Nieuwsflits - Nummer 90


HOVM nieuwsflits nummer 90
Zaterdag 1 juni 2019

Nummer 90

Inhoud:


1022
Vervolg herstel ontsporingsschade.
Door de ontsporing en het roteren van de draaistellen zijn enkele stalen strips afgebroken. Ze moeten worden gelast.
Helaas blijkt dat er aan de onderzijde niet is bij te komen. De stootstrip zal er af moeten zodat er aan de buitenzijde gelast kan worden.
En schroef is niet los te krijgen, maar de stootstrip kan voldoende verdraaien zodat hij niet in de weg zit voor het lassen.
Te lassen materiaal is schoongeslepen.
Aantal lassen gemaakt.
Aan de deurenzijde moet ook een strip worden gelast. Ook hier gaat n schroef niet los, zodat de stootstrip gedraaid moet worden.
Ook deze strip is gelast.
Er worden meteen enkele kleine conserveringsacties gedaan.

Naar boven ^

1193
Hoofdschakelaars, beveiliging, spiegel.
Ook de 1193 krijgt nieuwe hoofdschakelaars.
Hiermee is de bedrijfszekerheid van de wagen aanzienlijk verhoogd.
De 1193 krijgt een aanpassing in de elektrische installatie.
Een PCC heeft geen beveiliging op het open staan van de deuren als op de hulpcontroller wordt gereden. Als je met een openstaande eerste deur de remise uitrijdt, wordt de spiegel eraf gereden en moet er een nieuwe op. Daar willen we vanaf.
We gaan niet de stand van de eerste deur controleren, maar de stand van de schakelaar waarmee de eerste deur wordt bediend. Dat is elektrisch veel eenvoudiger. 
De enkelpolige schakelaar is losgenomen.
De beide draden worden overgezet op een dubbelpolige schakelaar. Twee nieuw getrokken draden komen op het extra contact.
Die twee nieuwe draden gaan via diverse kabelkokers van de tram naar de rijremwals.
En worden daar aangesloten op het circuit van de hulpcontroller. Als de eerste deur nu niet wordt gesloten, kan de tram niet vanaf de hulpcontroller rijden en blijft de spiegel heel!
Na een succesvolle test wordt een spiegel geprepareerd voor de 1193.
En vervolgens gemonteerd.

Naar boven ^

1321
De 1321 gaat weer op z'n draaistellen.
De draaistellen van de 1321 stonden al een tijdje gereed.
Het wachten was op enkele herstelwerkzaamheden onder de wagenbak, die zijn nu gereed.
Eerste draaistel wordt onder de wagen geduwd.
Gevolgd door de tweede.
Zakken maar!

Naar boven ^


Voedingskabel
De voedingskabel ligt nog maar voor een klein deel in de kabelgoot, we gaan proberen er wat verder mee te komen.
De kabel moet regelmatig worden uitgelegd, om te voorkomen dat hij in de war raakt.
Zowel de voedingskabel als de netwerkkabels zijn gevorderd tot spoor 2.
Volgende stuk is net even voorbij spoor 2.
En weer wordt de kabel uitgelegd.
Bij spoor 2 komt een webcam voor ons beveiligingssysteem. Daarvoor wordt een netwerkcontactdoos aan de kabelgoot gemonteerd.
Vast op de goot.
Kapje er op.
Rechts een bevestigingssteun voor de webcam.
De hoogwerker kan naar de volgende plek.
Kabel nu tot in de hoek van het gebouw.
Nu komt het deel langs spoor 1.
Maar er staan teveel spullen om de hoogwerker te kunnen laten passeren.
Zo lukt het wel.
Maar de hoogwerker kan de draai om de elok niet maken, omdat er een stapel stenen in de weg staat.
Uurtje later staat de stapel stenen tegen een andere wand.
We kunnen weer verder.
Aangezien de kabels door de vakwerken van de dakconstructie heen moeten, moeten we minimaal zeven keer omhoog.
Telkens 4,5 meter verder.
Maar vooraan naast spoor 1 staan spullen in de weg, die moeten eerst opzij.
Gelukt, de hoogwerker kan weer verder.
Het is buiten al een paar uur donker als de kabels door het laatste vakwerk zijn gehaald.
Volgende dag het restant.
Maar er zitten spandraden van de bovenleiding in de weg voor de hoogwerker. Daarom besluiten we het laatste stuk goot over te slaan en de kabels al eerder naar beneden te voeren.
Er worden leidingen tegen de muur gemonteerd.
Beneden zit een aansluitkast van de vorstbeveiliging in de weg, die wordt verplaatst.
Kast is naar rechts verhuisd.
Zowel de voedingskabel als de overgebleven netwerkkabel zijn nu 'beneden'.
Pluggen in de muur.
En leidingen er op. De kabels komen nu uit in de hoek en worden later verder aangesloten.
Nu zit het deel tussen spoor 1 en het magazijn er in, dat is ruwweg de helft. Kortom, nu de andere helft nog.
Eerst vanaf spoor 5 richting spoor 12.


