50 jaar voordat het 14 maart 2021 wordt valt de datum ook op een zondag. Op station Den Haag Hollands Spoor vertrekt de D-trein naar Parijs. Voor de trein staat loc 1213 van de NS nog in de mooie Berlijnsblauwe kleurstelling.

Station HS heeft nog de oude lay-out. Een paar jaar nadat deze foto gemaakt is staan er grote verbouwingen te wachten. Er komt een derde perron en de sporen, waarvan nog net een deel met de motorpost en plan E postrijtuig te zien is, zullen verdwijnen. Dit waren in 1971 nog de postperronsporen maar die krijgen naast spoor 10 een nieuw postperron.

Op de foto is achter het rijtuig ook nog de oude Post T te zien. De hoofdpost met Treindienstleider van het station. Deze bedient niet het hele emplacement. Nabij de splitsing van de sporen naar Leiden en Den Haag Staatspoor staat nog Post I die de sporen en seinen aan die kant bediend. Aan de zuidkant stond Post II bij het viaduct bij de Vaillantlaan/Parallelweg.

Terug naar onze D-trein. De 1200 zal de trein trekken tot aan Roosendaal. Daar wordt de machine gewisseld voor een loc van de Belgische Spoorwegen. En in Brussel Zuid of aan de Belgisch/Franse grens wordt die dan weer vervangen door ÊÊn Franse locomotief. Iets wat tegenwoordig met de hoge snelheidstreinen niet meer voor te stellen is. Wat nog wel hetzelfde is gebleven zijn de begin en eindbestemming. Die zijn nog steeds het centraal station in Amsterdam en het noordstation in Parijs.

Naast de trein zien we nog meer op de foto. Onder op straat zien we de PCC’s van lijnen 11 of 12 voorbij rijden. Het kopeindpunt onder de kap is zes jaar eerder vervangen door de keerdriehoek in de Jan Blankenstraat met de komst van de PCC op lijn 11. De fraaie foto is gemaakt door Rinus van de Kuil.

Van oud naar modern. In Leiden zien we plan V treinstel 811. Dit treinstel is net vier dagen in dienst als fotograaf Rinus van de Kuil in Leiden is en het treinstel op de foto zet. Plan V is in dertien deelseries gebouwd en de 811 is uit de deelserie V7. Deze bestaat uit veertig treinstellen (801 – 840). Het zou de laatste treinserie worden welke gebouwd is door Werkspoor in Utrecht. In totaal zijn 246 treinstellen van dit type gebouwd waarvan de 840 de laatste zou worden welke in Nederland gebouwd is. Fabrikant Talbot in Aken neemt de verdere opdrachten over.