Zondag 1 september 2019

Nummer 93
Inhoud:

1022
1101
1180
1193
1302
1304
1321
2101
Voedingskabel
Watersmeerinstallatie
Werkplaats
Museuminrichting
Exploitatie
Diversen
1022
We werken al een hele tijd aan de 1022. Het eind is nu eindelijk in zicht.
De 1022 is gekeurd, alle rijd - remproeven zijn succesvol geweest.
Even wachten op vertrek van de dienstwagen en dan terug naar het HOVM.
De wagen heeft nieuwe wielen, die worden geschilderd.
Eerst ijzermenie op de blank stalen delen.
En daarna lakken met lichtgrijze verf.
Ziet er meteen een stuk netter uit.
Tijdens een instructierit op het Kerkplein.
De wagen wordt gecontroleerd voor een volgende instructierit.
Een laatste afsluitende testrit. Geen problemen gevonden, de wagen is vrijgegeven voor exploitatie.
Naar boven ^
1101
Defect.
De 1101 deed dienst als Tourist Tram, toen er problemen ontstonden met het geven van tractie. De wagen is op het niet gebruikte spoor op de Eisenhouwerlaan gereden en vanaf daar weggesleept door de 1165.
De 1101 is boven de put geplaatst en de ruimte waarin zich de AAC (accelerator) bevindt geopend. Direct te zien dat één van de contacthamers vast is gaan zitten.
En het tractieprobleem heeft aardig wat brandschade veroorzaakt bij meerdere contacten.
Een van de weerstandbanden is zelfs doorgebrand.
De beschadigde onderdelen wordt verwijderd en vervangen.
Midden in de nacht kan de wagen worden testgereden. De volgende dag rijdt hij weer.
Naar boven ^
1180
De 1180 is buiten dienst genomen voor enkele aanpassingen. Aansluitend zal de wagen worden aangeboden voor de keuring. Een van de aanpassingen betreft de rijvrijgave schakeling.
De 1180 krijgt een voorziening zodat er niet vanaf de hulpcontroller kan worden gereden als de voorste instapdeur, waar de spiegel op gemonteerd is, open staat.
Al eerder is dit aangebracht bij de 1193. We weten nu daarom precies hoe we de bekabeling het beste kunnen aanleggen.
Aan de ene zijde eindigt die onder het bestuurderspaneel.
En de andere zijde komt uit bij de rij-remwals.
De bedrading is aangesloten en alles is getest. Het werkt.
Naar boven ^
1193
De 1193 was al goedgekeurd, maar we vonden het resultaat van de trommelremmen niet goed genoeg. Daarom wordt de wagen nogmaals gekeurd, na het opnieuw afstellen van de trommelremmen.
De keuringen worden uitgevoerd door HTM. De 1193 staat buiten te wachten op de testrit.
Scheveningen haven. Alle testen verliepen prima, de remvertraging is nu wat we willen.
Alleen de afstelling van de antislip moet nog worden gecontroleerd.
Meetapparatuur is aangesloten. De gemeten waarde voldoet, nu is de wagen helemaal gereed.
In het donker op het Zwarte Pad.
Naar boven ^
1302
Keuring.
De 1302 heeft net zijn keuringsrit achter de rug. Goed resultaat.
Naar boven ^
1304
Hoofdschakelaars.
De hoofdschakelaars van een PCC zitten in een kast naast de bestuurder. Bedienen gaat prima, maar veel ruimte om er aan te werken is er niet.
Maar ook bij de 1304 is het gelukt om er nieuwe hoofdschakelaars in te zetten.
Naar boven ^
1321
Schilderen.
De 1321 kan weer zelfstandig rijden, nadat alle elektrische aansluitingen onder de wagen zijn hersteld.
De kappen van de binnenverlichting zijn schoongemaakt en worden weer over de armaturen geplaatst. Vele handen maken licht werk!
Er wordt verder gewerkt aan het schilderklaar maken van de wagen.
Daar hoort ook het aanbrengen van primer bij.
Naar boven ^
2101
Afdekplaatje accu‘s.
De al eerder geplaatste hoofdschakelaars zijn voorzien van een keurig afdekplaatje.
De accu's van de 2101 waren op, er moesten nieuwe in. De oude accu's zijn afgevoerd, de nieuwe staan gereed om te worden geplaatst.
Naar boven ^
Voedingskabel
Van spoor 9 naar spoor 10.
We gaan de voedingskabel weer wat verder door de leidinggoot halen. Dat geldt ook voor de netwerkkabels die meteen worden meegenomen.
Een dikke voedingskabel en twee dunne netwerkkabels.
De kabels moeten door de scheidingswand worden gevoerd die tussen de sporen 9 en 10 staat.
