Een kijkje in de werkplaats van NedTrain in Leidschendam, waar treinen, trams en sneltrams te zien zijn.

De werkplaats – geopend in 1908 – onderhoudt veelal treinen van NS. Sinds 2006 is een deel van het buitenterrein in gebruik als opstellocatie voor RandstadRail-materieel: de nog nieuwe Citadis-trams van HTM, en sneltrams van de Rotterdamse RET. Die laatste zijn nog van het oude Type T, omdat het nieuwe materieel voor lijn E dan nog in bestelling is.

Diezelfde lijn E moet het in die dagen bovendien aan de Rotterdamse kant doen zonder aansluiting op het Rotterdamse metronet. De tunnel tussen het Sint-Franciscus Gasthuis en Rotterdam Centraal, het zogeheten Statenwegtracé, is nog in aanbouw en daarom eindigt lijn E op het station Hofplein, net als de treinen dat tot 2006 deden. Om die reden krijgen de sneltrams van RET onderhoud in de NedTrain-werkplaats.

Rechts een tram – oorspronkelijk afkomstig uit Hannover – voor de tijdelijke tramdienst tussen Houten en Houten Castellum, en links een DDAR-dubbeldekker van NS.

Drie nog glimmende Citadis-trams van HTM.

Omslachtig is het rangeren met Rotterdamse sneltrams om deze in de werkplaats te krijgen. Een rangeerlocomotief van NedTrain trekt twee sneltramstellen via een extra beveiligd verbindingswissel naar het spoorgedeelte van het emplacement.

VIRM-dubbeldekstreinstellen van NS en een nieuwe Citadis-tram van HTM op het opstelgedeelte van werkplaats Leidschendam.