Naar boven ^

Watersmering
De watersmering mist nog acht van de 68 nozzles. Vier in de sporen 7, 8 en 9 en vier in de sporen 4, 5 en 6. En met die laatste gaan we nu beginnen.
Bestrating wordt opgenomen.
En nog wat meer dan nodig is voor de watersmering, aangezien er nog wat extra leidingen voor de toekomstige LED buitenverlichting de grond in gaan.
Daarna de geulen graven.
Vervolgens wordt eerst de watersmering aangelegd.
Er komen nu twee nozzles bij.
Beide zijn aangesloten.
En testen: het werkt voortreffelijk.
Daarna gaan de andere leidingen er in.
Een 230 volt kabel, een mantelbuis waar later bedrading doorheen gehaald wordt en een tyleenslang, bedoeld voor het bevloeien van nog te maken plantenborders.
De uiteinden worden tijdelijk opgebonden en vastgezet tegen de bovenleidingmasten.
Zand kan er weer in.
En dan het meest tijdrovende werk: herstraten.
Dit hele setje gaat tijdelijk onder de bestrating, wordt pas later aangesloten.
Ingegraven en dichtgestraat.
Meeste is dicht.
In dit deel moesten veel nieuwe stenen worden gebruikt, wat er voorheen lag was erg slecht.
Veel werk voor maar twee nozzles...
En er moeten er nog twee...
Maar hier komen alleen twee nozzles, geen andere leidingen.
Tyleen leiding erin.
En de laatste twee nozzles van sporen 4, 5 en 6 zijn aangesloten.
Testen: prima.
Daarna weer straten.
Grootste deel zit weer dicht.

Naar boven ^

Werkplaats
Paar kleine klusjes.
Voor de washoek in de werkplaats zijn al weken geleden wandtegels besteld. We konden ze ophalen bij de leverancier.
Op de plaats waar de Dyson handendroger komt te hangen, is hout tegen de muur geschroefd.
Het frame van het rek waar de droogkasten voor de laselektroden op komen te staan, is tegen de muur geschroefd. De schroefkoppen worden nog even aangetipt met verf.
De uithouders moeten er nog opgezet worden.

Naar boven ^

Museuminrichting
Voor de museumwinkel is nieuw meubilair aangeschaft.
Alles is op maat gemaakt en past qua materiaal bij de nieuwe vloer.
Lange smalle kast.
Verkoopmateriaal kan worden uitgestald op de kast en er later ook weer in worden opgeborgen.

Naar boven ^

Exploitatie
Diverse ritten.
De 1165 tijdens een instructierit op Plein 1813.
Hetzelfde plein, andere tram.
De 1210 en 265 met 769 reden voor de donateurs van het HOVM.
Scheveningen Haven.
Rondrit met de 36. Eindpunt Nootdorp.
Ontmoeting met de 1210 op Voorburg Station.
Driehoek Volmerlaan.
De 1165 op het Kerkplein.
En tijdens een instructierit naar Voorburg Station. Even wachten op de brug.
Tourist Tram 1101 aan het Noorderstrand.
Motorwagen 265 met aanhangwagen 769 zijn net de Laan van Meerdervoort overgestoken.

Naar boven ^

Diversen
Diversen.
De oude hoofdschakelaars van de 1321.
Vervangen door nieuwe.
En de oude hoofdschakelaars van de 1337.
Eveneens vervangen.
Een aantal bestuurdersstoelen wordt gereviseerd. De eerste wordt uit elkaar gehaald.
Levert een hele verzameling onderdelen op.
De gele lissen in de vijver bevestigen dat het lente is door te bloeien.
Fraai gekleurde bloemen.


Naar boven ^