In de zomer van 2006 wordt hard gewerkt aan de ombouw van de Zoetermeerlijn tot RandstadRail. Op 10 juli 2006 zijn de werkzaamheden al vergevorderd. Een flink deel van de sporen is vernieuwd en er is ook flink gewerkt aan het aanpassen van de perrons op de diverse stations.

Een Unimog met vier grindlossers van RailPro bij station Centrum West

Bij station Centrum West wordt op deze dag nog volop gewerkt aan de nieuwe spoorligging. Er staat een kraan op spoorwielen met een platte wagen en een Unimog met grindlossers van RailPro op de sporen. Voor het station vertrekken Connexxion bussen op verschillende lijnen voor het vervangend vervoer.

Tot de komst van RandstadRail rijden er verschillende vervangende buslijnen

Op het viaduct bij de Willem Dreeslaan staan RandstadRail voertuigen opgesteld en in de laatste week van juni is de brug over de Vliet bij de werkplaats Leidschendam verwijderd.  Bij de Schenkstrook wordt de fly-over aangesloten waardoor trein en Randstadrail van elkaar gescheiden blijven. Bij station Laan van NOI rijden de treinen dan via spoor 3 en 4 (voorheen 1 en 2) en zal Randstadrail over spoor 1 en 2 gaan rijden. De Zoetermeerlijn en Hofpleinlijn maakten voorheen van spoor 3 en 4 gebruik.

Op het viaduct bij de Willem Dreeslaan staan RandstadRail voertuigen opgesteld

De situatie bij station Centrum West op 10 juli 2006

Bron: Haags Tramnieuws