Een nieuwe tram wordt tegenwoordig uitgebreid getest. In Wegberg Wildenrath (Duitsland) is een voormalige vliegbasis omgebouwd tot een testcentrum voor trams en treinen. De RandstadRail voertuigen 4001 en 4003 zijn daar om uitgebreid getest te worden Op 2 mei 2006 wordt in de ochtend de 4001 op de grote ring (testring T1) getest. Deze ring is 6,083 kilometer lang en mag bereden worden met een maximum snelheid van 160 km/h. Uiteraard is deze maximum snelheid voor treinen bedoeld en niet voor de 4001.

De 4001 staat vol met testapparatuur en gewichten

In de 4001 staan overal gewichten waarmee de passagiers worden gesimuleerd. Op deze manier wordt gemeten hoe de tram zich gedraagt tijdens het remmen. Om dit goed te kunnen meten staat de tram vol met elektronische apparatuur.

Op de achtergrond een test Combino van Poznan

Het testcentrum is niet toegankelijk voor het publiek maar mede dankzij een uitnodiging van de HTM is het toch mogelijk om dit mee te maken. De 4001 is hier voorzien van een bestickering van de fabrikant.

Een soort reclame van de fabrikant op de zijkant van de 4001

In een hal van het testcentrum staat de 4003. De 4003 zal later worden gebruikt om een testprogramma met twee gekoppelde voertuigen af te werken. Omdat de 4001 en 4003 in Widenrath verblijven heeft de 4002 de eer om als eerste voertuig bij de HTM te arriveren.

De 4003 in de hal van het testcentrum