Op 31 augustus 2020 rijdt lijn 1 niet meer door van het Haagse centrum naar Scheveningen. Onderweg moeten rails en haltes worden aangepast op de bredere voertuigen die de HTM inzet. Verder moet een brug vervangen worden bij de Mauritskade en zijn er op tal van plaatsen riool vernieuwingen gepland.Al met al kost het een half jaar om deze klus te klaren. Eigenlijk moet de tramlijn al op 22 februari 2021 gaan rijden maar door uitlopende werkzaamheden en winters weer worden de doelen niet gehaald en kan de tramlijn pas op 8 maart weer gaan rijden.

In de week voor de herindienststelling lukt het om wat testritten te maken. Eerste GTL rijdt dan ook op maandag 1 maart de Alexanderstraat in. De 3121 heeft de primeur en test de sporen tot bij het Vredespaleis. Gekeerd wordt in Statenkwartier en op de terugweg worden keerlus plein 1813 en de nieuwe overloop vlak voor halte Maurtitskade getest.

De dag er na probeert Avenio 5006 het nieuwe stuk uit en test de nieuwe sporen tot Plein 1813. Op dezelfde dag snuffelt ook de 3116 de nieuwe sporen af. Op vrijdag 5 maart is dan de beurt aan het Scheveningse deel wat vernieuwd wordt. GTL 3116 is weer van de partij en de sporen tussen Kurhaus en Duinstraat worden getest. Daarbij wordt vooral gekeken of de bovenleiding overal goed hangt.

Op 8 maart is het dan eindelijk zo ver. Lijn 1 wordt weer hersteld en rijdt weer over de volle lengte van Scheveningen Noord naar Delft Tanthof, de langste tramlijn van Nederland! Het gedeelte bij de Alexanderstraat is helemaal af. Dat kan niet gezegd worden van het Scheveningse deel. In de Jurriaan Kokstraat en op de Gevers Deynootweg is het nog één grote bouwput.

De gecombineerde bus/tramhaltes hebben ook enorme afmetingen omdat de bus een ander perron nodig heeft als de tram. Dat is goed te zien bij een halte als de Keizerstraat. De Prins Willemstraat is een stuk ruimer geworden door het opheffen van een aantal parkeerplekken. Halte Badhuiskade is richting centrum verplaatst naar een tijdelijke halte in de Jurriaan Kokstraat. Voor beide richtingen moeten reizigers een flinke kloof tussen perron en tram nemen om in of uit te kunnen stappen. Wanneer breed materieel in dienst komt op lijn 1 wordt voor halte Badhuiskade een eilandperron aangelegd tussen Badhotel en Jurriaan Kokstraat.

Naast lijn 1 zijn ook de busroute’s van lijnen 22, 24 en 28 aan de centrumkant weer hersteld. In Scheveningen moet buslijn 22 nog even omrijden. Buslijn 31, de vervanger van lijn 1, is opgeheven. Reizigers ontvingen een doosje met pepermuntjes van HTM omdat tramlijn 1 weer  de normale rijdt. Mocht van de zomer de Tourist Tram weer gaan rijden dan kan deze ook weer gebruik maken van de normale route.

Foto’s: Chris Westerduin