Nieuwsflits - Nummer 9


HOVM nieuwsflits nummer 9
Zaterdag 1 september 2012 

Nummer 9

 

Inhoud:



36
In september zal het eerste daklinnen op de 36 komen, voordat dat gebeurt worden eerst alle gaten die straks nodig zijn voor het doorvoer van kabels, opgemeten.
De meetploeg op het dak.

Naar boven ^


265
De 265 blijft problemen geven met de sleepbeugel. Oorzaak is dat het kruis in de sleepbeugel eigenlijk niet op de juiste plaats zit. De beugel was oorspronkelijk langer, maar dat werkt niet meer op het huidige bovenleidingnet, waarbij de rijdraad is opgehangen alleen nog rekening houdend met pantograaf stroomafnemers die op de tram 'boven' een draaistel staan. Daardoor staat de stroomafnemer altijd ongeveer in het midden van het spoor. Een sleepbeugel waarvan de sleper ver achter de tweede as uitkomt, zal uitzwaaien in de boog, zelf zover dat de koolstaaf naast de bovenleiding kan komen. Daarom is de sleepbeugel van de 265 (en ook van de 164) ingekort. Dat kan alleen aan de onderzijde, maar daardoor zit het kruis verhoudingsgewijs laag. Het beugeldeel boven het kruis bestaat uit twee relatief slappe buizen en is dus ook nog eens relatief lang. Bij het minste of geringste blijft de koolstaaf haken en verbuigen de bovenbuizen. Daarom is besloten om het bovendeel te versterken. Er zijn twee parallelbuizen aangebracht die het bovendeel stijver maken. Niet origineel, maar het werkt wel. Totdat er een nieuwe beugel is gemaakt waarbij het kruis wel op de juiste plaats zal zitten, moeten we het hier even mee doen.
De 265 in dienst.
 
De sleepbeugel is ergens blijven haken en is als gevolg daarvan scheef getrokken.
 
De buizen zijn heetgestookt en gericht, een parallelbuis is naast de normale buis vastgezet.
 
Met slangenklemmen zijn beide buizen tegen elkaar geklemd.
 
En alles netjes met aluminumverf geschilderd, zodat het niet zo opvalt. 
En nu nog een keer een nieuwe beugel maken!

Naar boven ^


1187
Zoals al eerder gemeld wordt de 1187 onttakeld voor het leveren van onderdelen. Omdat dringend zaken nodig zijn voor het herstel van partytram 1302, wordt de wagen tussendoor van zijn draaistellen gelicht.
De 1187 is gelicht. Een van de draaistellen is er onder vandaan gehaald.
We hebben onderdelen nodig die net boven het draaistel aan de wagenbak zijn bevestigd. 
Nu de wagen toch in de werkplaats staat, wordt meteen de stroomafnemer er afgehaald. Het is een Amsterdamse stroomafnemer waar wij niets aan hebben, maar hij zal opzij worden gezet om later op de Kasselse 282 te worden geplaatst.
Door sterke roestvorming in combinatie het het heffen van de wagen is er een grote zijruit gesprongen.  
Niet prettig om er dan nog in te werken, dus die zijruit gaat eruit. 
Zo, opgeruimd staat netjes.

Naar boven ^


1210
De motorgenerator (MG) van de 1210 is al een tijdje defect. Aangezien de  PCC dag voor de deur staat en het nog flink wat werk is om hem te herstellen, lenen we de MG van de 1101, die buiten dienst staat met een tractieprobleem. Die gaat in de 1210 en zodra de oude MG van de 1210 is hersteld schuift die door naar de 1101. 
Gelukkig zijn de meeste onderdelen van de PCC's uitwisselbaar!
De defecte MG van de 1210. Het anker is defect en moet worden vervangen.
De 1101 is zijn MG kwijt. 
En die gaat naar de 1210. 
De MG ruimte van de 1210 is aan de krappe kant, net enkele millimeters minder dan bij de gemiddelde PCC. Daarom is het nog een heel gedoe om de MG op de juiste manier op z'n plaats te krijgen.
Maar uiteindelijk is het gelukt en kunnen we testen. 
Op de avond voorafgaande aan de PCC dag kan de 1210 na een succesvolle testrit weer in dienst!

