Nieuwsflits - Nummer 87


HOVM nieuwsflits nummer 87
Vrijdag 1 maart 2019

Nummer 87

Inhoud:


215
Railremmen en deuren, vervolg.
De dempweerstand van de railremmen van de 215 moet nog aangesloten worden. dat gebeurt met dit kastje.
Vastgezet onder de wagen.
En het deksel erop.
Verder met de revisie van een deurcilinder. Er wordt een nieuwe rubber pakking gemaakt met behulp van een holpijp.
En de boutjes waarmee de cilinderkop wordt vastgezet, zijn omwikkeld met teflon tape.
Verder is de schroefdraad van de bevestigingsgaten met een tap schoongemaakt.
De cilinder wordt in elkaar gezet.
Testen van de cilinder.
Nauwelijks nog lekkage, goedgekeurd!
De cilinder is teruggeplaatst in de 215.
Houten bekleding teruggeplaatst.
Geleiderail teruggeplaatst.
En alles zit weer aan elkaar.
Gereed.

Naar boven ^

1321
De wagenbak wordt verder geschuurd. Twee nieuwe koppelingophanghaakjes worden gemaakt.
Achterzijde is geschuurd.
Met de schuurmachine op de zijkant.
De kapjes van de bermlampen zijn verwijderd.
Worden apart schoongemaakt.
Veel werk om alles glad te krijgen.
Met de hand nalopen.
Eerste plamuur.
Ook aan de achterzijde.
De koppelinghaakjes aan voor- en achterzijde zijn gebroken. Er worden nieuwe gemaakt.
Een oud haakje is platgeslagen om als voorbeeld te dienen. De twee nieuwe hebben bredere strippen, de verwachting is dat die langer mee zullen gaan.
In de juiste vorm gebogen.
Haakjes worden in de menie gezet.

Naar boven ^


Muur
Afronden herstel muur.
De hekhelft die aan de afgebroken kolom hing, is weggehaald.
Geparkeerd.
Tijdelijk een bouwhek over het spoor.
Muur dichtgezet met platen hout.
De stenen die uit de put zijn gehaald, staan nu gereed voor de metselaar.
De kolom is met vijf chemische ankers opnieuw geplaatst, de muur is daarna dichtgemetseld.
Op een paar stenen na.
Aan de buitenzijde compleet.
Vaste hekwerk teruggeplaatst.
En het metselwerk gevoegd.
Ook aan de binnenzijde.
Alles gereed. Hopen dat het nooit meer misgaat!

