Woensdag 1 april 2020

Nummer 100
Inhoud:

1165
1180
1321
Wagenwerkplaats
Exploitatie
Diversen
1165
Aanbrengen rijvrijgaveschakeling.
Nog een testrit met de 1165.
Ook de 1165 krijgt een rijvrijgaveschakeling. Dat betekent dat er niet meer vanaf de hulpcontroller kan worden gereden als de eerste deur nog open staat.
Bedrading moet vanaf het dashboard naar de rijremwals worden gelegd, en daar is weinig ruimte voor...
De eigenlijke modificatie zit op de aansluitingen van de rijremwals.
Aangepast.
Er is weer een spiegel op de eerste deur gezet. Die was er een tijdje geleden afgereden toen de schakeling er nog niet in zat...
De afdekklep van de motorgenerator zat deels los en is opnieuw vastgezet.
Naar boven ^
1180
Verder met de voorste railremmen.
De gereviseerde railremmen staan klaar om onder de 1180 te worden gemonteerd.
De wagen is naar buiten gereden, rechtsvoor is als eerste aan de beurt.
Lastigste werk is om de 160 kg zware railrem er zonder beschadigingen onder te krijgen.
Hij staat er onder. Vastzetten, alleen nog aan de buitenzijde.
Daarna gaat de wagen voorzichtig naar binnen, waarna vanuit de put de steunen aan de binnenzijde worden vastgezet.
Vervolgens weer naar buiten, voor de railrem linksvoor.
Alle onderdelen liggen klaar.
Bijna op z‘n plaats.
Er onder en vastgezet.
Terug naar binnen en ook deze railrem aan de binnenzijde vastgezet.
Natuurlijk moeten ze ook nog worden aangesloten.
Kabels vastgezet in het truckkastje.
Deksel er op en de kabels vastgezet.
Ook aan de buitenzijde van het draaistel. Spanning er op en... ze werken.
Net als bij de 1193 krijgt ook de stroomafnemer van de 1180 een groene laklaag.
Daarmee nog wat meer herkenbaar als Tourist Tram wagen.
Stroomafnemer helemaal gelakt.
Aansluitend heeft de 1180 onderhoud gehad, het wachten is nu nog op de keuring.
Naar boven ^
1321
Inmiddels heeft de 1321 zijn derde laklaag en wordt het tijd om er groene banden op te zetten.
Stootstrippen worden groen gelakt.
Bovenzijde van de strippen met een penseel.
Ook de linkerzijde komt aan de beurt. De oude haltekaarten zitten er op om de crème lak te beschermen tegen uitschietende kwasten.
Ook de bufferbalk is groen gelakt.
Toont meteen een stuk beter.
Groene stootstrippen en TT stickers. De groene band onder de ramen moet er nog op.
Naar boven ^
Wagenwerkplaats
We zijn van plan om een entresol te laten bouwen in de wagenwerkplaats, de werkplaats achter in het gebouw op de sporen 10, 11 en 12. De bedoeling daarvan is om meer ruimte te krijgen om onze onderdelen op een overzichtelijke manier op te slaan. Als voorbereiding moet er nog wel het een en ander gebeuren.
Achter in de wagenwerkplaats is dit de enige wandcontactdoos. We gaan hem vervangen door een betere en er komen er nog een paar bij.
Eerst wordt de oude verwijderd. Werken op twee niveau‘s tegelijk.
En nu samen de hoogte in.
Nieuwe behuizing is geplaatst.
En de wandcontactdoos gemonteerd. Ook twee aansluitmogelijkheden, maar naast elkaar in plaats van boven elkaar. Erg fijn als je snoeren hebt met haakse stekers.
Vooruitlopend op het entresol (=tussenverdieping) zit er op zo'n vier meter hoogte ook al eentje.
Deze twee zijn nieuw. De intensie is dat we hier ook de nodige apparatuur gaan installeren en dan kan je niet zonder.
De 230 volt bekabeling wordt aangesloten in de kabelgoot.
De laatste contactdoos wordt aangesloten.
Dat is afgerond.
Maar de tegels in de wagenwerkplaats zijn er niet beter op geworden.
We gebruiken de hoogwerker nog een laatste keer, om een paar luchtleidingen te vervangen. Totdat er nieuwe bestrating komt doen we de rest van de werkzaamheden op hoogte op een nog aan te schaffen nieuwe steiger.
Een flink deel van de luchtleiding is vervangen, de hoogwerker kan nu uit de wagenwerkplaats.
Tsja, die tegels.
Uiteindelijk willen we hier betonstraatklinkers neerleggen in plaats van de tegels, maar voorlopig moet hier toch iets aan gebeuren, al was het alleen maar vanwege het struikelgevaar voor onze medewerkers.
Dus, alles wordt opnieuw getegeld.
Het hoeft niet perfect, maar in elk geval zonder struikelrandjes.
Eerste deel gereed en ook getrild.
Bijna klaar...
En alles zit dicht. Zolang de hoogwerker er nu niet meer overheen rijdt, blijft het ook zo wel liggen.
En daar is de nieuwe steiger.
Een heel bouwpakket. De hoogwerker kan niet boven open werkputten rijden en daarboven zitten ook luchtleidingen die vervangen moeten worden. Met de steiger kunnen we er wel bij.
Een nieuwe compressor op het dak van het magazijn.
Het eerste stuk steiger is in elkaar gezet.
Steiger staat achter spoor 11.
Een deel van het vervangwerk kunnen we met de H41 doen, die is daarom in de wagenwerkplaats gezet.
Steiger inmiddels een stukje hoger.
Op een zeker moment komt ook de steiger niet hoger, vanwege allerlei stukken gebouw die in de weg zitten.
Zicht vanaf de H41 op ruim zeven meter hoogte.
Naar boven ^
Exploitatie
Museum en diverse ritten.
Helaas niet alleen op 15 maart, voorlopig zal het HOVM niet open kunnen. De reden is bekend en ernstig genoeg. We wachten af totdat we weer open kunnen en gaan er dan met frisse moed weer tegenaan!
Ervoor nog wel wat activiteit: filmopnamen in het HOVM. Een tram en een hele groep mensen.
Opnamen op het Kerkplein voor de nieuwe folder voor de Tourist tram.
En tegenover het HOVM.
Instructierit met de 1193. Instructeur en leerling ruim 1,5 meter uit elkaar!
HOVM logo op de achterzijde van de Tourist Trams.
Naar boven ^
Diversen
Diversen.
Ook het tweede belkoord van de 36 was kapot gegaan en is vervangen door een nieuw gemaakt exemplaar.
Het leer wordt ingevet.
En de buitenzijde krijgt meteen een afstofbeurt.
We krijgen de laatste tijd regelmatig bezoek van dit eendenpaar, die bijzonder ingenomen lijkt te zijn met de mogelijkheden van onze vijver.

Naar boven ^