Nieuwsflits - Nummer 86


HOVM nieuwsflits nummer 86
Vrijdag 1 februari 2019

Nummer 86

Inhoud:


215
Railremmen en deuren, vervolg.
De railremmen van de 215 zijn voorzien van een dempweerstand. Deze heeft tot doel om bij het uitschakelen van de railremmen de inductiespanning die daardoor optreedt, kort te sluiten en daarmee te voorkomen dat elders in het elektrische circuit schade ontstaat. De originele weerstand was nogal fragiel en ook al eens defect geraakt. Met moderne veel degelijker vermogensweerstanden is de dempweerstand 'nagebouwd'.
Totaal 12 van deze weerstanden zijn in serie geschakeld. Ze zijn met warmtegeleidende pasta op een aluminium plaat gemonteerd.
En in de oorspronkelijke behuizing op de originele plaats onder de wagen gemonteerd.
Revisie van een deurcilinder.
Zit weer in elkaar en wordt getest met perslucht.

Naar boven ^

1304
Accu's vernieuwen.
De accu's die worden gebruikt voor het laagspanningcircuit van de 1304 zijn op. Het kost steeds meer moeite om de wagen opgestart te krijgen. De accu's worden daarom vervangen.
De accuruimte is open gemaakt.
En vervangen. Kan weer jaren mee!

Naar boven ^

1321
De draaistellen van de 1321 worden deels geschilderd.
De draaistellen zijn al schoongemaakt. De laatste restjes worden er binnen afgehaald, daarna komt het schilderen.
Alles wat je van buitenaf ziet, krijgt de lichtgrijze kleur.
Het resultaat.
In januari is ook begonnen aan het schuren van de wagenbak.
Gebeurt deels met de schuurmachine, deels met de hand.

Naar boven ^


Muur
Eind september 2018 was de muur aan de zijde van de Wouwermanstraat beschadigd omdat een hekdeel aan de koppeling van een van de Touristtrams bleef hangen. Inmiddels kan er begonnen worden met het herstel van de muur.
Van de renovatie van de muur die in 2013 heeft plaatsgevonden, waren nog vormbakstenen over. Zuinig als we zijn, zijn die niet weggegooid maar in de put bewaard. Ze komen nu mooi van pas.
Het werk is gestart.
Een deel van het vaste hekwerk is losgenomen. De natuurstenen dekplaat wordt ter reparatie naar elders vervoerd.
Nu moeten er flink wat stenen worden weggehaald.
Het nodige hout is aangebracht. Rechts zitten zware balken tegen de kolom, omdat die in zijn geheel herplaatst gaat worden.
Nu bij daglicht.
Op dit moment houdt het draaihek de kolom nog overeind.

Naar boven ^

Watersmering
Het is weer koud in januari. Om de waterleiding die de toevoer van het water voor de watersmeerinstallatie verzorgt niet te laten bevriezen, wordt een tracing aangebracht.
Tracing is een duur woord, je kan het ook gewoon warmtelint noemen. Weerstanddraad in een ge´soleerde mantel, dat warm wordt als je er stroom doorheen stuurt.
Wij hebben een versie voor 230 volt aangeschaft. Aan de ene zijde van het 12 meter lange lint zit een stekker om het lint onder spanning te kunnen zetten, aan de andere zijde zit een thermostaat, die er voor zorgt dat er alleen verwarmd wordt als het nodig is. Deze thermostaat komt op het diepste/koudste punt, onderin de leidingput.
Vervolgens wordt het lint langs de waterleidingbuizen gelegd en vastgetaped.
Het lint loopt door tot en met het verdeelstuk.
En sluit aan bij de oorspronkelijke waterleiding, waar al warmtelint omheen zat.
Natuurlijk gaat een deel van de warmte verloren in de ruimte, dus wordt de zaak ge´soleerd.
Isolatie buisprofielen eromheen en met tape vastzetten.
Grootste deel gedaan.
Wat meer werk bij de verbindingen en bochten.
Zo, laat de kou maar komen.