Naar boven ^


1302
De 1302 verkeert in de laatste fase van herstel. Er is veel vraag naar de wagen (verhuur), dus de druk is groot om hem weer rijvaardig te krijgen. Bovendien willen we de wagen graag kunnen inzetten bij de komende PCC dag. Er wordt daarom op meerdere doordeweekse avonden doorgwerkt om hem af te krijgen.
De 1302 staat in de wagenwerkplaats.
Herstel van de bekabeling. 
Een van de draaistellen is weggereden om ruimte maken voor de werkzaamheden. 
Boven elk draaistel zijn twee aansluitkastjes. In elk kastje komen twee tractiekabels uit waar de aansluiting voor de motoren in het draaistel op wordt gemaakt, in een van de twee zitten ook de stuurstroomkabeltjes voor de aansturing van de trommelremmen en de railremmen, alsmede de terugkoppeling van de stand van de trommelremmen.
Dit is het 'eenvoudige' kastje met alleen de tractiekabels. 
Alle kabeltjes in het 'moeilijke' kastje zijn aangesloten.
De afdekplaten van de aansluitkastjes wordt verbeterd. De oude isolatie is eruit gehaald en wordt vervangen door platen pertinax. Hier liggen deksels en pertinax platen met een lijmlaag te wachten op het moment dat ze op elkaar worden gelegd.
Na droging worden de platen met een randje acrylvoegkit onder de wagen bevestigd. 
Dit zou nu helemaal waterdicht moeten zijn!
Nu is het eerste draaistel aan de beurt.
De collectoren van de motoren van het eerste draaistel worden schoongemaakt en ontdaan van enkele brandpareltjes.
De taatsschaal en de bovenranden van de ventilatiekanalen van de motoren zijn schoongemaakt en ingevet.
Beide draaistellen staan gereed om terug onder de wagen te gaan.
Nadat de wagen op zijn draaistellen is gezet en alle verbindingen zijn gemaakt, wordt eerst drooggeschakeld (testen zonder de 600 volt), waarna de wagen de remise in wordt gesleept om onder de draad te komen. Spannend moment. Gelukkig blijkt alles goed te functioneren!
Eerst testrijden in de remise, dan naar buiten. 
Gereed voor de testrit op het tramnet. Voor de zekerheid rijdt de 1165 ervoor, om bij een eventueel defect de wagen meteen weg te kunnen slepen. 
De testrit verloopt naar wens.
De volgende rit wordt 'los' gereden. Na flink wat kilometers wordt de wagen vrijgegeven voor de exploitatie en ruim op tijd voor de PCC dag.

Naar boven ^


Kassel 282

Na het vertrek van de 269 is de 282 aan de beurt om zijn afscheid van Den Haag voor te bereiden. De wagen wordt van de remise Zichtenburg naar de Frans Halsstraat overgebracht. Vanwege de conditie van de wielbanden gebeurt het transport na het einde van de exploitatie. Na een overnachting op het remiseterrein (er was geen ruimte om de wagen binnen te stallen) is de stroomafnemer verwijderd (blijft in Den Haag) en vervangen door de Amsterdamse stroomafnemer van de 1187. De daarop volgende nacht is de 282 overgebracht, eveneens na de exploitatie, naar de remise Scheveningen, waar de wagen op een latere datum zal worden weggehaald om uiteindelijk op een locatie in Amsterdam te zullen eindigen.

Enkele dagen voor het overbrengen wordt de 282 gerangeerd om voor op de put te komen.
Op een vrijdagavond komen 1304+1165 de 282 ophalen uit de remise Zichtenburg.
Via de lijnen 4, 6 en 12 wordt naar de remise Frans Halsstraat gereden. 
De combinatie op de Escamplaan even voor het Monnickendamplein.
En hier bij de halte Nunspeetlaan. Om te zorgen dat de 282 verlicht is rijdt hij mee met opstaande stroomafnemer.
In de nacht van vrijdag op zaterdag staat de 282 geparkeerd op het remiseterrein van het HOVM.
Op zaterdagmorgen gaat de wagen richting wagenwerkplaats.
In de wagenwerkplaats is geen bovenleiding, daarom wordt de 282 het laatste stukje naar binnen geduwd.
De bestuurderscabine van de 282.
De Stemmann G-beugel gaat plaats maken voor de ex-beugel van de 1187.
De G-beugel is van het dak af en wordt afgevoerd.
Een stroomafnemer lijkt niet zo groot als hij op het dak van een tram zit, maar als je er naast staat...
De Haagse beugel wordt buiten geparkeerd, de Amsterdammer gaat mee terug naar binnen.
En komt uiteindelijk op het dak van de 282 terecht. Stroomkabel aansluiten, beugeltouw vastmaken en wagen onder de draad.
En hij kan uit zichzelf weer rijden.
In de nacht van zaterdag op zondag, weer na einde van de exploitatie, gaat het transport richting Scheveningen.
Het laatste stukje in Scheveningen vanaf de Harstenhoekstraat op eigen kracht, omdat anders het koppelstel PCC's wordt opgesloten.
Klein uitstapje:  Kassel 269 is inmiddels in Wehmingen (Duitsland) en heeft daar zelfs al gereden.