Naar boven ^

Werkplaats
Verder met de washoek.
Er is een tijdelijke lat tegen de muur bevestigd. Daar komt straks een houten plaat op te staan.
De plaat multiplex wordt eerst op lengte gezaagd.
Daarna worden gaten geboord waar straks de schroeven in gaan.
Plaat tegen de muur, nu nog een kwestie van vastschroeven.
Die zit.
Volgende plaat.
Deze komt er boven.
Muur ziet er zo al een stuk netter uit.
De boiler wordt opgehangen. Direct erna gaat hij weer van de muur af, want die moet nog geschilderd worden.
Schoonmaken van de muur.
Er komt aardig wat vanaf.
Het kan alleen maar beter worden...
Eerste keer wit.
Tot en met de deur.
Schilderen vanaf de ladder bij de moeilijk bereikbare stukken.
Uiteindelijk is alles twee keer geschilderd.
Tot aan de smidse. Rechts daarvan doen we een andere keer.
Boven de eerder bevestigde twee houten platen mist nog een stukje. Dat gaat er nu op.
Nu is deze muur helemaal afgedekt.
Dit blijft niet zo. Deel wordt betegeld, deel geschilderd.
De boiler heeft een elektrische aansluiting nodig. Nu de muur geschilderd is, kan de wandcontactdoos op de muur.
Met een leiding naar de kabelgoot.
De waterleiding is afgesloten. We gaan de oude kraan en uitstortgootsteen verwijderen.
Er komt een extra stopkraan in de toevoerleiding.
Inclusief keerklep en aftapkraantje.
De boiler is voorzien van twee flexibele leidingen.
Wordt nu definitief op z'n plaats gehangen.
Nu weten we precies waar de waterleidingen naartoe moeten lopen.
Eerst de oude spullen van de muur halen.
De nieuwe mengkraan ligt al klaar.
Houten plank tegen de muur.
Daar komt de muurplaat op.
Intussen door met schilderen van de muur. Onder het wit komt blauw, net zoals we in de rest van de werkplaats hebben gedaan.
Links maar een smal strookje, omdat hier ook nog een houten plaat tegen de muur komt.
De muurplaat heeft twee soldeeraansluitingen voor 15 mm buis.
Gesoldeerd en voorzien van verlengstukken.
Zo moet het worden.
Rest van de buizen wordt vastgezet met knelfittingen.
Leidingen naar de toevoer en naar de boiler.
Zie je straks niets meer van, er komt een plaat overheen.
Drukbeveiliging voor de boiler.
Ook flexibele leidingen aan de handenwasbak.
We zijn er bijna.
Kraan gemonteerd.
Twee hulplatten waar een spiegel moet komen.
Heeft niets met de washoek te maken, maar we pakken het wel meteen mee. Twee droogkastjes voor laselektroden, die we ooit van HTM hebben gekregen. Ze komen naast de smidse aan de muur te hangen.
Voorraad elektroden is er uit gehaald.
Schoon zijn ze niet, schoonmaken is het devies.
Beide kastjes worden onder handen genomen.
Dat is beter.
Om de (zware, indien gevuld) kasten aan de muur te kunnen hangen, wordt een stalen rek op maat gemaakt.
Stalen hoeklijnen.
Gaten erin zodat er schroeven doorheen kunnen.
Vroeger zat hier een afvoer, deze is al jaren buiten dienst. We gaan het gat dichtmaken.
Betonmortel ligt gereed.


Naar boven ^

Wissel
Een van de wissels in het hoofdspoor loopt niet goed meer om.
Wissel wordt opengemaakt om te zien wat het probleem is.
Veermechanisme zit vast, heeft onderhoud nodig.
Alles mee naar binnen.
De zaak wordt met enige moeite uit elkaar gehaald en schoongemaakt.
Alle onderdelen zijn opgeknapt.
Ingevet en in elkaar gezet.
Terug in het wissel en afstellen. Wissel werkt weer zoals het zou moeten.

Naar boven ^

Pekelen
Alweer sneeuw verwacht? Pekelen!
Eindpunt Arnold Spoelplein in Loosduinen.
Normaal komt de H5 hier niet tijdens het pekelen. Door een gasexplosie in de Jan van der Heydenstraat was die straat echter afgesloten voor tramverkeer.
Antoniushove.
Op de Weigelia bij winkelcentrum Leidsenhage.
Halte Leidschenveen.
Tweede rondje: weer in Loosduinen, nu met sneeuw.
Zit er weer op voor vannacht.

Naar boven ^

Exploitatie
Diverse ritten.
Flink besloten vervoer, inzet van drie PCC's.
De 1302 in de keerdriehoek Volendamlaan.
En aan Scheveningen Haven.
De 1165 rukt uit.
In Delft Tanthof naast lijn 1.
De 1180 rijdt een testrit. Oude keerlus Moerwijk.
En ook de 1180 in Delft Tanthof.

Naar boven ^

Diversen
Diversen.
Aan de 36 worden wat kleine reparaties verricht.
En de belkoorden worden ingesmeerd met leervet om ze soepel te houden.
De eerste bloeiende narcissen dit jaar.
Tijdje later wat meer zon en nog meer bloemen.
Helaas is het niet elke dag zonnig. Remiseterrein na een fikse bui regen.

Naar boven ^