Gelukt, alles nu ‘aangekomen’ bij spoor 10.
Naar boven ^
Watersmeerinstallatie
Weer een stukje erbij.
64 van de 68 nozzles van de watersmering werken al, er moeten er dus nog vier aangebracht worden. De bestrating wordt opgenomen om er twee te kunnen plaatsen.
Ook een geul dwars op de leiding voor de watersmering, waarin een 230 volt grondkabel, een mantelbuis en een tyleen waterleidingbuis komen te liggen.
Een van de twee nieuwe nozzles wordt aangesloten.
Nog even en we kunnen gaan testen.
Dat moment is gekomen. De nozzles doen het prima, weer een stukje watergesmeerd spoor erbij.
De andere leidingen zijn gelegd.
Waarschuwingslinten een stukje boven de leidingen.
De uiteinden van de extra leidingen zijn voorlopig weggewerkt onder de grond, worden later weer opgegraven om te worden aangesloten.
Alle geulen zijn gevuld met zand.
Daarna moet alles weer dicht worden gestraat.
En bij elkaar is dat nog aardig wat.
Meeste is inmiddels dicht.
En nu alle bestrating er weer in. Nu hoeven er nog maar 2 nozzles te worden aangebracht, dat hopen we dit jaar af te kunnen ronden.
Naar boven ^
Werkplaats
We willen de washoek in de werkplaats voor het einde van deze maand gereed hebben.
Kunststof profielen worden op de juiste lengte gezaagd.
Ze zorgen voor een nette afwerking van de tegels.
Na het op maat maken worden ze vastgelijmd.
Dan kan er nu getegeld worden.
Het werkblad waar de handenwasbak en gootsteen in komen krijgt alleen witte tegels. Lijm is aangebracht voor de tegels die links klaar liggen, de meeste op maat gemaakt.
Vergeleken met de wanden komen er maar weinig tegels te liggen.
Op drie tegels na moet alles wel op maat worden gesneden. Ook tegen de wiggen waar straks de handenwasbak op rust.
Lijm voor de voorste rij tegels.
Bijna alles ligt er al.
Alleen dit hoekje nog.
Acht tegels nog te doen, alles op maat gemaakt.
En dat waren de laatste.
Na een tijdje zijn de tegelkruisjes er uit gehaald. De tegellijm moet nu minimaal 48 uur drogen voordat de voegen tussen de tegels gevoegd kunnen worden.
De lichtkoof wordt aangesloten, zodat we snel verlichting zullen hebben.
Intussen wordt het voegmiddel aangemaakt.
De juiste hoeveelheid water erbij en een paar minuten mixen.
Daarna wordt het met een spaan tussen de voegen gewerkt.
Kijk, licht! Dat werkt dus.
De tegels zijn ontdaan van een teveel aan voegmiddel (sponzen). Om makkelijk te beginnen is alleen de hoek gedaan, de grote vlakken komen later.
Nu het grootste deel van de wanden.
Nadat het voegmateriaal is aangebracht, een tijdje wachten. Daarna met een spons de tegels afvegen. Dat moet meerdere keren om een goed resultaat te bereiken.
Het resultaat.
De openingen voor de kraan zijn afgeplakt.
Voegmiddel er op.
Ook meteen het horizontale vlak.
En alles schoongemaakt.
Nu weer een paar dagen wachten voordat de voegen in de hoeken gemaakt kunnen worden met siliconenkit.
Witte siliconenkit tussen de tegels op het blad en die tegen de wig.
De spiegel is rondom van kit voorzien.
De gootsteen gaat nu definitief bevestigd worden. Vier gaten geboord in de tegels.
Randje kit op de achterrand van de gootsteenbak.
en op z‘n plaats gelegd.
De spatplaat die erbij hoort is nu met vier schroeven vastgezet tegen de wand, daarbij zit de gootsteen ook vast. Randje kit rondom de gootsteen gelegd.
De kitrand is in profiel getrokken.
En als laatste het rooster erop. Handig als je een emmer onder de kraan wilt zetten. Het rooster is opklapbaar.
De kraan moet er ook nog op. De S-koppelingen zijn aangebracht.
Aan de achterzijde voorzien van een beetje siliconenkit, zodat er geen water achter kan komen.
Sierrozetten er op.
En uiteindelijk de kraan.
De handenwasbak is geplaatst en de warm - en koudwaterleidingen aangesloten.
De bak is met schroeven vastgezet tegen de muur.
Spatplaat er op en alle randen afgekit.
zo, eindelijk kunnen we onze handen hier weer wassen. Nu ook met warm water, wat een luxe.
Handen drogen gaat straks ook een stuk makkelijker. De bevestigingsplaat van de Dyson is vastgezet.
Het apparaat is opgehangen en aan de onderzijde ook aan de muur vastgezet.
