Voor de komst van de gelede trams kan Den Haag al iets zien van de GTL 8. Op het onderstel van ex pekelmotorwagen H 11 (ex-254) wordt eind 1978 een mock-up gebouwd van het voorste deel van de gelede tram.

Mock-up 3000 in groen-gele kleuren op 25-01-1980

De mock-up is voor het eerst voor het grote publiek te zien tijdens de grote materieelshow ter gelegenheid van 75 jaar elektrische tram op het Lange Voorhout op 4 augustus 1979. Pekelmotorwagen H1 sleept het model vanuit de LIjsterbesstraat naar de tentoonstelling toe via lijn 12. De opvallende combinatie levert onderweg veel verbaasde blikken op en het is de hele dag razend druk in het model.

De ‘3000’ is dan nog geschilderd in de geel-blauwe intercity kleuren van de NS, maar uiteindelijk krijgt de mock-up de rood-beige kleuren waarin de GTL’s geschilderd zullen worden. Tussendoor is ook nog een combinatie geprobeerd van geel met groen. Op de zijwanden hangen foto’s van andere moderne trams en staat dat de draaistellen gebouwd gaan worden door Werkspoor en de elektrische installaties door Holec. Het achterste deel van de mock-up is dakloos en er ligt wat ballast in, het voorste deel biedt ruimte aan wat proefstoelen en de bestuurderscabine.

De mock-up in de uiteindelijke kleuren achter Ombouwer 36 19-02-1980

De mock-up wordt na de tentoonstelling gebruikt voor het uittesten van allerlei zaken waaronder de bestuurderscabine waarbij het HTM personeel inspraak krijgt over het zo prettig mogelijk inrichten daarvan. Technici van Holec doen proeven met de deuren. In de loop van 1980 gaat de ‘3000’ naar de fabriek in Brugge om te dienen als model voor de bouw van de echte gelede trams. In juli 1984 raakt de mock-up tijdens een verblijf in de Frans Halsstraat nog beschadigd als vandalen inbreken en vernielingen plegen. De voorruit en het glas van de koplampen sneuvelen maar herstel volgt.

Voor de komst van de tweede serie GTL’s speelt de mock-up weer een rol. In november 1990 krijgt het model een combinatie van donkergrijs rond de ramen en donkerrood daaronder. De nieuwe zwenk-zwaai deuren worden grijs geschilderd en de mock-up krijgt het nummer 3200. Begin 1991 komt de definitieve combinatie van grijs-wit en blauw met gele deuren op het model. Ook worden er opvallende witte schrikstrepen op de zijkanten geschilderd maar die halen de echte trams niet.

De mock-up op de dieplader op de Laan van Meerdervoort 19-02-1980

Daarna wordt het stil rondom dit model maar op 23 augustus 2004 haalt de H 312 van de Tramweg Stichting de 3200 op uit de Remise Zichtenburg om hem over te brengen naar het TS depot in de remise Scheveningen. Op 13 november van dat jaar gaat de mock-up per dieplader naar de Tramweg Stichting in Rotterdam. In maart 2009 keert het model toch terug naar de HTM met als bedoeling om gebruikt te worden als voorbereiding op de grote midlife-beurt van 3100-en. Een jaar later sloopt de HTM het model in de werkplaats aan de Lijsterbesstraat en gaat het onderstel naar de TS.

Bronnen: Het Openbaar Vervoer, Haags Tramnieuws, dossier GTL-8

Foto’s: Harry Peters