Naar boven ^

Werkplaats
In de werkplaats hebben we een uitstortgootsteen. Eigenlijk niet bedoeld om je handen te wassen. En de handdoekjes zijin altijd op! We hebben het vaak nodig, dus om fijn te kunnen werken wordt het tijd dit deel van de werkplaats een opfrisbeurt te geven.
Onze washoek. Niet echt wat je zegt een toonbeeld van netheid en comfort.
We willen een betere uitstortgootsteen, een echte handenwasbak waar twee medewerkers tegelijk gebruik van kunnen maken, een elektrische handendroger en ook nog een spiegel zodat je kan zien of je al het vuil van je gezicht hebt gehaald.
En dit stuk muur ziet er niet uit, het moet ook allemaal nog een beetje netjes worden.
Van deze muur bladdert de verf eraf, dat moet ook beter.
De meeste spullen die we hiervoor nodig hebben, zijn al een paar jaar in huis. Door het vele werk aan onder andere het materieel zijn we er alleen nog niet aan toegekomen. Op de foto de handenwasbak.
Voor de handendroger moet een elektrische aansluiting worden gemaakt.
Gat boren in de muur voor de installatiedoos.
Nu een gleuf slijpen voor het leggen van de buis voor de bedrading.
Flink wat stof, maar de ruimte voor de buis is er.
Het niet-geschilderde metselwerk ligt wat dieper, daarom hoeft daar niet geslepen te worden.
Buis met kabel in de muur en naar de doos.
Buis vastgezet met snelcement en zadels.
De wasbak wordt even 'proefgehangen'.
Cement is al aardig opgedroogd.
We willen houten platen tegen de muur schroeven. Daarvoor komen er latten in het 'verdiepte' gedeelte.
Nog een paar erbij. Nu voldoende om de platen te kunnen bevestigen.


Naar boven ^

Pekelen
Het is winter en dat betekent dat de kans groot is dat er gepekeld moet worden.
De hulpaccu's van de H5 worden opgeladen.
Een dag later komt de melding dat er gepekeld moet gaan worden. De H5 is er helemaal klaar voor, maar mist nog ÚÚn belangrijk ingedient.
De pekel!
Uurtje tanken bij de pekelremise.
De vulleiding is deels doorzichtig zodat het vullen goed in de gaten kan worden gehouden.
Een paar uurtjes later staat de H5 in Loosduinen in de tailtrack van Randstadrail lijn 3.
En weer even later in de tailtrack Monstersestraat.
Vorig jaar was het Kerkplein niet beschikbaar om te keren, nu gelukkig weer wel.
Inmiddels zijn we met ons tweede rondje bezig, maar nog steeds geen sneeuw.
Maar zie eens aan, bij Antoniushove begint het.
Tailtrack Parallelweg, middenspoor wordt gepekeld.
Inderdaad, de H5.
Het is wit en koud...
Volgende nacht wordt weer gereden.
Rustig op straat midden in de nacht...
Antoniushove in Leidschendam.
Tailtrack in Nootdorp. Hier hoeft niet gepekeld te worden, want alle wissels zijn hier verwarmd. Was alleen om de wagen te keren.
De hulpaccu's van de H5 blijken snel leeg te zijn. Te oud, moeten worden vervangen.
Drie nieuwe accu's staan klaar.
En zijn gemonteerd.

Naar boven ^

Exploitatie
Diverse ritten.
Eerste besloten vervoer van 2019 en de 1165 mag hem rijden.
De 1210 rijdt ook een besloten vervoer, hier in Delft.
Klaar voor een volgende rit op het remiseterrein.
Ook de 1302 is actief.
Op station Voorburg met de medewerkers van de catering.
Alweer de 1210, op lijn 11 bij de Statenlaan.

Naar boven ^

Diversen
Diversen.
De putverlcihting werkt nu wel, maar is nog niet gereed. Er moeten nog de nodige armaturen worden opgehangen. De resterende houten planken zijn alvast aangeschaft.
En op lengte gemaakt.

Naar boven ^