Het prototype van de GTL met botsvriendelijke neus wordt op 7 juni 2011 gepresenteerd in de voormalige Centrale Werkplaats van de HTM aan de Lijsterbesstraat. De 3080 wordt die dag door wethouder Peter Smit van Verkeer naar buiten gereden zodat de pers hem vast kan leggen.

Op een presentatie legt de HTM uit dat de zachte neus er voor zorgt dat bij botsingen de impact op ‘zwakke’ verkeersdeelnemers zoals bromfietsers en voetgangers minder groot is. Door de lagere onderkant is de kans dat iemand onder een tram terecht komt kleiner en doordat scherpe delen van de tram zijn afgedekt is het risico op verwondingen minder groot. Door het ontwerp van de neus zal de tram niet meer de personenauto binnen rijden maar hem eerder op zij schuiven.

De verschillen tussen de niet verbouwde 3089 en de aangepaste 3080 met nieuwe neus

De nieuwe neus is onderdeel van het groot onderhoud dat dan uitgevoerd gaat worden aan de trams van de GTL 8-1 en GTL 8-2 serie. De jongste trams van de 3000-serie krijgen Levensduur Verlengend Onderhoud (LVO). Dit moet ervoor zorgen dat de trams nog een aantal jaren mee kunnen. Zo worden de draaistellen gereviseerd, komt er energiezuinige ledverlichting en bespaart ook een nieuw ingebouwde thermostaat energie.

Opvallend in het interieur: de energiebesparende ledverlichting aan het plafond

De 3100-en krijgen een nog grotere revisie omdat er van uitgegaan wordt dat deze trams nog langer mee moeten dan de 3000-en. Ook deze serie wordt voorzien van de nieuwe botsneus die vandaag de dag nog steeds op alle GTL’s zit inclusief de pekeltrams en de Hoftrammm.

De 3007 staat op 7 juni 2011 al geplukt in de Lijsterbesstraat en zal de aanpassingen niet meer krijgen

Het Stadsgewest Haaglanden betaalt in 2011 mee aan de revisie van de GTL’s, de HTM krijgt hiervoor 45 miljoen euro van haar opdrachtgever.