Woensdag 1 mei 2019

Nummer 89
Inhoud:

1101, 1180, 1193
1302, 1321
Wachthuisje
Werkplaats
Voedingskabel
Museuminrichting
Exploitatie
Diversen
1101, 1180, 1193
Diverse werkzaamheden aan onze Tourist Trams
De 1101 heeft onderhoud gehad en wordt gekeurd
Een meter is aangesloten om de rij – en remstromen te meten
Tijdens de testrit worden onder andere ook de trommelremvertraging en noodremvertraging gemeten
De voorkoppeling van de 1180 kan niet meer opgehangen worden, omdat het ophanghaakje gebroken is. We gaan een nieuwe maken
Stalen onderdelen gelast, geslepen en geboord
En in de juiste vorm gebogen
De 1180 heeft een elektrische storing waar we niet uitkomen. Achter de 1165 gaat de wagen naar de remise Scheveningen
Daar worden we geholpen door een paar echte HTM monteurs die vroeger nog aan de PCC‘s hebben gewerkt
En zoals gehoopt lukt het hen de storing te vinden en op te lossen! Dank!!
Van de 1193 wordt de afstelling van de antislip installatie gecontroleerd
Die blijkt in orde
Poosje later gaat de 1193 naar de de werkplaats in de Lijsterbesstraat voor wat kleine werkzaamheden
Naar boven
1302, 1321
Kleine klusjes aan enkele 1300 en
Net als de 1193 gaat de 1302 voor een kort bezoek naar de werkplaats in de Lijsterbesstraat
De 1321 krijgt de herstelde schortplaten terug
En er zijn nog wat kleine oneffenheden geplamuurd op het voorscherm
Naar boven
Wachthuisje
Het wachthuisje De Kieviet is enkele jaren geleden helemaal geschilderd. Bijna helemaal, want het bleek dat de plank boven aan de voorzijde helemaal verrot was. Daar moest een nieuwe voor komen. De speciaal hiervoor geschaafde plank is alweer een tijdje binnen. Vanwege het inmiddels betere weer gaat deze klus nu uitgevoerd worden
De voorste plank van de dakrand mist al een tijdje
De nieuwe plank ligt er voor om te zien of hij wel lang genoeg is… Dat moet lukken
Zo‘n zes meter lang, past niet in de werkplaats. Daarom wordt hij in de remisehal op maat gezaagd
De plank was duur in aanschaf, omdat hij over de hele lengte in een speciaal profiel moest worden geschaafd
De linkerzijde wordt in verstek gezaagd
Dat is gelukt
Vervolgens het dak van het huisje om de juiste lengte voor de plank te bepalen
Nu kan de rechterzijde worden gezaagd
Als het nu te kort is moeten we weer een nieuwe plank maken…
De plank is geschuurd en wordt behandeld met kleurvernis
Dat zal een paar keer moeten gebeuren om hem op kleur te krijgen
Ook de achterzijde van de plank krijgt een vernislaag
Begint al ergens op te lijken
Met zonnig weer wordt de plank bevestigd op het wachthuisje. Eerst met lijmtangen. Gelukkig blijkt de lengte precies goed te zijn
Nu wordt hij vanaf de binnenzijde met schroeven vastgezet
En kan het plafond er weer in
plafondplanken zijn teruggezet
Orginele afdeklatje teruggeplaatst
Aan deze zijde was het latje gesneuveld bij het uit lekaar halen een paar jaar geleden. Daarvoor is een nieuwe gemaakt. Moet nog op kleur worden gebracht
Daarmee is het constructieve werk gereed
Na een paar keer kleurvernis pas de nieuwe plank wat beter bij de rest
Het hout aan de voorzijde krijgt altijd als eerste slagregens tegen zich aan en is alweer behoorlijk dof
Dat krijgt daarom een vernislaagje. Vernis over de tekst is gevorderd tot de letter I
En nu de hele voorzijde
Klaar
Het houtwerk glimt weer
Kan het huisje er voorlopig weer tegenaan
Naar boven
Werkplaats
Deze maand niet veel verder gekomen
Toch wel vooruitgang: de onderdelen van het rek voor de droogkasten zijn in de lak gezet
Frame ligt te drogen
Naar boven
Voedingskabel
We gaan weer verder met het leggen van een nieuwe voedingskabel in de kabelgoot net onder het dak. De kabel zal zorgen voor voldoende elektrisch vermogen voor nieuw geïnstalleerde apparatuur bij spoor 1, zoals de watersmering en de laadpaal voor elektrische auto‘s
