Op 27 april 1981 wordt er een bezoek gebracht aan de fabriek voor tram en spoorwegmaterieel in Brugge. Op deze datum is het twee maanden geleden dat de eerste nieuwe gelede tram van de serie 3000 in Den Haag is aangekomen.

Oorspronkelijk zijn 65 ‘Gelede Tram Lang, acht assen’ besteld door de HTM. De bestelling is uitgebreid met 35 stuks zodat in totaal 100 van deze fraaie trams gebouwd gaan worden.

Ten tijden van dit bezoek zijn GTL’s in diverse stadia van de bouw te zien. Trams die bijna klaar zijn maar ook voertuigen die net nog in de ruwbouw fase verkeren. Ook zien we trams in aanbouw die maar korte tijd mogen genieten van hun uiterlijk. Zo bevinden de 3013 en 3022 zich in de fabriekshal die al snel beschadigd zullen raken tijdens hun inzet in Den Haag.

De in aanbouw zijnde 3022 met de kopbak die na ÊÊn jaar beschadigde.

Van deze twee sneuvelt eerst de 3022. Op 7 juli 1982 wordt de 3046 afgeleverd en wanneer het spoorkonvooi het Hobbemaplein oversteekt passeert de 3022 die vol in de flank wordt geraakt door de goederenwagon waar de 3046 op staat. Voor de 3022 wordt een nieuwe A-bak gebouwd. De kop van de oude 3022 is opgeslagen en dat komt goed uit wanneer op 30 januari 1985 de 3013 een zware aanrijding heeft met de 3024 op het Zwarte Pad. De 3013 krijgt dus de kop van de 3022.

De C-bak, middelste deel, van de 3022.

Een GTL is opgebouwd uit drie rijtuigbakken. De voorste heet ook wel A-bak, de achterste B-bak en de middelste heet C-bak. In de fabriekshal van La Brugeoise et Nivelles te Brugge zien we de verschillende bakken allemaal staan. BN Brugge en HTM hebben een lange band samen. Naast alle GTL’s is ook de motorwagenserie 821-830 en bijwagenserie 751-780 hier gebouwd. En natuurlijk niet vergeten, ook alle Haagse PCC’s zijn hier geboren.

Even luchtje scheppen bij de travers van de fabriek met C-bak van de 3025.

BN in Brugge bestaat nog steeds en is inmiddels overgenomen door Bombardier. Naast bouwen van trams worden tegenwoordig ook revisie werkzaamheden hier uitgevoerd. Zo krijgt een deel van de NS locomotieven die voor de IC-Direct en IC naar Eindhoven rijden momenteel hier hun revisie.

Kopbak van de 3020 is in ruwbouw klaar.

Foto’s: Rinus v.d. Kuil