Naar boven ^


Werkplaats
De werkplaats wordt opgeknapt. Omdat we er ook nog moeten kunnen blijven werken, gaat het opknapwerk in verschillende stappen.
De stalen raamkozijnen zijn lichtgrijs geschilderd.
 
De vloer is voorzien van een laag betonverf.
 
Verschil met de oude situatie duidelijk zichtbaar! Ziet er mooi  uit en is beter schoon te houden.

Naar boven ^


Exploitatie
Behalve de speciale dagen rijden we elke zondag onze 'gewone' ritjes. Daarnaast wordt het gebouw regelmatig verhuurd voor feesten, partijden en bijeenkomsten.
In dit seizoen is verschillende malen frequent gereden tussen de kunst en antiekmarkt op het Lange Voorhout en het HOVM.
 
Onderweg naar het HOVM komen we de 1022 tegen op het Korte Voorhout.
 
Een van de populaire lange ritten is die naar Delft.
 
In Delft kijken of de spoorwegtunnel al opschiet!
 
Even pauze aan Delft Tanthof.
Ook in dit seizoen dagen met veel regen...
 
Maar ook dagen met stralend weer! Daar genoten de deelnemers van een bijeenkomst in het HOVM van op een doordeweekse dag, toen zij rond het middaguur buiten van hun de lunch konden genieten.

Naar boven ^


PCC dag 2012
Eens in de twee jaar wordt de PCC in het zonnetje gezet. Voor de verbouwing van het HOVM in 2008 was dat in de oneven jaren, sinds 2010 in de even jaren. Dit jaar was het weer zover en op 19 augustus gingen vele PCC's de straat op.
Korte tijd voor de PCC dag is de driewagentram, bestaande uit 1304+1165+2101 getest op het remiseterrein.
 
In de ochtenduren gaat het nog bijna mis. De 1315 moet naar het HOVM, maar de defecte slijptram 1139 staat ervoor. De 1022 komt te hulp en haalt de 1139 even opzij zodat de 1315 op pad kan.
 
In het HOVM worden de meeste PCC's buiten gezet, inclusief de net gereedgekomen 1302.
Op de sporen 10, 11 en 12 resteren alleen nog twee werkwagens.
 
In de zaal boven heeft de Haagse Module Groep hun fraaie modelbaan opgezet.
 
Met als grote blikvanger het station Hollands Spoor.
Op een apart tableau was een model van de remise Frans Halsstraat (HOVM) te zien!
 
Tijdens de eerste rit zien we de 1302 en 1210 aan het eindpunt van lijn 11 in Scheveningen. Twee wagens die een week ervoor nog niet rijvaardig waren...
Koppelstel 1304+2101 langs het water van de Conradkade.
 
De 1315 rijdt voor het eerst meetritten waarbij ook het publiek mee kan.
 
En de 1337 rijdt heen en weer op het remiseterrein om het typische thyristorgeluid te laten horen.
De 1210 vertrekt vanaf het museum.
Overstappen van de kaartverkopers aan de halte Jacob Catsstraat.
 
Het driewagenstel 1304+1165+2101 rijdt de Laakkade op.
Tussenstop op het Kerkplein.
 
De 1302 op het Rijswijkseplein.
 
De 1022 kruist de Burgemeester van Karnebeeklaan.
 
Tussenstop aan het Statenkwartier.
 
De 1210 op de Koningin Emmakade.
Het Buitenhof met 42 meter PCC.
 
En vervolgens op het Korte Voorhout.
 
Zeer geslaagde dag. Helaas vanwege het extreem warme weer minder bezoekers dan gehoopt. Maar in 2014 weer een nieuwe PCC dag!

Naar boven ^


Tuin en vijver
De vijver is gereed, het werd tijd voor bewoners!
De border voor de entree is beplant met bolchrysanten.
 
Nieuwe bewoners voor de vijver.
 
Een groep van 10 goudwindes krijgt 11000 liter water tot hun beschikking.
Na drie jaar bouwen eindelijk compleet!

Naar boven ^