De kabel hangt al boven het magazijn. Vanaf het magazijn gaan we eerst het deel doen naar de eindbestemming vooraan spoor 1. Het deel naar de werkplaats, waar de verdeelkast hangt, komt later aan de beurt. Probleem is wel dat we hier de hoogwerker nodig hebben en dat de bestrating behoorlijk verzakt is
Daar sta je dan als hoogwerker…
Bestrating deels opgenomen
En wat hoger teruggelegd. Sluit nu aan op de betonplaten
De hoogwerker is er nu probleemloos overheen gereden. Volgende deel van de bestrating wordt hersteld
De ruimte achter de sporen is beperkt en wordt deels ingenomen door een omkaste compressor. Het blijkt lastig om met de hoogwerker overal langs te rijden zonder in de put te belanden
Maar uiteindelijk staat de hoogwerker op de juiste plaats en kunnen we verder met het doorvoeren van de voedingskabel
Er gaat ook nog een netwerkkabel mee de goot in. Beneden wordt voorkomen dat de kabels in de knoop raken
Zonder hoogwerker hadden we dit niet gered
Aangezien de kabelgoot aan de beugels hangt, kunnen de kabels er niet zomaar ingelegd worden. Moeten telkens door een beugel gevoerd worden. En om het makkelijker te maken liggen er al de nodige kabels in de goot…
Toch is alles weer een stukje verder gekomen. Maar we zijn nog even bezig, want de voedingskabel is maar liefst 120 meter lang
De bestrating is hier in elk geval opgeknapt. Niet alleen fijn voor de hoogwerker, maar ook voor degenen die hier lopen
Naar boven
Museuminrichting
Het tentoonstellingsgedeelte van het museum wordt opnieuw ingericht. En dat moet half april gereed zijn, want dan wordt het museum opnieuw geopend. Nog even de schouders eronder!
Begin april wordt er nog hard gewerkt aan de nieuwe vloer
Gelukkig komt de vloer op tijd gereed
Nodige reparaties en schilderwerk aan de muren wordt uitgevoerd
De modelbaan is aangepast en uitgebreid met een elektrische schakeling ozdat het publiek invloed kan uitoefenen op het rijden. De baan gaat op transport
Installatie van de baan in het HOVM
Het materieel wordt anders over de sporen verdeeld. De draaistellen van de 1321 worden alvast voor de wagen op spoor 12 geplaatst
De 614 wordt gerangeerd door de 57
Van alles wat op het remiseterrein
Binnen worden de nodige onderdelen voor de expositie opgehangen
De vloer van de remise wordt schoongemaakt
Evenals het materieel
Nieuwe infoborden met informatie over het tentoongestelde materieel
Op de dag van de opening bekijken de genodigden de nieuwe opstelling
HTM directeur Jaap Bierman houdt een toespraak
Wethouder Robert van Asten aan het woord
De openingshandeling: Jaap Bierman en Robert van Asten rijden de 57 door een groen geel lint. De nieuwe museuminrichting is officieel geopend
Naar boven
Exploitatie
Diverse ritten
Op de dag van de Haagse Geschiedenis rijdt de 36 ritten voor het publiek
Het busmuseum doet ook mee
De 36 voor station Hollands Spoor
Op het Plein had het HOVM een stand die druk bezocht werd
Succesvolle dag
De 1210 tijdens een besloten vervoer op het nieuwe spoor op de Schedeldoekshaven
En samen met de 1101 op het Kerkplein
Dezelfde 1101 aan het eindpunt Vrederust
En tijdens een instructierit op de Gevers Deynootweg
Naar boven
Diversen
Diversen
Een van de klapramen van de 36 werkte niet meer omdat een scharnier was losgeraakt
Hersteld
Koplamplas van de 265 is kapot gegaan. De vervanger ligt links. Niet orgineel, maar wel een stuk veiliger
De koplamp wordt eerst nog stevig gepoetst
Mooier geworden dan het was
Ook de planten in de vijver owrden wakker met een lentegevoel. Deze boterbloem laat zien dat hij gele bloemen heeft
Waterdrieblad in bloei
De waterpomp die water vanuit de vijver door de kanaaltjes pompt, is eind vorig jaar defect geraakt. Er is een nieuwe pomp aangeschaft. Om hem elektrisch aan te kunnen sluiten moet er een put opengemaakt worden
Er zijn twee van deze putten, waar diverse kabels bij elkaar komen. Inmiddels werkt de pomp weer
Naar boven ^