In 1971 staan grote werkzaamheden aan de Geestbrug in Rijswijk op de planning. Op de laatste dag voordat de werkzaamheden aanvangen gaan we even kijken bij de lijnen 1 en 10, de voormalige buitenlijnen I1 en I3 van de HTM.

PCC 1208 van lijn 1 op de Turfmarkt terwijl een bus van Westnederland een draai maakt om te vertrekken.

Wat wil het geval, door de werkzaamheden aan de brug is er ruim drie maanden geen tramverkeer naar Voorburg mogelijk. Voor de HTM een mooie reden om meteen van dit stuk van het tramnet af te komen.

Op de Geestbrugweg in Rijswijk komen we de 1212 tegen.

Het ministerie van Verkeer en Waterstaat steekt daar een stokje voor. Na de werkzaamheden moet lijn 10 gewoon terugkeren naar Voorburg. In de tussentijd gaan de lijnen 1 en 10 aan elkaar gekoppeld worden. Lijn 1 wordt dan ook tijdelijk vernummerd in lijn 10 en zo kan men tijdens de werkzaamheden dus direct reizen van station Delft naar het Statenkwartier in Den Haag. Zo’n beetje de langste tramlijn toen in 1971.

De 1214 heeft weer contact met de bovenleiding en rijdt de Geestbrugweg op.

De werkzaamheden aan de Geestbrug zijn gepland tot 4 december 1971. Vanaf die tijd gaat lijn 1 weer rijden naar de Turfmarkt in Den Haag en gaat lijn 10 ook weer de eigen route rijden.

In Delft is op het stationsplein de 1219 aangekomen in de keerdriehoek. De reizigers stappen net uit en nemen de trein verder.

De trambestuurder van de 1210 stapt nog even uit om het wissel goed te leggen alvorens de tram naar Den Haag kan vertrekken.

Foto’s: Rinus van de Kuil.