Nog een klein jaar hebben de Hofpleinlijn en Zoetermeer Stadslijn op 16 augustus 2005 te gaan, als deze sfeerimpressie ontstaat. We zien het interieur van een tot CityPendel verbouwd Sprinter-treinstel van NS.

Het CityPendel-interieur heeft een metroachtig karakter, met veel staanplaatsen, klapzittingen en vrije doorlopen tussen de balkons en de ruimte met banken.

Bij de verbouwing tot CityPendel heeft het bekende rode kunstleer plaatsgemaakt voor zeegroene bekleding.

Een aantal tot CityPendel verbouwde treinstellen heeft kunst op de plafonds gekregen.

In die dagen nog geen vanzelfsprekendheid maar op de Zoetermeerlijn hard nodig: camerabewaking. NS rust een deel van de CityPendel-sprinters ermee uit om de sociale veiligheid op de Zoetermeer Stadslijn te vergroten. Deze treinstellen hebben een eigen omloop (dienstrooster) die uitsluitend ritten op de Zoetermeerlijn omvat. CityPendels zonder camerabewaking rijden vooral op de Hofpleinlijn.

Het splitsingsstation Centrum West ziet er in 2005 anders uit dan tegenwoordig. In de NS-tijd rijden alle treinen na hun rondje door Zoetermeer terug naar Den Haag. De aftakking naar Oosterheem en Lansingerland-Zoetermeer (waar nu lijn 4 eindigt) is er niet en de mogelijkheid om te eindigen op Centrum West (wat nu lijn 3 doet) evenmin.  Een trein uit Den Haag rijdt ofwel “linksom”, ofwel “rechtsom” via de krakeling en vervolgens weer naar Den Haag.