Maandag 1 juli 2019

Nummer 91
Inhoud:

1022
1101
1302
1321
Voedingskabel
Watersmering
Werkplaats
Museuminrichting
Exploitatie
Diversen
1022
Afronden herstel ontsporingsschade.
Creme verf op de gerepareerde plekken op het treebint onder de deuren 1 en 2.
Ook onder de stootstrip is creme lak aangebracht.
Idem aan de andere zijde.
Kegels halverwege de opening van het museum op zondag.
We willen niet dat mensen hun kleding openhalen aan uitstekende delen.
De volgende stap is het aanbrengen van de schortplaatjes ter hoogte van het draaistel.
Rechtsvoor gemonteerd.
Zodat de stootstrip weer vastgezet kan worden.
Hetzelfde recept linksachter.
Ook deze zit op z‘n plaats. Stootstrip zit al vast.
En nu de achterste ook.
Alle schortplaatjes krijgen een likje verf.
Eindelijk gereed!
Naar boven ^
1101
Hoofdschakelaars.
De oude hoofdschakelaars van de 1101 zijn verwijderd.
En de nieuwe zijn geplaatst. Aan de onderzijde moet de bedrading nog worden vastgezet.
Naar boven
1302
Hoofdschakelaars.
Ook de 1302 (partytram) krijgt nieuwe hoofdschakelaars.
Was meer werk, er zaten relatief veel aansluitingen op.
Naar boven
1321
De 1321 blijkt net iets te hoog op de draaistellen te staan, dat wordt aangepast.
De wagen wordt gelicht.
De draagschaal wordt aangepast.
En hij kan weer zakken.
Nu is de speling tussen wagenbak en wiegbalk de juiste.
In deze motorkabelaansluitkast was een boutje afgebroken, dat is hersteld.
Kastje is weer dichtgemaakt.
Naar boven
Voedingskabel
De andere zijde van de voedingskabel moet nog een heel eind voordat hij bij de verdeelkast in de werkplaats is.
We zijn inmiddels gevorderd tot spoor 8.
En passant wordt een netwerkaansluitdoos gemonteerd voor een webcam.
Ook de webcam op de goot en aangesloten.
Naar boven
Watersmering
De laatste loodjes voor de watersmering op de sporen 4, 5 en 6. Er moet nog wat bestrating worden teruggelegd.
Bestrating bijna gereed.
Voegen gevuld met zand.
Laatste stuk zit dicht.
De trilplaat doet zijn werk.
En het is gereed. Nu resteren nog vier nozzles in de sporen 7, 8 en 9.
Naar boven
Werkplaats
We gaan verder met de washoek.
Dit is de plank waar de grote handenwasbak in komt. Hij wordt op maat gezaagd.
Gelukkig, hij past.
In deze kleinere plank komt een RVS gootsteen, bedoeld om emmers in te legen en er boven te vullen.
De omtrek van de gootsteen is afgetekend en vervolgens met een decoupeerzaag gezaagd.
Hij past.
We gaan een houten frame maken waar de planken op komen te liggen, daarvoor is de vloer schoongemaakt.
Naar boven ^
Museuminrichting
Voortgang inrichting.
Regelmatig worden nieuwe items toegevoegd aan de inrichting.
Even puzzelen hoe het moet komen te hangen.
Diverse reclames.
Naar boven ^
Exploitatie
Diverse ritten.
De 1210 op het Kerkplein.
En hier in de Parkstraat, tegenover de Kloosterkerk.
Keerlus Madurodam.
En in de keervoorziening Plein 1813.
De 265 met aanhangwagen 769 op het Kerkplein.
Tourist Tram 1101 rijdt vanaf het Buitenhof de Hofweg op.
Andere Tourist Tram op het Spui.
De 265 staat niets te doen op het remiseterrein.
Maar hier moet hij aan het werk op Vlaggetjesdag.
Ook de 36 doet daaraan mee.
Ontmoeting met een Avenio.
Links van de 36 het fraai gerestaureerde oude deel van de brandweerkazerne Duinstraat.
Tram en bus op het HOVM terrein tijdens een zondagse opening.
En dit is op een doordeweekse dag. PCC's staan buiten omdat er binnen een evenement wordt gehouden.
HOVM vertegenwoordigd tijdens een manifestatie in het Zuiderpark, bij de stoomgroep West Zuiderpark.
En daarbij rijdt de 1165 ritjes.
Instappen in de keerdriehoek.
Naar boven ^
Diversen
Diversen.
Zo af en toe een buitje regen en alles is weer fris!
Gelukkig komt er na regen altijd zonneschijn.
Volop bloeiende plantjes rond de vijver.
Waterweegbree in een van de kanaaltjes.
En bloeiende waterlelies in de vijver.
Nog meer, andere kleur.
En staan, rode en gele waterlelies.
De vissen genieten van het zonnetje.
Bij elke bovenleidingschakelaar van de sporen in de remise is een slot opgehangen waarmee we de schakelaar op slot kunnen zetten na uitschakelen. Vroeger lagen die sloten los in een bakje, dit is een stuk handiger.
De bestrating net buiten de ingang is al een tijdje in slechte staat.
Door de beweging van het spoor ten gevolge van temperatuurwisselingen zijn de tegels aan de buitenzijde van het spoor omhoog gekomen.
Desgevraagd heeft de gemeente een reparatie uitgevoerd, maar weer met dezelfde soort tegels. Dat gaat niet werken.
Nog dezelfde dag is alles weer kapot. Wordt vervolgd.
Goede voortgang aan het reviseren van enkele bestuurdersstoelen voor de Tourist Tram.

Naar boven ^