In juni 1998 heet Den Haag Centraal formeel nog Den Haag CS. Het 25 jaar oude station is nog grotendeels in oorspronkelijke staat.

Een kort tevoren gereviseerd treinstel Plan V vertrekt met een soortgenoot richting Gouda en Utrecht.

Een typisch Haags fenomeen zijn trein richting Utrecht en Groningen met extra zitplaatsen eerste klas, speciaal voor de vele ambtenaren die van en naar Den Haag reizen. Een speciale omloop is er voor een ICM-vierwagentreinstel met twee (in plaats van één) middenbakken met eersteklasstoelen. Dit treinstel heeft het afwijkende nummer 4444, komt met twee ongewijzigde ICM-viertjes in de ochtend als intercity 502 van Groningen naar Den Haag en rijdt ‘s avonds als IC 501 in tegenovergestelde richting.  Twee eveneens afwijkende DD-IRM-dubbeldekstreinstellen rijden doen iets vergelijkbaars, maar dan als sneltrein van/naar Arnhem. De 8498 en 8499 behoren daarbij volgens de planning met elkaar gekoppeld te rijden.

Treinstel 4444 (de voormalige 4231) vertrekt met twee ‘normale’ soortgenoten uit Den Haag als IC 501 naar Groningen.

De nog geen vijf jaar oude locomotief 1775 staat gereed met IC 2563 naar Heerlen.

De vierwagenstellen Plan T lijken in die dagen aan hun laatste kilometers bezig te zijn, maar vervoersgroei rekt hun levensduur. Tussen 1999 en 2001 krijgen de treinstellen nog een extra revisie mét nieuw interieur, en blijven daarmee nog tot 2009 op de baan.

Sprinter-treinstel 2884 rijdt nog in de oorspronkelijke kleuren. Het treinstel arriveert als stoptrein 9856 uit Gouda Goverwelle in Den Haag.