Vanwege werkzaamheden bij het Leeghwaterplein moeten twee inrukkende trams van lijn 19 dagelijks een alternatieve route berijden. Vanaf Delft wordt er altijd gereden over lijn 15 en dan via de Jan van der Heydenstraat en het Leeghwaterplein naar de Parallelweg. Via tramlijn 9 en de Dedemsvaartweg wordt dan remise Zichtenburg bereikt. Om toch een route te hebben tussen Delft en remise Zichtenburg is onlangs het traject over de Rijswijkseweg tussen de Jan van der Heydenstraat en het Rijswijkseplein vrijgegeven voor de RandstadRail voertuigen. De inrukkende trams van lijn 19 rijden dus nu tot de halte Bierkade en gaan daar rechtsaf de Ammunitiehaven op.

Vanaf de Bierkade rechtsaf de Ammunitiehaven op.

Vanaf de Ammunitiehaven wordt er dus een rondje door het centrum gereden. Dit moet nog op deze manier omdat het traject over het Buitenhof naar de Grote Kerk nog niet is vrijgegeven voor deze voertuigen. Vanaf de Ammunitiehaven wordt er dus linksaf onder de Resident gereden.

Het traject via de Ammunitiehaven is een tijdelijke voorziening

Eenmaal op de Kalvermarkt kan er gewoon via de route van tramlijn 9 worden gereden. De route van tramlijn 9 is volledig geschikt voor RandstadRail voertuigen en ook de halteplaatsen van de lijnen 11 en 12 op het Rijswijkseplein zijn een aantal jaren geleden al vrijgegeven. Het inrukken kan dus ook via de Oranjelaan en de Stationsweg.

Een fotostop op de Stationsweg

Geen last van de lijnen 11 en 12 welke hier rijden

In het zicht van het mooie station Hollands Spoor

In de zomer van 2021 zullen de RandstadRail voertuigen een maand lang een normale verschijning worden in dit gebied omdat er dan tijdelijk RandstadRail voertuigen op lijn 9 worden ingezet. Kort geleden is er ook in de RandstadRail voertuigen de optie co-pilot ingevoerd. Het is nu ook mogelijk om in deze voertuigen een lijnnummer in te voeren waardoor de route en de signalering op eenvoudige wijze beïnvloed kunnen worden. Erg handig omdat er steeds meer stadstrajecten worden vrijgegeven voor de Citadis voertuigen. (Foto’s: Joris van der Ros)