Werkwagen H5




Tramnummer 295 (H5)
Serie 290-299
Soort Werkwagens
Bouwjaar 1926
Fabrikant Werkspoor Amsterdam
Capaciteit -
Lengte 9880 mm
Gewicht 12900 kg
Motoren 2 x 43 kW
Buiten Dienst 1963

Als vervolg op de serie 250-279 en 280-289 werd in 1926 de serie 290-299 afgeleverd. De wagens verschilden in een aantal opzichten van hun voorgangers. De wagens werden afgeleverd met een sleepbeugel. In 1938-1939 zijn de stroomafnemers aangepast naar het type pantograaf, die in tegenstelling tot de tot dan toe gebruikte sleepbeugel het voordeel had dat bij eindpunten de beugel niet gedraaid hoefde te worden. De serie 290 was als eerste serie stadmotorwagens voorzien van lijncijfer- en richtingfilms in plaats van koersborden. Nadat de wagens de laatste ritten met passagiers hadden gereden, werd de hele serie in de 60'er jaren verbouwd tot pekelmotorwagen. In de zeventiger jaren werden de wagens nogmaals verbouwd, maar bleven pekelmotorwagen. In 1997 gingen de laatste wagens van deze serie buiten dienst. De H5 zal worden teruggebouwd tot 295, maar voorlopig doet de wagen dienst als pekelwagen in winterse perioden. De wagen wordt dan met name ingezet op de trajecten zonder keerlussen, zoals de eindpunten in Loosduinen en Leidschendam, en de kopeindpunten bij de Monstersestraat en Delft Noord.

Terug naar overzicht