Vrijdag 1 juli 2016

Nummer 55
Inhoud:

  • 36
  • 1101
  • 1304
  • Tourist Tram
  • Wachthuisje
  • Exploitatie
  • Diversen
  • 36
    Er wordt weer geschilderd aan de 36.
    Zijpaneeltje vers in de lak. Het is nu de goede temperatuur om te schilderen.
    Naar boven ^
    1101
    Verder met het werk aan de MG en de dakreclame.
    De MG is in de 1101 gemonteerd, amaar een van de ventilatatieschoepen blijkt aan te lopen, dus hij moet er weer uit.
    Er zal een andere schroep op moeten.
    De ventilatieschoep wordt gewisseld.
    De ‘nieuwe’ zit er op.
    Het plaatsen van een MG is geen pretje, alles past maar net.
    Maar het lukt om hem er weer in te krijgen.
    De MG werkt, maar de laadschakeling die er achter zit, doet het niet op de juiste wijze, daarom laad de accu niet bij. We zijn er dus nog niet.
    De loopplanken staan in de lak.
    Naar boven ^
    1304
    De stroomafnemer van de 1304 is onlangs gewisseld. Daarbij werd de rode stroomafnemer geplaatst die vroeger op Kassel 269 zat. Rood past niet op een 1300, daarom moet hij nog in de juiste kleur geschilderd worden. En in de huidige uitvoering van de 1304 is dat bruin.
    Nu nog rood.
    Aardig wat kleurverschil.
    Alleen nog een paar stangen.
    Klaar!
    Naar boven ^
    Tourist Tram
    Verder met het gereedmaken van beide Tourist Trams.
    Zowel de 1101, de 1180 en de 1193 krijgen een audiosysteem aan boord, waarmee de passagiers onderweg informatie over interessante zaken langs de route kunnen krijgen (in zeven verschillende talen. Op de foto werkzaamheden aan de 1101, de eerste van de drie waar het systeem wordt ingebouwd.
    Bij de 1101 zitten de kastjes van het audiosysteem in de rugleuning van de bank ervoor. Bij de 1180 en 1193 is later gekozen voor een andere oplossing.
    Montage in de rugleuningen was netjes, maar kostte veel tijd en daar hadden we eigenlijk een beetje te weinig van.
    Het audiosysteem haalt zijn voeding uit een omvormer die van 600 volt 24 volt maakt. Hier wordt een omvormer aangesloten op de 600 volt.
    Om bij onderbreking in de spanning van de bovenleiding toch een werkend audiosysteem te houden, is ook een UPS ingebouwd. In het Nederlands noemen we dat een noodstroomvoorziening.
    Ondertussen wordt er gewerkt aan kastjes waar de oortelefoontjes in komen te liggen die de passagiers van de Tourist Tram straks kunnen gebruiken naar het audio systeem. Blauw is mooi, maar het kan beter.
    Daarom wordt er gele verf opgespoten. Geel dekt niet zo goed, dus moet dit meerdere keren gebeuren.
    Voor de nieuwe website die speciaal voor de Tourist Tram wordt gemaakt, zijn foto‘s nodig. De 1180 en 1193 zijn nog niet klaar, dus wordt een fotorit gereden met de in elk geval créme 1210.
    De wielen van de 1180 (hier in de bokken) en de 1193 moeten nog worden geherprofileerd.
    Dit wiel moet nog.
    En deze is al gedaan.
    Na het herprofileren op de mobiturn van de 1180 en 1193 bleek echter dat de wielen niet voldoende nauwkeurig waren gedraaid, de oorzaak was het feit dat de wagen vele jaren stil had gestaan, en dat zorgde ervoor dat de rubbergeveerde wielen gingen slingeren op de draaibank. Het werd daarom noodzakelijk om nieuwe wielen met nieuwe wielrubbers te plaatsen.
    De 1193 staat op een werkput en de afdekluiken zijn verwijderd.
    Er zaten enkele storingen in de tractieinstallatie en die worden nu verholpen.
    De 1193 wa al een tijdje deze ruit kwijt, die een paar jaar geleden door roestvorming in de sponningen spontaan uit elkaar was geklapt. In het HOVM was de sponning ontroest, HTM hiep met het plaatsen van een nieuwe ruit.
    Voor het inbouwen van het audiosysteem komt de 1180 naar het HOVM. Omdat de wielen niet optimaal zijn, moet dat gebeuren na de normale exploitatie.
    Gelukkig gaat dat allemaal goed en kan het audiosysteem erin.
    De 1193 is inmiddels van zijn draaistellen gehaald en staat op noodtrucks.
    De draaistellen zijn uit elkaar gehaald en worden voorzien van enkele gereviseerde onderdelen.
    Nieuw wiel.
    Wielrubbers in een van de wielen.
    De 1180 is in het HOVM voorzien van een audiosysteem en staat gereed om te worden teruggebracht naar de Lijsterbesstraat.
    Twee 1100'en in twee verschillende kleuren.
    De 1180 moet terug naar de Lijserbesstraat omdat er nog gewerkt moet worden aan de wielen.
    De wagen moet nog wachten totdat de laatste dienstwagen voorbij is (1.45 ‘s nachts), omdat de wielen nog niet zijn aangepast.
    Naar boven ^
    Wachthuisje
    Het wachthuisje krijgt een schilderbeurt.
    Lakken aan de zijkant en de onderzijde van het dak.
    Eerst gaat alles in de kleurvernis.
    En alleen al met die kleurvernis ziet het er weer als nieuw uit.
    Naar boven ^
    Exploitatie
    Ritten en exploitatie museum.
    De vorige maand geteste 826 + 780 rijdt een rit voor de donateurs van de SHTM.
    De rit voerde onder andere naar Delft.
    Tijden geleden dat de 780 werd ingezet.
    Ook de 1022 deed mee.
    Na de rit de donateursvergadering.
    Zoals we gewend zijn een onderhoudende en gezellige vergadering.
    Een van de zondagse museumritten.
    Korte pauze op het Statenkwartier.
    De 1304 toont zijn pas geschilderde stroomafnemer op de Gevers Deynootweg in Scheveningen.
    Naar boven ^
    Diversen
    Rangeren en opruimen.
    Rangeerpartij in de avonduren.
    Zo kan de 36 weer eens een luchtje scheppen.
    In deze tijd van het jaar is het groeizaam weer en kom je handen tekort om het onkruid een halt toe te roepen.
    Het remiseterrein naast spoor 1 is weer wat verder opgeruimd, de container is nu wel echt vol.
    En daarom wordt het tijd hem te laten legen.

    Naar boven ^