Vrijdag 1 februari 2019

Nummer 86
Inhoud:

215
1304
1321
Muur
Watersmering
Werkplaats
Pekelen
Exploitatie
Diversen

215
Railremmen en deuren, vervolg
De railremmen van de 215 zijn voorzien van een dempweerstand. Deze heeft tot doel om bij het uitschakelen van de railremmen de inductiespanning die daardoor optreedt, kort te sluiten en daarmee te voorkomen dat elders in het elektrische circuit schade ontstaat. De orginele weerstand was nogal fragiel en ook al eens defect geraakt. Met moderne veel degelijker vermogensweerstanden is de dempweerstand ‘nagebouwd’
Totaal 12 van deze weerstanden zijn in serie geschakeld. Ze zijn met warmtegeleidende pasta op een aluminium plaat gemonteerd
En in de oorspronkelijke behuizing op de orginele plaats onder de wagen gemonteerd
Revisie van een deurcilinder
Zit weer in elkaar en wordt getest met perslucht
Naar boven
1304
Accu’s vernieuwen
De accu’s die worden gebruikt voor het laagspanningscircuit van de 1304 zijn op. Het kost steeds meer moeite om de wagen opgestart te krijgen. De accu’ss worden daarom vervangen
De accuruimte is open gemaakt
En vervangen. Kan weer jaren mee!
Naar boven
1321
De draaistellen van de 1321 worden deels geschilderd
De draaistellen zijn al schoongemaakt. De laatste restjes worden er binnen afgehaald, daarna komt het schilderen
Alles wat je van buitenaf ziet, krijgt de lichtgrijze kleur
Het resultaat
In januari is ook begonnen aan het schuren van de wagenbak
Gebeurt deels met de schuurmachine, deels met de hand
Naar boven
Muur
Eind september 2018 was de muur aan de zijde van de Wouwermanstraat beschadigd omdat een hekdeel aan de koppeling van een van de Tourist Trams bleef hangen. Inmiddels kan er begonnen worden met het herstel van de muur
Van de renovatie van de muur die in 2013 heeft plaatsgevonden, waren nog vormbakstenen over. Zuinig als we zijn, zijn die niet weggegooid maar in de put bewaard. Ze komen nu mooi van pas
Het werk is gestart
Een deel van het vaste hekwerk is losgenomen. De natuurstenen dekplaat wordt ter reparatie naar elders vervoerd
Nu moeten er flink wat stenen worden weggehaald
Het nodige hout is aangebracht. Rechts zitten zware balken tegen de kolom, omdat die in zijn geheel herplaatst gaat worden
Nu bij daglicht
Op dit moment houdt het draaihek de kolom nog overeind
Naar boven
Watersmering
Het is weer koud in januari. Om de waterleiding die de toevoer van het water voor de watersmeerinstallatie verzorgt niet te laten bevriezen, wordt een tracing aangebracht
Tracin is een duur woord, je kan ook gewoon warmtelint noemen. Weerstanddraad in een geïsoleerde mantel, dat warm wordt als je er stroom doorheen stuurt
Wij hebben een versie voor 230 volt aangeschaft. Aan de ene zijde van het 12 meter lange lint zit een stekker om het lint onder spanning te kunnen zetten, aan de andere zijde zit een thermostaat, die er voor zorgt dat er alleen verwarmd wordt als het nodig is. Deze thermostaat komt op het diepste / koudste punt, onderin de leidingput
Vervolgens wordt het lint langs de waterleidingbuizen gelegd en vastgetaped
Het lint loopt door tot en met het verdeelstuk
En sluit aan bij de oorspronkelijke waterleiding, waar al warmtelint omheen zat
Natuurlijk gaat een deel van de warmte verloren in de ruimte, dus wordt de zaak geïsoleerd
Isolatie buisprofielen eromheen en met tape vastzetten
Grootste deel gedaan
Wat meer werk bij de verbiningen en bochten
