vervangende exemplaar op zit, moet alles weer worden aangesloten.
Naar boven ^
Onderhoud
Wielen meten.
De 1165 en 1180 moeten gekeurd worden. Ze staan beiden op spoor 2.
Eerste actie voorafgaande aan het keuren is het meten van de wielprofielen. Voor de eerste keer in een goed verlichte put!
Meten van het profiel gebeurt met een miniprof meetsysteem.
Naar boven ^
Gereedschapsbakje
Hulpje voor de hoogwerker.
Bij het werken met de hoogwerker is er geen plaats om gereedschap neer te leggen, anders dan op de vloer. Dat is niet handig.
Daarom wordt een houten gereedschapsbakje gemaakt.
Twee ophanghaken gemonteerd.
En even uitproberen. Werkt prima!
Nu alleen nog schilderen om hem netjes te houden. Wit aan de binnenzijde.
En blauw aan de buitenzijde.
Naar boven ^
Luchtleidingen
Masthoogwerker en leidingen.
Om overal goed bij te kunnen komen in de kap van het gebouw is nog een extra hoogwerker aangeschaft.
Eerste test van de nieuwe (nou ja, 2e hands) masthoogwerker.
Met het kleine bakje kunnen we net tussendoor sommige delen van het gebouw waar de bak van de schaarhoogwerker niet tussen past.
Er worden nog de nodige luchtleidingen vervangen.
Dit is in de nok van het gebouw op meer dan 9 meter hoogte.
Dan zijn we blij met een steiger en hoogwerkers om veilig te kunnen werken.
Nieuwe leidingen.
Links oud, rechts nieuw.
Voordat we hier met de hoogwerker overheen zouden rijden, is de bestrating opgenomen, vanwege een slechte ongelijke ligging.
De hoogwerker is dit punt al dicht genaderd.
Maar inmiddels is de bestrating opnieuw gelegd, dus hij kan door.
Naar boven ^
Spoor 1
Aansluitingen maken op de nieuwe verdeelkast bij spoor 1.
De nieuwe verdeelkast bij spoor 1 hangt alweer een tijdje, maar er is nog niets op aangesloten.
En er ligt genoeg om aan te sluiten.
Eerste stap is het aanleggen van buizen waar de kabels in gelegd kunnen worden.
Verder komen er nog enkele wandcontactdozen bij.
Deze lasdoos zorgt voor de koppeling van een bestaande kabel met een nieuwe wandcontactdoos.
De meeste buizen zijn gemonteerd.
Een wandcontactdoos voor 230 volt en eentje voor 400 volt.
Acht kabels die naar de putten van spoor 1 en spoor 2 lopen, voor verlichting en voor wandcontactdozen.
Een aantal kabels kan gecombineerd worden.
Alles gestript.
en de nodige verbindingskabels toegevoegd.
Alles op elkaar aangesloten met lasdoppen.
Dat ziet er een stuk netter uit.
Nu moet alles nog naar de verdeelkast.
De kabels worden de een na de ander op lengte gemaakt, gestript en aangesloten.
Alles aangesloten.
De aardaansluitingen zitten bovenin de kast.
Nog niet alle groepen zijn aangesloten, maar zijn al wel gereserveerd.
Afdekplaat weer op de kast.
En alles gereed voor dit moment.
Naar boven ^
Wissels
Ook wissels moeten onderhouden worden.
Enkele wissels lopen erg zwaar en zijn bijna niet meer om te zetten. Tijd voor onderhoud.
Ligt vol met vuil en is alweer een hele tijd geleden gesmeerd.
Schoongemaakt en gesmeerd, loopt weer als een zonnetje.
Volgende wissel, zelfde verhaal. Vuil en te weinig smering.
Schoon en gesmeerd.
De omzetter van een één tongig wissel is niet omvangrijk, maar ook deze moet onderhouden worden.
Inderdaad: schoonmaken en smeren!
Naar boven ^
Exploitatie
Museum en diverse ritten.
Ook al weten we dat we niet begin april open gaan vanwege de Corona crisis, we werken gewoon door aan de nieuwe tentoonstelling in de hoop dat we later in dit jaar alsnog onze deuren kunnen openen.
75 jaar bevrijding is het thema.
Niet alleen foto‘s en info panelen.
Ook enkele monitoren waar films op te zien zullen zijn!
Het onderhoud aan het materieel gaat gewoon door.
Ook in de wagens.
De 1101 tijdens een instructierit.
Zelfde wagen een stukje verderop.
Ook de 1210 rijdt instructie.
En om alles in beweging te houden rijdt de 1022 een conditierit.
En zo af en toe nog wat rangeren op het remiseterrein.
Naar boven ^
Diversen
Diversen.
Twee eenden op bezoek in de HOVM vijver.
Rondje zwemmen en kijken of er nog wat eetbaars is.
De temperaturen worden hoger en daardoor gaan allerlei plantjes in bloei, ook in de vijver.
Witte bloemen in de waterweegbree.
Rood met geel hartje.
En oranje spaanse margrieten.
De vissen in de vijver (goudwindes) hebben de hele winter ondergedoken gezeten, maar komen nu weer naar boven.
Ze genieten van het zonnetje.

Naar boven ^