Nieuwsflits - Nummer 89


HOVM nieuwsflits nummer 89
Woensdag 1 mei 2019

Nummer 89

Inhoud:


1101, 1180, 1193
Diverse werkzaamheden aan onze Tourist Trams.
De 1101 heeft onderhoud gehad en wordt gekeurd.
Een meter is aangesloten om de rij- en remstromen te meten.
Tijdens de testrit worden onder andere ook de trommelremvertraging en noodremvertraging gemeten.
De voorkoppeling van de 1180 kan niet meer opgehangen worden, omdat het ophanghaakje gebroken is. We gaan een nieuwe maken.
Stalen onderdelen gelast, geslepen en geboord.
En in de juiste vorm gebogen.
De 1180 heeft een elektrische storing waar we niet uitkomen. Achter de 1165 gaat de wagen naar remise Scheveningen.
Daar worden we geholpen door een paar echte HTM monteurs die vroeger nog aan de PCC's hebben gewerkt.
En zoals gehoopt lukt het hen de storing te vinden en op te lossen! Dank!!
Van de 1193 wordt de afstelling van de antislip installatie gecontroleerd.
Die blijkt in orde.
Poosje later gaat de 1193 naar de werkplaats aan de Lijsterbesstraat voor wat kleine werkzaamheden.

Naar boven ^

1302, 1321
Kleine klusjes aan enkele 1300'en.
Net als de 1193 gaat de 1302 voor een kort bezoek naar de werkplaats in de Lijsterbesstraat.
De 1321 krijgt de herstelde schortplaten terug.
En er zijn nog wat kleine oneffenheden geplamuurd op het voorscherm.

Naar boven ^

Wachthuisje
Het wachthuisje De Kieviet is enkele jaren geleden helemaal geschilderd. Bijna helemaal, want het bleek dat de plank boven aan de voorzijde helemaal verrot was. Daar moest een nieuwe voor komen. De speciaal hiervoor geschaafde plank is alweer een tijdje binnen. Vanwege het inmiddels betere weer gaat deze klus nu uitgevoerd worden.
De voorste plank van de dakrand mist al een tijdje.
De nieuwe plank ligt er voor om te zien of hij wel lang genoeg is... Dat moet lukken.
Zo'n zes meter lang, past niet in de werkplaats. Daarom wordt hij in de remisehal op maat gezaagd.
De plank was duur in aanschaf, omdat hij over de hele lengte in een speciaal profiel moest worden geschaafd.
De linkerzijde wordt in verstek gezaagd.
Dat is gelukt.
Vervolgens het dak op van het huisje om de juiste lengte voor de plank te bepalen.
Nu kan de rechterzijde worden gezaagd.
Als het nu te kort is moeten we weer een nieuwe plank laten maken...
De plank is geschuurd en wordt behandeld met kleurvernis.
Dat zal een paar keer moeten gebeuren om hem op kleur te krijgen.
Ook de achterzijde van de plank krijgt een vernislaag.
Begint ergens op te lijken.
Met zonnig weer wordt de plank bevestigd op het wachthuisje. Eerst met lijmtangen. Gelukkig blijkt de lengte precies goed te zijn.
Nu wordt hij vanaf de binnenzijde met schroeven vastgezet.
En kan het plafond er weer in.
Plafondplanken zijn teruggezet.
Originele afdeklatje teruggeplaatst.
Aan deze zijde was het latje gesneuveld bij het uit elkaar halen een paar jaar geleden. Daarvoor is een nieuwe gemaakt. Moet nog op kleur worden gebracht.
Daarmee is het constructieve werk gereed.
Na een paar keer kleurvernis past de nieuwe plank wat beter bij de rest.
Het hout aan de voorzijde krijgt altijd als eerste slagregens tegen zich aan en is alweer behoorlijk dof.
Dat krijgt daarom een vernislaagje. Vernis over de tekst is gevorderd tot de letter I.
En nu de hele voorzijde.
Klaar.
Het houtwerk glimt weer.
Kan het huisje er voorlopig weer tegenaan.

Naar boven ^


Werkplaats
Deze maand niet veel verder gekomen.
Toch wel vooruitgang: de onderdelen van het rek voor de droogkasten zijn in de lak gezet.
Frame ligt te drogen.