De elektrische aansluiting is gemaakt.
Als laatste is de kap er opgezet.
Schakelmateriaal en afdekkapjes aangebracht. Bovenste is een schakelaar, onderste een wandcontactdoos afgedekt met een klepje. Beide bedoeld voor onze ultrasoonreiniger.
De lichtkoof is voorzien van voorzijden en bovenzijden.
in de grondverf gezet.
De uitstroomopening van de zwenkarm van de kraan zit erg dicht bij de rand van de gootsteen.
Daarom is er een kortere op gezet.
De lichtkoof is in de lak gezet.
Tussen de lichtkoof en de tegels zit een profiellat. Deze moet nog geschilderd worden.
nu is alles wit aan de bovenzijde.
Deurstop op de rechterzijde om te voorkomen dat de openslaande deur de verf er weer afmept.
Het rek voor de droogkasten waar de laselektroden in komen te liggen is in elkaar gezet.
twee planken zijn op maat gemaakt.
Planken in de grondverf.
er was nog maar één deur, daarom nog twee bijgemaakt.
De twee nieuwe deuren zijn ingehangen.
Inmiddels zijn de planken voor het rek in de grijze lak gezet.
De tegels krijgen een schoonmaakbeurt.
eerste keer dat een emmer op deze manier gevuld wordt.
Nadat alles is schoongemaakt, wordt de ultrasoonreiniger geïnstalleerd.
En een slangetje naar de gootsteen. Als je nu het kraantje openzet loopt het vervuilde water direct de gootsteen in. Vroeger moesten we dat met een emmer doen.
De deurtjes hebben magneetsloten gekregen.
Nu sluiten ze op een nette manier.
De planken zijn vastgezet in het rek.
En de beide droogkasten geïnstalleerd. De dubbele wandcontactdoos die er boven zit was al eerder aangebracht.
Elk deurtje voorzien van een ondiep gat waar later RVS handgrepen in komen.
Deurtjes in de grondverf.
Nu moet de toegangsdeur van de werkplaats nog opgeknapt worden.
Slotplaat en handgreep zijn er af gehaald.
Alles geschuurd, het kozijn heeft een laagje grijze lak gekregen...
En de deur ook.
Handgreep en slotplaat teruggeplaatst.
Ziet er net even wat beter uit.
Tsja, dan kunnen we onze lasgenerator er niet zo bij laten staan.
Eerst schoongemaakt en in de menie gezet.
Daarna een eerste laag gele verf. Geel dekt erg slecht, er zullen nog meer lagen overheen moeten!
Deurtjes krijgen een laag blauwe verf.
Ook de binnenzijden komen aan de beurt.
het houten frame is ook blauw gemaakt.
Deurtjes bevestigd.
En voorzien van handgrepen.
Foutje gemaakt met de afvoer van de gootsteen: er is niets waar het lekwater van de boiler in kan.
Dus gaat de zaak weer uit elkaar.
De boiler heeft een overdrukventiel, zodat als hij opwarmt en het water daardoor uitzet, dat teveel aan water weg kan. Dat loopt nu de afvoer in!
Rest ook weer aangesloten.
Klaar! Nog net gereed voor het einde van de maand.
Naar boven ^
Museuminrichting
Er wordt weer het een en ander toegevoegd aan de inrichting.
Van NS kregen we dit fraaie model van een dubbeldekrijtuig. Hij staat nu nog op een van de kasten in de verkoopruimte, maar zal later op een andere plaats komen te staan.
Er zijn nieuwe pictogrammen gemaakt, in HOVM stijl, om publiek te informeren over waar bijvoorbeeld het toilet te vinden is.
Aantal pictogrammen zijn opgehangen.
En hier komt er nog eentje bij.
Naar boven ^
Exploitatie
Diverse ritten.
De 1193 tijdens een testrit in Delft Tanthof.
Tourist Tram op de Laan van Meerdervoort.
Drie PCC‘s staan gereed voor een besloten vervoer op het Kerkplein.
De 1210 staan op Plein 1813 te wachten, Tourist Tram 1101 rijdt voorbij.
Tourist Tram 1180 halteert bij de halte Centraal Station.
De 1180 en 1101 staan gereed voor de Tourist Tram dienst.
Naar boven ^
Diversen
Diversen.
Het wissel naar de sporen 4, 5 en 6 loopt niet zo makkelijk meer om. De wisselsteller krijgt een onderhoudsbeurt.
Zo zien de bestuurderstoelen er uit voor de revisie.
Bouwpakket van een bestuurdersstoel, alles netjes geschilderd.
En hier ligt nog het een en ander.
Glimmende lak.
Een van de stoelen wordt in elkaar gezet.

Naar boven ^