De trams en bussen van HTM blijven ook na de zomer minder in de spits rijden en soms meer op de dag. Door de coronacrisis is de spreiding van de passagiers anders dan vroeger. Bovendien hebben de gemeenten van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag besloten te bezuinigen op het openbaar vervoer vanwege de ontstane tekorten. Ze vragen het Rijk om met meer steun te komen want anders volgen er bizarre ingrepen in het stads- en streekvervoer.

Er vallen nu al rake klappen bij de RET en streekvervoerder EBS schrapt buslijn 50 van Rijswijk naar Zoetermeer. Bus 30 raakt haltes kwijt in de Rijswijkse Plaspoelpolder en op een aantal andere lijnen verlaagt EBS straks de frequentie. Bij HTM lijken de gevolgen nog mee te vallen. Een aantal tramhaltes gaat geschrapt worden, vooral dichtbij elkaar gelegen haltes verdwijnen. De Haagse vervoerder bespaart verder kosten door het tijdelijk niet verhogen van salarissen. Ook sluit het weinig gebruikte servicepunt Delft de deuren.

De financiƫle problemen zijn ontstaan door de grote daling van het aantal reizigers. Vanwege de coronacrisis vervoert HTM zestig procent minder mensen. Het Rijk compenseert de vervoerders wel voor de tegenvallende inkomsten maar samen met de Metropoolregio moeten zij in opdracht van de regering toch nog een tekort van 275 miljoen euro dichten. De beschikbaarheidsvergoeding van het Rijk loopt nog tot en met het derde kwartaal maar over een voortzetting van de steun daarna zijn het kabinet en de openbaar vervoer sector het nog niet eens.

Marc Rosier van de Metropoolregio maakt zich grote zorgen: “Elke maatregel die we nemen, nemen we met pijn in het hart. Ze zijn tijdelijk van aard en we hopen ze dan ook zo snel mogelijk weer in te kunnen trekken. We geven opnieuw het signaal af aan het Rijk: kom ons met extra financiĆ«le middelen tegemoet want verder ingrijpen in het openbaar vervoer is onwenselijk en eigenlijk onmogelijk gezien de maatschappelijke opgaven waar we in de regio voor staan.” Als er geen extra geld van het kabinet komt zal dat volgens de Metropoolregio mogelijk leiden tot minder toezicht in het OV, een verhoging van de tarieven, verdere ingrepen in de dienstregeling, een latere instroom van schone zero emissie bussen of een vertraging in de levering van nieuwe trams.