Naar boven ^

Voedingskabel
We gaan weer verder met het leggen van een nieuwe voedingskabel in de kabelgoot net onder het dak. De kabel zal zorgen voor voldoende elektrisch vermogen voor nieuw ge´nstalleerde apparatuur bij spoor 1, zoals de watersmering en de laadpaal voor elektrische auto's.
De kabel hangt al boven het magazijn. Vanaf het magazijn gaan we eerst het deel doen naar de eindbestemming vooraan spoor 1. Het deel naar de werkplaats, waar de verdeelkast hangt, komt later aan de beurt. Probleem is wel dat we hier de hoogwerker nodig hebben en dat de bestrating behoorlijk verzakt is.
Daar sta je dan, als hoogwerker...
Bstrating deels opgenomen.
En wat hoger teruggelegd. Sluit nu aan op de betonplaten.
De hoogwerker is er nu probleemloos overheen gereden. Volgende deel van de bestrating wordt hersteld.
De ruimte achter de sporen is beperkt en wordt deels ingenomen door een omkaste compressor. Het blijkt lastig om met de hoogwerker overal langs te rijden zonder in de put te belanden.
Maar uiteindelijk staat de hoogwerker op de juiste plaats en kunnen we verder met het doorvoeren van de voedingskabel.
Er gaat ook nog een netwerkkabel mee de goot in. Beneden wordt voorkomen dat de kabels in de knoop raken.
Zonder hoogwerker hadden we dit niet gered.
Aangezien de kabelgoot aan beugels hangt, kunnen de kabels er niet zomaar ingelegd worden. Moeten telkens door een beugel gevoerd worden. En om het makkelijker te maken liggen er al de nodige kabels in de goot...
Toch is alles weer een stukje verder gekomen. Maar we zijn nog even bezig, want de voedingskabel is maar liefst 120 meter lang.
De bestrating is hier in elk geval opgeknapt. Niet alleen fijn voor de hoogwerker, maar ook voor degenen die hier lopen.

Naar boven ^

Museuminrichting
Het tentoonstellingsgedeelte van het museum wordt opnieuw ingericht. En dat moet half april gereed zijn, want dan wordt het museum opnieuw geopend. Nog even de schouders eronder!
Begin april wordt er nog hard gewerkt aan de nieuwe vloer.
Gelukkig komt de vloer op tijd gereed.
Nodige reparaties en schilderwerk aan de muren wordt uitgevoerd.
De modelbaan is aangepast en uitgebreid met een elektrische schakeling zodat het publiek invloed kan uitoefenen op het rijden. De baan gaat op transport.
Installatie van de baan in het HOVM.
Het materieel wordt anders over de sporen verdeeld. De draaistellen van de 1321 worden alvast voor de wagen op spoor 12 geplaatst.
De 614 wordt gerangeerd door de 57.
Van alles wat op het remiseterrein.
Binnen worden de nodige onderdelen voor de expositie opgehangen.
De vloer van de remise wordt schoongemaakt.
Evenals het materieel.
Nieuwe infoborden met informatie over het tentoongestelde materieel.
Op de dag van de opening bekijken de genodigden de nieuwe opstelling.
HTM directeur Jaap Bierman houdt een toespraak.
Wethouder Robert van Asten aan het woord.
De openingshandeling: Jaap Bierman en Robert van Asten rijden de 57 door een groen-geel lint. De nieuwe museuminrichting is officieel geopend.

Naar boven ^

Exploitatie
Diverse ritten.
Op de dag van de Haagse Geschiedenis rijdt de 36 ritten voor het publiek.
Het busmuseum doet ook mee.
De 36 voor station Hollands Spoor.
Op het Plein had het HOVM een stand die druk bezocht werd.
Succesvolle dag!
De 1210 tijdens een besloten vervoer op het nieuwe spoor op de Schedeldoekshaven.
En samen met de 1101 op het Kerkplein.
Dezelfde 1101 aan het eindpunt Vrederust.
En tijdens een instructierit op de Gevers Deynootweg.

Naar boven ^

Diversen
Diversen.
Een van de klapramen van de 36 werkte niet meer omdat een scharnier was losgeraakt.
Hersteld.
Koplampglas van de 265 is kapot gegaan. De vervanger ligt links. Niet origineel, maar wel een stuk veiliger.
De koplamprand wordt eerst nog stevig gepoetst.
Mooier geworden dan het was.
Ook de planten in de vijver worden wakker met een lentegevoel. Deze boterbloem laat zien dat hij gele bloemen heeft.
Waterdrieblad in bloei.
De waterpomp die water vanuit de vijver door de kanaaltjes pompt, is eind vorig jaar defect geraakt. Er is een nieuwe pomp aangeschaft. Om hem elektrisch aan te kunnen sluiten moet er een put opengemaakt worden.
Er zijn twee van deze putten, waar diverse kabels bij elkaar komen. Inmiddels werkt de pomp weer.


Naar boven ^