Tijdens een groot deel van de zomerdienst van 2021 rijden er op lijn 9 RandstadRail voertuigen. Dit heeft te maken met de werkzaamheden bij het Centraal Station waardoor er geen trams over het viaduct kunnen rijden. Er worden dus veel tramlijnen opgesplitst in twee delen. Dit geldt voor de lijnen 2, 3, 4 en 6. Op de lijnen 3 en 4 rijden normaal gesproken alleen RandstadRail voertuigen maar dat is nu in het Haagse deel niet handig. De lijnen worden namelijk omgeleid via de Gravenstraat en daar mogen de RandstadRail voertuigen nog niet komen.

In de zomer van 2018 was er een paar weken op werkdagen een gemengde exploitatie

In het voorjaar van 2018 is de HTM begonnen met testen om te kijken of de RandstadRail voeruigen ook op andere routes konden rijden. Dit is ook nodig omdat er een aantal ingrijpende werkzaamheden op het HTM tramnet gepland staan. Als eerste worden lijn 9 en een nieuwe in- en uitrukroute van lijn 19 getest. Lijn 19 is immers alleen te bereiken via Leidschendam. Tijdens het testen van lijn 9 worden er maar weinig knelpunten geconstateerd en in de zomerdienst van 2018 worden er twee middagdiensten gereden met een RandstadRail voertuig.

Net als de Avenio gebruikt ook de Citadis spoor 5

Cabine view in Scheveningen Noord

De inzet van de RandstadRail voertuigen op lijn 9 is eigenlijk een logische stap. Door de Avenio’s welke normaliter ingezet worden op lijn 9 nu op de Haagse delen van de lijnen 3 en 4 in te zetten kunnen de lijnen 3 (3A) en 4 (4A) via een omleidingsroute toch bij het Centraal Station komen. De RandstadRail voertuigen van de lijnen 3 en 4 kunnen dan worden ingezet op lijn 9.

Wegens ‘spoor-takelen’ op het viaduct bij CS loopt lijn 9 vertraging op

Lijn 9 rijdt nog tot half augustus met deze trams