Nieuwsflits - Nummer 88


HOVM nieuwsflits nummer 88
Maandag 1 april 2019

Nummer 88

Inhoud:


1022
Hoofdschakelaars.
Tijdje geleden hebben we een hele serie nieuwe hoofdschakelaars voor onze PCC's gekocht. Het wordt tijd om ze te plaatsen. De 1022 krijgt de eerste set. De oude schakelaars zijn verwijderd en een C-railtje is vastgezet op het montageboard.
De nieuwe schakelaars zijn vastgezet en aangesloten.

Naar boven ^

1193
Het voorste koppelingophanghaakje van de 1193 is gebroken. Er komt een nieuwe op.
Het oude type bevalt niet, het is zwak geconstrueerd en breekt snel. Daarom maken we ze zelf en dan net een beetje steviger. Stalen strip en stalen rondstaf.
Op lengte gezaagd.
Aan elkaar gelast en geslepen.
Gaten geboord.
In de juiste vorm gebogen.
Gemonteerd en in de menie gezet.
Dagje later in de grijze verf.

Naar boven ^

1321
Verder met het schuren en plamuren van de wagenbak.
Plamuur boven het ventilatieluikje.
En aan de achterzijde.
Ook boven de bufferbalk moest wat gevuld worden.
Lastige plaatsen om te plamuren.
Schoonmaken aan de onderzijde van de wagenbak.
Conserveringswerk aan de onderzijde.
Het dak wordt stofvrij gemaakt.
Evenals de voorzijde.

Naar boven ^


Museuminrichting
Het tentoonstellingsgedeelte van het museum wordt opnieuw ingericht. Een van de onderdelen daarvan is het laten leggen van een nieuwe vloer. Om op de kosten te besparen halen we zelf de oude vloer eruit.
Er is een slim apparaat gehuurd waarmee de oude vloer verwijderd kan worden.
Het ding steekt de vloerplaten los van de ondergrond.
En het gaat nog snel ook.
Beetje een rommeltje.
De container is vol, een deel van het materiaal wordt tijdelijk achter de container gelegd.
Een modelbaan wordt onderdeel van de tentoonstelling. De baan bestaat uit delen.
De delen gaan op transport.

Naar boven ^

Werkplaats
Verder met de washoek.
Er is een spiegel gekocht, deze wordt opgehangen.
Met speciale spiegelkit wordt hij vastgezet.
Direct op het hout gelijmd.
Een nieuwe lasdoos wordt op de kabelgoot bevestigd.
Nieuwe wandcontactdoos op de muur.
Gemonteerd.
En ook de lichtschakelaar is vervangen.
Voor de voeding van de droogkastjes voor de laselektroden komt er een aparte WCD.
Zit boven het nog te monteren rek.
Buigen van wapeningsstaal.
Komt in het dicht te storten putje als krimpwapening.
Meeste zit erin.
Beton is op. Er moet nog wat worden bijgemaakt.
Nu helemaal gevuld.
Weekje later netjes hard geworden.
Verder met de waterleiding. Aanpassing: er komen twee losse muurplaatjes voor de kraan.
Gaten geboord, pluggen erin.
Geen soldeerverbinding meer, alleen nog knelverbindingen.
Verlengstukken op de muurplaten.
Op de muur en de S-koppelingen er op.
En de mengkraan bevestigd. Alles blijkt nu waterdicht, dus kunnen we verder met de bevestiging van de plaat hout die ervoor komt.
De plaat komt een stukje van de muur, in verband met de leidingen. Eerste balk tegen de muur.
Lastig balkje bovenin.
Drie doorvoeren voor de waterleiding.
Begint vorm in te komen.
Nog wat balkjes er tussenin.
De wand wordt later betegeld, dus moet voldoende stijf zijn.
Tijd om de houten plaat op maat te maken.
Mengkraan is weer verwijderd.
En de kraan bleek toch te ver uit te steken, daarom kortere verlengstukken gemonteerd.
Hoek uit de plaat gezaagd, nu worden twee gaten geboord voor de mengkraan.
En de plaat is tegen de balken vastgezet.
Volgende stap is een houten omkasting te maken van de rioleringspijp.
Een houten balk tegen een van de twee planken.
Zo moet het ongeveer worden.
Nu moet er nog een elektriciteitsleiding in.
Dozen en leiding gemonteerd.
Hier komen een schakelaar en een WCD voor ons ultrasoon reinigingsapparaat.
Nu is de omkasting compleet.
Gaten boren in staalprofielen.
Allemaal onderdelen voor het rek waarin de droogkasten voor de laselektroden komen te staan.
Waalshuid verwijderen van de onderdelen.
Kan nu verder verwerkt worden.
Vier delen zijn aan elkaar gelast en vormen de basis van het rek.
Vastgezet aan de muur.
Op de hoeklijnen komen planken, daarop de kasten. De schuine strippen dragen een deel van het gewicht.
Nog wel even slijpen!
Rek is in de menie gezet.
Net als de andere onderdelen.


Naar boven ^

Exploitatie
Diverse ritten.
De 1101 rijdt instructie.
Instructierit in de avonduren.
De 1101 en de 36 staan gereed voor een rit.
De 36 in het centrum.
De 1101 op lijn 1.
Instructierit met de 57.
Mmm, misschien moeten we de put eens uitbaggeren...
De 1210 heeft net een besloten vervoer gereden.
Instructierit met de 1165.
Schoonmaken van een van de Tourist Trams.

Naar boven ^

Diversen
Diversen.
Regelmatig worden de wielen gemeten. Dit is een wiel van de partytram.
Behalve het wielprofiel wordt ook de afstand tussen de wielen (de speermaat) gemeten.
Buiten staan nog een paar trams te wachten op hun beurt.
De 1101 op de put.
De volgende.
Ook de buitenlijner. Later blijkt dat hij wordt afgekeurd op wielflenshoogte, dat betekent dus nieuwe wielbanden aanbrengen.
Blauwe druifjes kleuren de border.
Er zijn meer planten die merken dat de lente er aan staat te komen.
Er staan nog twee werkbanken buiten die naar binnen moeten. Er is ruimte voor gemaakt.
Handige palletwagen.
Weer een werkplek erbij.
Dit onkruid moet weg.
Wat er nog staat is het loof van uitgebloeide narcissen, dat moet nog even blijven staan.
De nodige plantjes zijn gehaald.
Nu nog de grond in.
Dat staat beter dan het onkruid.
Op naar de lente!


Naar boven ^