Op 6 maart 1971 schijnt er een lekker zonnetje over de sneeuw die in de dagen daarvoor in Den Haag gevallen was. We gaan eens kijken wat er op die dag op het spoor te beleven was. Op de titel foto ziet u loc 1501 die met een aantal Silberlingen, rijtuigen van de Duitse Spoorwegen, op Den Haag HS staat onder de fraaie overkapping. Tegenwoordig ligt naast de trein het derde perron van het station met de sporen 5 en 6.
We gaan kijken bij station Den Haag Mariahoeve. Langs het perron snelt Hondekop treinstel 783 in de richting Amsterdam voorbij. Kenmerkend zijn de éénbenige stroomafnemers van het treinstel. De laatste geleverde treinstellen van deze serie kregen deze ‘Faiveley’ stroomafnemers.
Als we iets in de richting van Voorschoten lopen zien we de Intercity uit Brussel naar Amsterdam voorbij komen. Het voor de kijker nu voorste treinstel komt uit Brussel en is Beneluxtreinstel 1204. In Roosendaal is het vooroplopende treinstel 381 bijgeplaatst.
De post ging in die tijd grotendeels per spoor naar de grote Expeditie Knooppunten in het land. Motorposten 3028 en 3002 van de PTT worden ook op de gevoelige plaat van onze fotograaf vastgelegd. Deze treinstellen waren eigendom van de PTT en werden wel bestuurd door NS machinisten.
Aan de andere kant van het station wordt hard gewerkt aan de vooruitgang. Er ligt al een nieuw viaduct over de Hofzichtlaan. De tramrails voor lijn 6 naar Leidschendam zijn ook al aanwezig maar nog niet in gebruik. De vergeling op het spoor heeft ook al toegeslagen zoals op deze Hondekop 735 te zien is.
Het slotakkoord van dit bericht is ook een hele fraaie. Op station Den Haag Staatsspoor is nog niks te merken van de verbouwing naar het Centraal Station. Treinstel 342 staat mooi in beeld van het oude kopstation. Dit treinstel heeft, net als de 324, als proef kunststof zijbeplating gekregen. Kennelijk was het geen succes want het heeft geen navolging gekregen.
Foto’s: Rinus van de Kuil