Zo, laat de kou maar komen
Naar boven
Werkplaats
In de werkplaats hebben we een uitstortgootsteen. Eigenlijk niet bedoeld om je handen te wassen. En de handdoekjes zijn altijd op! We hebben het vaak nodig, dus om fijn te kunnen werken wordt het tijd dit deel van de werkplaats een opfrisbeurt te geven
Onze washoek. Niet echt wat je zegt een toonbeeld van netheid en comfort
We willen een betere uitstortgootsteen, een echte handenwasbak waar twee medewerkers tegelijk gebruik van kunnen maken, een elektrische handendroger en ook nog een spiegel zodat je kan zien of je al het vuil van je gezicht hebt gehaald
En dit stuk muur ziet er niet uit, het moet ook allemaal nog een beetje netjes worden
Vanaf deze muur bladdert de verf eraf, dat moet ook beter
De meeste spullen die we hiervoor nodig hebben, zijn al een paar jaar in huis. Door het vele werk aan onder andere het materieel zijn we er alleen nog niet aan toegekomen. Op de foto de handenwasbak
Voor de handendroger moet een elektische aansluiting worden gemaakt
Gat boren in de muur voor de installatiedoos
Nu een gleuf slijpen voor het leggen van de buis voor de bedrading
Flink wat stof, maar de ruimte voor de buis is er
Het niet geschilderde metselwerk ligt wat dieper, daarom hoeft daar niet geslepen te worden
Buis met kabel in de muur en naar de doos
Buis vastgezet met snelcement en zadels
De wasbak wordt even ‘proefgehangen’
Cement is al aardig opgedroogd
We willen houten planken tegen de muur schroeven. Daarvoor komen er lateen in het ‘verdiepte’ gedeelte
Nog een paar erbij. Nu voldoende om de latten op te kunnen bevestigen
Naar boven
Pekelen
Het is winter en dat betekent dat de kans groot is dat er gepekeld moet worden
De hulpaccu‘s van de H5 woren opgeladen
Een dag later komt de melding dat er gepekeld gaat worden. De H5 is er helemaal klaar voor, maar mist nog één belangrijk ingredient
De pekel
Uurtje tanken bij de pekelremise
De vulleiding is deels doorzichtig zodat het vullen goed in de gaten kan worden gehouden
Een paar uurtjes later staat de H5 in Loosduinen in de tailtrack van Randstadrail lijn 3
En weer even later in de tailtrack Monstersestraat
Vorig jaar was het Kerkplein niet beschikbaar om te keren, nu gelukkig weer wel
Inmiddels zijn we met onse tweede rondje bezig, maar nog steeds geen sneeuw
Maar zie eens aan, bij Anthoniushove begint het
Tailtrack Parallelweg, middenspoor wordt gepekeld
Inderdaad, de H5
Het is wit en koud…
Volgende nacht wordt er weer gereden
Rustig op straat midden in de nacht
Antoniushove in Leidschendam
Tailtrack in Nootdorp. Hier hoeft niet gepekeld te worden, wan alle wissels zijn hier verwarmd. Was alleen om de wagen te keren
De hulpaccu‘s van de H5 blijken snel leeg te zijn. Te oud, ze moeten worden vervangen
Drie nieuwe accu‘s staan klaar
En zijn gemonteerd
Naar boven
id=”exploitatie”>Exploitatie
Diverse ritten
Eerste besloten vervoer van 2019 en de 1165 mag hem rijden
De 1210 rijdt ook een besloten vervoer, hier in Delft
Klaar voor een volgende rit op het remiseterrein
Ook de 1302 is actief
Op station Voorburg met de medewerkers van de catering
Alweer de 1210, op lijn 11 bij de Statenlaan
Naar boven
Diversen
Diversen
De putverlichting werkt nu wel, maar is nog niet gereed. Er moeten nog de nodige armaturen worden opgehangen. De resterende houten planken zijn alvast aangeschaft
En op lengte gemaakt
Naar boven
Terug naar overzicht