Gebouw

Het Haags Openbaar Vervoer Museum is gevestigd in een voormalige tramremise. Deze heette ooit remise Parallelweg, maar kreeg de meeste bekendheid onder de naam Frans Halsstraat. De bouw begon in mei 1906 en al in september van datzelfde jaar werd de remise in gebruik genomen. Wat aan de buitenzijde het meeste opvalt, is de kleur van de remisedeuren, die immers het grootste oppervlak van de gevel beslaan. Oorspronkelijk waren de deuren donkergroen en de panelen lichtgroen. Na de Tweede Wereldoorlog werden de deuren geheel grijs geschilderd. Later zijn de panelen donkergrijs gemaakt.

De remise heeft tot 1983 dienstgedaan voor de HTM. In 1983 is hij vervangen door de nieuwe remise aan de Meppelweg, de remise Zichtenburg. Vanaf dat moment zijn de historische Haagse trams in de Frans Halsstraat gestald. Nadat in 1988 werd besloten de remise Frans Halsstraat blijvend om te vormen tot openbaarvervoermuseum, werd een aantal verbouwingen doorgevoerd. Toen is besloten de remisedeuren de originele kleuren terug te geven. Dat lukte redelijk, alleen was er vooraf geen kleuronderzoek gedaan en daarom klopten de kleuren niet helemaal. Na een aantal jaren kreeg het gebouw een schilderbeurt, maar de kleuren veranderden hierbij niet.

Toen in 1989 de verbouwing van de remise startte, om er een museum van te maken, is besloten weer de originele kleuren toe te passen. Dat lukte redelijk, alleen was er vooraf geen kleuronderzoek gedaan en daarom "klopten" de kleuren niet helemaal.

Op 23 juni 1989 werd het museum officieel geopend.

Na een aantal jaren kreeg het gebouw een schilderbeurt, maar de kleuren veranderden hierbij niet.

Niet iedereen was enthousiast over deze kleuren. Mede daarom besloot de architect die de verbouwing van 2008 leidde, om de kleuren aan te passen. De deuren werden donker blauwzwart, de panelen licht grijsblauw. Een zeer geslaagde verbouwing, voldoende reden voor een heropening. De verbouwing was voornamelijk bedoeld om achterstallig onderhoud weg te werken en om het gebouw geschikt te maken als evenementenlocatie. Enkele zaken waren blijven liggen. De eigenaar van het gebouw, de gemeente Den Haag, voerde die laatste klussen in 2013 en 2014 uit, waarna de renovatie compleet was. Omdat men de voorkeur gaf aan de originele kleuren op het gebouw en het verfwerk toch weer aan een schilderbeurt toe was, is een kleurenonderzoek uitgevoerd om te bepalen wat er bij de bouw in 1906 nu echt opgezet was. Het resultaat mag er zijn!





Zeer geslaagde verbouwing, voldoende reden voor een heropening.

De verbouwing van 2008 was voornamelijk bedoeld om achterstallig onderhoud weg te werken en om het gebouw geschikt te maken als evenementenlocatie. Enkele zaken waren blijven liggen. De eigenaar van het gebouw, de gemeente Den Haag, besloot om die laatste klussen in 2013 en 2014 uit te voeren, zodat de renovatie daarmee compleet gemaakt kan worden. Omdat men de voorkeur gaf aan de originele kleuren op het gebouw en het verfwerk toch weer aan een schilderbeurt toe was, is een kleurenonderzoek uitgevoerd om te bepalen wat er bij de bouw in 1906 nu echt opgezet was. Dat onderzoek is succesvol uitgevoerd en die originele kleuren zijn inmiddels aangebracht. Het resultaat mag er zijn!