Op 8 maart 1998 blijkt er onder de Kalvermarkt een groot lek in de tunnel te zijn, waardoor de omliggende grond wegspoelt. Onmiddellijk wordt de Kalvermarkt voor alle verkeer, inclusief de trams, afgesloten. De reguliere tramlijnen over het Centraal station hebben geen andere keus dan achteruit over de Nieuw Haven te rijden. Nadat op 28 maart 1998 in allerijl een verbindingsboog is aangelegd hoeft dit niet meer en is dit rangeren verleden tijd.Β  Op het moment van de lekkage is er een geplande herinrichting op het Spui en dit komt nu eigenlijk niet goed uit.Β De herinrichting van het Spui wordt daarom met grote voortvarendheid aangepakt, zodat vanaf 16 mei 1998 de trams weer over het Spui kunnen rijden. Op deze eerste dag mag de museumtram de feestvreugde een beetje vergroten.

Zoals het hoort bij vernieuwde trajecten, een feesttram!

De Kalvermarkt is pas op 15 augustus 1998 weer toegankelijk voor de trams

De omleiding van de reguliere tramlijnen is nu een stuk korter