![]() |
Zondag 1 maart 2020 Nummer: |
• 215 • 1165 • 1180 • 1321 • Voedingskabel • Exploitatie • Diversen |
215 |
---|
Verder met het uit elkaar halen van de wielassen van de 215. |
![]() |
Van deze as zijn de astaplagers al verwijderd. |
![]() |
Maar hier kunnen ze er alleen maar af met behulp van een slijpschijf. |
![]() |
Dit worden in elk geval de nieuwe lagers. |
![]() |
De hardheid van een van de wielrubbers wordt gemeten. |
![]() |
Zit aardig in de buurt van een nieuw wielrubber van een GTL. |
![]() |
Voor de zekerheid wordt er nog een wielrubber gemeten. |
![]() |
Ook die zit in dezelfde range qua hardheid. Betekent wellicht dat we geen nieuwe rubbers hoeven aan te schaffen. |
![]() |
Alles wat losgenomen is, owrdt soort bij soort bij elkaar gelegd. |
![]() |
Meten van de afstand tussen de binnenwielen. |
Naar boven ^ |
1165 |
Verder met het storingsherstel. |
![]() |
Op een mooi moment is de storing in de elektrische installatie opgelost. |
![]() |
Alleen de trommelremvertraging is niet voldoende. Op dit remsegment is te zien waarom. |
![]() |
De helft geschuurd. |
![]() |
De andere helft ook. Dit is ook gedaan met de overige zeven segmenten, daarna was de trommelvertraging voldoende. |
![]() |
Tijd voor een testrit op het net. |
![]() |
Scheveningen Haven. |
![]() |
Statenlaan. |
![]() |
En een rondje Statenkwartier. Over een paar jaar kan dat hier niet meer, dan is de keerlus weg. |
![]() |
Op deze plaats kreeg de 1165 een poos geleden de storing die uiteindelijk nog lang geduurd heeft om op te lossen. |
![]() |
Voorburg. |
![]() |
Nog een testrit, dit keer om de instelling van de antislip installatie te testen. |
![]() |
Die blijkt in orde te zijn. |
![]() |
Nu kan de wagen onderhoud krijgen. |
Naar boven ^ |
1180 |
Verder met de revisie van de voorste railremmen. |
![]() |
Een deel van de ophanging moet worden gereviseerd. Eerst uit elkaar halen. |
![]() |
Nu moeten de onderdelen worden opgeknapt. |
![]() |
Erg veel roest! |
![]() |
En vervormd door die roest. Roest er grotendeels afgebikt en het onderdeel gericht. |
![]() |
Daarna is alles gestraald. |
![]() |
Onderdelen in de menie. |
![]() |
En later in de grijze lak. |
![]() |
Terwijl de verf droogt, verder met de draaistellen. De boutjes waarmee de railrem bekabeling vast zat, zijn bijna allemaal afgebroken. Dat wordt uitboren en opnieuw draad tappen. |
![]() |
In totaal zes maal. |
![]() |
M6 schroefdraad, voor de liefhebbers. |
![]() |
Het draaistel is schoongemaakt en de blankstalen delen zijn in de menie gezet. |
![]() |
De onderdelen van de ophanging kunnen in elkaar worden gezet. |
![]() |
De groene stootplaatjes zijn voorzien van gaten. |
![]() |
De plaatjes worden met kit vastgezet, om zoveel mogelijk te voorkomen dat water de zaak weer laat roesten. Boutjes zijn van roestvast staal. |
![]() |
Eentje klaar. |
![]() |
Grote plaatjes zitten op de uiteinden, de kleine paaltjes tegen de zijkanten. |
![]() |
Alles zit er op. |
![]() |
Draaistel is toe aan een laagje grijze lak. |
![]() |
Dat ziet er beter uit. |
![]() |
Andere zijde ook. |
Naar boven ^ |
1321 |
We zijn net niet helemaal tevreden over het schilderwerk, daarom krijgt de 1321 nog een derde laag creme. |
![]() |
Wagen staat gereed voor die derde laklaag. |
![]() |
Lakken betekend eerst schuren. |
![]() |
Met lampen er bij kan je niet over het hoofd zien. |
Naar boven ^ |
Voedingskabel |
De voedingskabel moet nog worden aangesloten aan de beide uiteinden. Eerst komt de nieuwe verdeelkast bij spoor 1, daarna wordt de kabel aangesloten op de bestaande verdeelkast in de werkplaats. |
![]() |
De nieuwe verdeelkast is ingericht, de afzonderlijke componenten zijn zoveel mogelijk bedraad. |
![]() |
De kast is opgehangen bij spoor 1. |
![]() |
En de voedingskabel is aangesloten. |
![]() |
Kap er op. Op een later moment worden de verschillende verbruikers aangesloten op de kast. |
![]() |
Ook aan de voedende kant aangesloten. |
Naar boven |
exploitatie |
Museum en diverse ritten. |
![]() |
De 1304 en 2101 zijn buiten gezet om binnen ruimte te krijgen voor een evenement. |
![]() |
Ruimte! |
![]() |
Halverwege februari nog een dag waarbij het museum geopend is. De 1022 rijdt ritten. |
![]() |
Echt mooi weer was het niet die dag. |
![]() |
De 36 rijdt een besloten vervoer en wacht op lijn 19, zodat hij niet in de weg rijdt. |
![]() |
Naast een GTL van lijn 12 op het Rijswijkseplein. |
![]() |
De 1101 rijdt een besloten vervoer. Tijd afwachten in de Rijnstraat. |
![]() |
Tijd om te vertrekken. |
![]() |
Instructierit met de 1193. |
![]() |
De 1302 geeft nog steeds tractieproblemen. Test met de 1210, om te zien of die hem in geval van nood kan aankoppelen. Dat lukt. |
![]() |
Aan Scheveningen Haven. De 1210 rijdt leeg voor de 1302 uit, om in geval van een storing direct aan te kunnen koppelen. |
![]() |
Maar natuurlijk kreeg de 1302 bij deze rit geen storing... |
Naar boven ^ |
Diversen |
Diversen. |
![]() |
Een PLC is aangeschaft voor het besturen van de watersmeerinstallatie. |
![]() |
En de 36 kreeg een nieuwe leren belkoord. Het oude koord was oud en vergaan en was daardoor kapotgetrokken. |
![]() |
Er moeten nog verschillende railremmen worden gereviseerd. Een voorraadje onderdelen staat klaar om gestraald te worden. |
![]() |
Gestraald en in de menie gezet. |
![]() |
En deze aan de drooglijn. |
![]() |
Alweer een kabel die in de goot moet. |
![]() |
Deze is bedoeld om een nieuwe compressor te voeden. |
![]() |
Kabel door de muur van de werkplaats. |
![]() |
Deze narcissen vertellen dat de lente er aan staat te komen. |
![]() |
Bloeiende Spaanse margrieten in februari. |
![]() |
Nog meer bloemen. |
![]() |
En hele bossen tweekleurige narcissen.
Naar boven ^ |