Op deze 7e maart in 1981 moeten we ver weg voor Haags nieuws. We komen in Groningen een oude Haagse tram tegen in een Gronings jasje. Hoe zit dit?
Na het opheffen van de Groningse tram in 1939 zijn de originele motorwagens 36 – 38, 41 en 42 door de firma Simons gesloopt op het emplacement van Haren. De overige wagens hebben het nog tot 1954 uitgehouden als noodwoning aan de Groningse Friesestraatweg. De trams zijn gebouwd door het Duitse HAWA.

HTM koopt in dezelfde tijd ook motorwagens bij HAWA in Duitsland. Tussen 1919 en 1921 wordt door de fabriek in Hannover de serie 250 – 279 gebouwd. Twee jaar later volgen nog de 280 – 289. Een derde deelserie van deze trams, de 290 – 299, wordt door Werkspoor in Utrecht gebouwd.

Motorwagen 267 krijgt een nieuwe functie bij de HTM in 1964. Dan wordt de motorwagen met 15 serie genoten verbouwd tot pekeltram en krijgt deze het nummer H16. Als Pekeltram komt de motorwagen net na de winter van 1965 op 31 maart in dienst. In 1976 gaan de H11 – H16 buitendienst en op 28 juni van dat jaar gaat de motorwagen naar de museumtramlijn in Amsterdam.

Terug naar Groningen. Daar krijgt men spijt dat er niks tastbaars aan materieel van de Groningse tram nog aanwezig is. Voor het 75 jarig bestaan van het Gemeentelijk Vervoerbedrijf Groningen vindt men in Amsterdam een tram die best veel op de tram van hun leek. De Groningse tram is van hetzelfde type wat voor Den Haag gebouwd is. Enige verschillen zijn de spoorbreedte waar men in Groningen op reed, en deze versie heeft twee koplampen in plaats van ÊÊn.

De tram wordt op 22 november 1980 verhuisd van Amsterdam naar Groningen waar men de pekeltram in een Groningse motorwagen verbouwd. Op 7 maart 1981 staat de fraaie motorwagen de show te stelen op de Grote Markt van Groningen.

Na afloop van het feest keert de tram terug naar Den Haag waar de museumwagen rijvaardig wordt gemaakt. Daarna gaat de tram weer naar Amsterdam om dienst te doen op de museumtramlijn aldaar. Bij grote onderhoudsbeurten in 1987 en 1992 wordt de 41 verder in de Groningse toestand gebracht. In 2006 is de tram nog bij het eeuwfeest van het vervoersbedrijf aanwezig geweest in Groningen.
De GTG 41, ex HTM H16, ex HTM 267, is te bewonderen bij de Museumtramlijn in Amsterdam. Voor meer informatie over deze tramlijn kunt u terecht op de website van de Elektrische Museumtramlijn Amsterdam.
Foto’s: Hendrik Ploeger