In april 2001 rijdt een tram uit Hannover proef op een spoorlijn. De door de HTM aangeschafte 6016 maakt op zondag 22 april 2001 testritten tussen de NS-werkplaats in Leidschendam en Rotterdam Hofplein.

De tram is aangepast voor gebruik op het treinspoor, onder andere om te kunnen omgaan met de hogere bovenleidingspanning (1500 Volt) die daar gebruikelijk is.

Hannoverse tram 6016 passeert de plek waar tot 1965 station Berkel lag

De 6016 heeft daarvoor een downchopper ingebouwd gekregen die de spanning van 1500 volt die door de bovenleiding wordt geleverd omzet in de 600 volt waar de tram op rijdt. Om te testen of dit apparaat het beveiligingssysteem niet stoort met zwerfstromen worden deze proefritten gemaakt. De tram gaat samen met de 6021 namens de HTM voor de NS rijden op het traject Houten-Zuid (Castellum) en Houten-Centrum. De trams blijven daar een aantal jaar rijden tot het viersporige traject op die locatie klaar is. De 6021 doet al dienst op dit korte stukje vanaf januari 2001, dan nog onder 600 volt.

De proeftram passeert halte Berkel en Rodenrijs op weg richting Leidschendam

Op de Zoetermeer- en Hofpleinlijn gaan vanaf 2006 wel trams en metro’s rijden, maar dat zijn enerzijds geheel nieuwe trams die HTM bij Alstom aanschaft, en anderzijds bestaande Rotterdamse sneltramtreinstellen type “T”. Die laatste maken in 2008 plaats voor nieuw materieel. Over de dienst op de spoorlijn bij Houten met de twee uit Hannover afkomstige trams later meer!

Passage met de reguliere Sprinter bij station Rotterdam Kleiweg

De TW 6016 halteert op station Rotterdam Kleiweg

De proefrit gaat verder richting station Rotterdam Hofplein

Kopmaken op station Rotterdam Hofplein